Vilken film har ni laddad just nu?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Vilken film har ni laddad just nu?

Inlägg av Jönsson » 20 oktober 2014, 19:08

Lite dåligt med laddade kameror hos mig för tillfället. Enbart min trotjänare Minolta x-700 som är laddad med t-max 400 just nu. Ska ut och resa lite nästa vecka så då ser det nog lite bättre ut.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken film har ni laddad just nu?

Inlägg av jkarlsson » 20 oktober 2014, 21:43

vicnor skrev:En väldigt fascinerande tråd! På sin höjd har jag haft i en rulle i en kamera över en helg eller i 4 dagar. För mig beror det på tre anledningar:

* Att sitta med en rulle länge i en kamera skulle göra mig paranoid, då jag är rädd för ljusläckage (kamerorna är ju ca 30 år gamla!) eller att man ska öppna filmdörren av misstag.
* Jag är relativt lite spontan i mitt fotograferande generellt, i betydelsen att jag gör det på förutbestämda dagar (tex bokat modell, häng med fotokompisar, resa till X).
* Att ta spontana bilder av nostalgiskt eller underhållande värde tas med mobil eller digitalt, för att merkostnader (filmrullar, ev C41/E6-framkallning) och merarbetet (sv/v framkallning, scanning, retouchering av damm) är betydande med analoga bilder.
(* Kanske har jag även en grej från barndomen på 80-talet att ta kort är ngt man gör vid speciella tillfällen)

Dock är det viktigt att respektera olikheterna i varandras metoder.

PS Under de få timmar det sitter film i min Nikon F3, så är det i regel Tri-X men den suktar efter att få i sig lite Portra 160 som jag har 5 rullar av. Har även en Velvia 50 (går ut i november!!) som jag borde antingen frysa in eller hoppas på soligare väder. Min Pentax MV kanske får sig en Tri-X i framtiden som en kul gimmick, tex att ge en kompis möjlighet att fota analogt i födelsedagspresent och sedan framkalla filmen och scanna filmen åt denne.
Är sjukt imponerad över din approach till ditt fotograferande. Själv är jag verkligen tvärt om och lyfter dagligen upp kameror här hemma som jag undrar om det sitter någon film i och i så fall vad för sort. Dock är det sällan det inte går att lista ut då jag uteslutande skjuter tri-x men har även några rullar superia 400, portra 400 och ektar 100 liggande som kan komma i ibland.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vilken film har ni laddad just nu?

Inlägg av vicnor » 21 oktober 2014, 11:29

jkarlsson skrev:Är sjukt imponerad över din approach till ditt fotograferande. Själv är jag verkligen tvärt om och lyfter dagligen upp kameror här hemma som jag undrar om det sitter någon film i och i så fall vad för sort. Dock är det sällan det inte går att lista ut då jag uteslutande skjuter tri-x men har även några rullar superia 400, portra 400 och ektar 100 liggande som kan komma i ibland.
Tack så mycket! Det är väldigt smickrande att du säger så! Men det hela är baserat på insikten att man har begränsat med tid på dygnet och jag har uppfattningen att man använder tiden bäst genom att göra en sak i taget i koncentrerade stötar. Dessutom är det väl en illusion att den kreativa kraften är synonymt med stundens ingivelse, även om den inte är helt oviktig. Mer, än vad man kanske vill erkänna, handlar om förberedelserna (både tekniskt och mentalt) och hur man gång på gång hittar tillbaka till den sinnesstämning där magin händer.

Ektar 100, scannar du den själv? Filmbasen ska visst vara väldigt eländig att handskas med då den är så röd, och därför kräver egen färgprofil? Var rätt sugen på att köpa lite, men höll tillbaka och valet föll i stället på Portra 160.

Förresten, med så många olika kameror med så många olika filmer, går det att hålla logg över alla på ett vettigt sätt?

PS Just nu sitter Velvia 50 i F3:an, då det var fint väder igår förmiddags. Nästa bildruta är nr 24. Spontant känns det som att jag har några fina keepers. Väldigt mycket med AF Nikkor 35-70mm 1:2.8 (hittills 18 st!). Detta är dessutom första färgfilmen med Nikon-systemet. Vansinnesspännande! Hoppas innerligt på färgexplosion!

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Vilken film har ni laddad just nu?

Inlägg av roos » 21 oktober 2014, 11:59

jkarlsson skrev:
vicnor skrev:En väldigt fascinerande tråd! På sin höjd har jag haft i en rulle i en kamera över en helg eller i 4 dagar. För mig beror det på tre anledningar:

* Att sitta med en rulle länge i en kamera skulle göra mig paranoid, då jag är rädd för ljusläckage (kamerorna är ju ca 30 år gamla!) eller att man ska öppna filmdörren av misstag.
* Jag är relativt lite spontan i mitt fotograferande generellt, i betydelsen att jag gör det på förutbestämda dagar (tex bokat modell, häng med fotokompisar, resa till X).
* Att ta spontana bilder av nostalgiskt eller underhållande värde tas med mobil eller digitalt, för att merkostnader (filmrullar, ev C41/E6-framkallning) och merarbetet (sv/v framkallning, scanning, retouchering av damm) är betydande med analoga bilder.
(* Kanske har jag även en grej från barndomen på 80-talet att ta kort är ngt man gör vid speciella tillfällen)

Dock är det viktigt att respektera olikheterna i varandras metoder.

PS Under de få timmar det sitter film i min Nikon F3, så är det i regel Tri-X men den suktar efter att få i sig lite Portra 160 som jag har 5 rullar av. Har även en Velvia 50 (går ut i november!!) som jag borde antingen frysa in eller hoppas på soligare väder. Min Pentax MV kanske får sig en Tri-X i framtiden som en kul gimmick, tex att ge en kompis möjlighet att fota analogt i födelsedagspresent och sedan framkalla filmen och scanna filmen åt denne.
Är sjukt imponerad över din approach till ditt fotograferande. Själv är jag verkligen tvärt om och lyfter dagligen upp kameror här hemma som jag undrar om det sitter någon film i och i så fall vad för sort. Dock är det sällan det inte går att lista ut då jag uteslutande skjuter tri-x men har även några rullar superia 400, portra 400 och ektar 100 liggande som kan komma i ibland.
Brukar sätta en lapp på eller använder exif4film.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Vilken film har ni laddad just nu?

Inlägg av johan_lindgren » 25 oktober 2014, 19:06

Nu har jag nästan skjutit slut de flästa kamerorna, så listan med laddade blir kort nu..

Nikon F5: Tmax400
Bronica EC-TL: Portra 400 (samt) Trix @1600
Holga WPC120: Rollei Superpan 200 @400
Nikkormat FT2 Kodak Ektar 100
Nikon FA: Tmax400
Yashica-Mat: Ilford Delta 125
Voigtländer Bessa RF: Rollei RPX400 @1600
Minolta XG1: Ilford HP5+
Recesky TLR: Kodak Elitechrome 100

Hmm ja det var nog det hele :-D
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vilken film har ni laddad just nu?

Inlägg av jojonas » 16 oktober 2016, 21:04

Har inte hunnit vara så aktiv online sen i somras men att fota är som en del av vardagen så exponera film har jag fortsatt med :)

I kamerorna just nu då:
Olympus OM-2 - kodachrome 320t (med mörkret kommer tungstensglädjen!)
Lomo lc-a - japan camera hunter street pan 400 (tog lc-a:n för jag fotar mest "street" med den)
Kiev 303 - kodak plus-x 16mm (får se hur färdk filmen är...)
Holga pinhole (självkonverterad) - velvia 50 (för dubbelexponering)
Zeiss ikon 512(? En budget bälgkamera 6x4,5) - hp5 @800 (för fubbelexponering)
Sprocket rocket - provia 400

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Vilken film har ni laddad just nu?

Inlägg av mikael.langer » 16 oktober 2016, 22:36

Herregud :D
Jag är rätt strikt med att inte ladda på för mycket på en gång märker jag. :)

Pentacon Six: Pro400h @ 1600
Big Mini F: Portra 400 @ 1600
Big Mini BM-302: TMax 400 @ 1600

In i höstmörkret alltså!

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vilken film har ni laddad just nu?

Inlägg av jojonas » 16 oktober 2016, 22:40

Living life at 1600 :D

sara
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 september 2015, 13:13

Re: Vilken film har ni laddad just nu?

Inlägg av sara » 17 oktober 2016, 11:36

Har en tendens att fota slut på filmer lika snabbt som jag sätter i dem så det är sällan jag paralell-laddar, men igår satte jag i en Rollei CN200 i halvformataren som jag hoppas fånga lite höstlöv med. :)
Flickr: https://www.flickr.com/photos/sarajoelsson/
Instagram: @sjoelssonphotos

Medlem i Analogfotograferna Stockholm

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilken film har ni laddad just nu?

Inlägg av monotux » 17 oktober 2016, 11:57

Ilford FP4+ i några magasin, plus ett magasin med Porta 400. Ingen kraftig höstskrud här i Japan dock.

Posta ett svar