Pakon F135 plus

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av Tobias_N » 14 oktober 2014, 22:03

Jag har scannat både och men hela rullar är ju så klart det enklaste bara mata in vänta fem minuter och sen är det klart. :)

Första gångerna jag testkörde så tog jag en remsa med skräpbilder och den kördes flera gånger på den märkte jag av repor på men det är inget jag tänkt på efter det och man kör ju oftast inte mer än en gång så även om det skulle råka bli någon repa så gör det nog inte så mycket om man får för sig att scanna den på nytt. Men jag rekommenderar nog att du använder en testremsa innan du får kläm på hur man för in filmen och ser att allt fungerar.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jojonas » 15 oktober 2014, 22:47

johan, jag måste då säga att du har laddad upp förvånansvärt få bilder sen du fått din så smidiga skanner. får den stå kall och omatad? :P

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jkarlsson » 16 oktober 2014, 18:28

jojonas skrev:johan, jag måste då säga att du har laddad upp förvånansvärt få bilder sen du fått din så smidiga skanner. får den stå kall och omatad? :P
Hehe, förstår din oro och dessvärre så är det faktiskt så. Jobb har tagit lite för mycket av min tid det senaste vilket lett till begränsat med inspiration och tid spenderad med att framkalla film och därmed även scanna film. Sen är jag lite periodare när det kommer till plåtandet. Sommaren var en riktig högsäsong med runt 300 bilder medan tex september inte resulterade i en enda tagen ruta.
Men rätt vad det är så smäller det till så landar det en hög med bilder igen :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jojonas » 16 oktober 2014, 19:45

jkarlsson skrev:
jojonas skrev:johan, jag måste då säga att du har laddad upp förvånansvärt få bilder sen du fått din så smidiga skanner. får den stå kall och omatad? :P
Hehe, förstår din oro och dessvärre så är det faktiskt så. Jobb har tagit lite för mycket av min tid det senaste vilket lett till begränsat med inspiration och tid spenderad med att framkalla film och därmed även scanna film. Sen är jag lite periodare när det kommer till plåtandet. Sommaren var en riktig högsäsong med runt 300 bilder medan tex september inte resulterade i en enda tagen ruta.
Men rätt vad det är så smäller det till så landar det en hög med bilder igen :)
då förstår jag! tänkte jag måste hålla koll på dig så du inte driver bort alltför långt ;)

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av vicnor » 8 april 2015, 14:43

För er som ännu inte blivit fascinerade av Pakon F135+, så finns det en fin video som Matt Day gjorde nyligen. Det hela verkar himla praktiskt! Fast efter att ha pratat med Jonas så inser jag att jag är ngt av en pixel-peeper, och föredrar nog högre bildkvalitet framför hastighet. Vet man att det tar 1½-2 timmar att skanna en rulle så skärper man sig på ett annat sätt när man fotar. ;) Dessutom är det en del av processen att välja ut vilka som är värdiga att skannas. Det är sällan som jag skannar fler än 20-25 bilder på en rulle.

[youtube]1tzXKij8xF0[/youtube]

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jojonas » 8 april 2015, 15:32

vicnor skrev:efter att ha pratat med Jonas så inser jag att jag är ngt av en pixel-peeper, och föredrar nog högre bildkvalitet framför hastighet.
steg ett är att förstå att man har ett problem. haha, nä skämt åsido :mrgreen: en bra video det där för att få en tidsuppskattning på hur det är att arbeta med en pakon.

jag tror jag lite har gett upp drömmen om en pakon själv. att kunna slänga in två 6-exponeringsstrippar i min epson v600 och gå därifrån samt repetera proceduren två eller tre gånger är inte så farligt.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av vicnor » 9 april 2015, 11:05

jojonas skrev:steg ett är att förstå att man har ett problem. haha, nä skämt åsido :mrgreen:
Hahaha! Ja, precis så är det! :p Just det här med bättre bildkvalitet är det som gör tex mellanformat så lockande, men samtidigt så problematiskt. Fast det är en helt annan diskussion! ;)
jojonas skrev:jag tror jag lite har gett upp drömmen om en pakon själv. att kunna slänga in två 6-exponeringsstrippar i min epson v600 och gå därifrån samt repetera proceduren två eller tre gånger är inte så farligt.
Ja, de verkar bisarrt nog vara svindyra nu! Verkar dock vara rätt bra bildkvalitét med tydliga korn, reko dynamiskt omfång etc. När plusversionen kom ut 2006 så hade Nikon D70 också bara sex megapixlar, så det var väl inget konstigt med det. För att citera den allsvetande rabulisten Ken Rockwell "Ingen vettig person behöver mer än sex megapixlar".

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av Tobias_N » 11 april 2015, 20:53

Det går inte att jämföra bildkvaliten man får ut från en Pakon med en flatbäddscanner. Pakon är så mycket bättre och framförallt smidigare, ofta hittar den rätt färger direkt framförallt på konsumentfilm. Som ni säger ås verkar priserna ha skenat iväg på slutet då fler och fler verkar ha upptäckt hur bra/prisvärd den här scannern är.

Posta ett svar