Gamla sorters batterier

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Gamla sorters batterier

Inlägg av jojonas » 27 augusti 2014, 01:12

Vi som fotarmed gamla kameror kan nu och då råka ut för att den kamera vi vill använda är tillverkad för att använda ett batteri som inte tillverkas idag.
Det finns lite olika alternativ beroende på batteri och kamera såklart. Jag tänkte jag delar med mig av denna batteriöverblick jag hittade:
http://www.photoethnography.com/Classic ... eries.html

Jag har försökte en del isommar att få nån svensk affär att ta in CRIS MR 9 adaptern men vi får se om det går vägen.. pusha gärna på ni med för att visa att det finns en marknad :)

Användarvisningsbild
krevad
Inlägg: 24
Blev medlem: 3 april 2014, 09:35
Ort: Uppsala

Re: Gamla sorters batterier

Inlägg av krevad » 27 augusti 2014, 07:07

Bra och behändig länk. Borde vi inte kunna sammanställa något liknande fast med svenska priser och inköpsställen? Jag brukar kompensera för spänningsskillnaden mellan silveroxid och kvicksilver med att ställa ner ISO-talet en smula efter att ha matchat kamerans exponeringsförslag med en referensmätare av något slag. ISO 100 med kvicksilver blir ISO 80 med silveroxid eftersom den senare är lite piggare. Med andra ord, ett tredjedels steg lägre ljuskänslighet.

Användarvisningsbild
ahoff
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 april 2014, 18:13
Ort: Örskogen

Re: Gamla sorters batterier

Inlägg av ahoff » 27 augusti 2014, 08:03

Till min Rollei 35 TE ska det vara ett PX-27 batteri. Jag köpte då en adapter som tar ner spänningen från 4st SR44=6,2V till 5,6V. Jag testade med ett S27PX batteri som ger 6,2V och behövde inte kompensera för den högre spänningen, så att köpa adaptern var kanske överkurs.
Åke Hoff
Örskogen, Vansbro

Posta ett svar