Fotoutställningar

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Fotoutställningar

Inlägg av jojonas » 10 juni 2014, 15:39

Tänkte vi kan skriva om intressanta utställningar vi varit på och tipsa om sådana som vi själva ställer ut på.

Jag tänkte även passa på och bjuda in till fotoutställning i Göteborg i augusti: http://planketgbg.se/
Det finns platser om ni vill vara med :) jag och några andra analogfotografer kommer hänga upp ihop.

en bild från förra året som visar hur det kan se ut, lite våtplåt där i förgrunden också minsann :)
Bild

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Fotoutställningar

Inlägg av RikardL » 12 juni 2014, 00:20

Mycket bra initiativ Jonas. Jag går alldeles för sällan på utställningar, men varje gång jag gjort det så lovar jag mig själv att göra det oftare. Det är ju en helt annan upplevelse att se bilder på papper på en vägg och verkligen ge sig tid att se, än att hasta igenom dem i datorn. Tips på något sevärt i stockholmstrakten under midsommarhelgen? :)

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fotoutställningar

Inlägg av monotux » 12 juni 2014, 09:32

Fotografiska är alltid värt, tycker jag. Det är framförallt bra att gå på utställningar man kanske inte hade gått på frivilligt men som man ändå kan kolla på när man är på plats.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fotoutställningar

Inlägg av jojonas » 12 juni 2014, 14:38

Galler kontrast finns även i Stockholm. Jag hör mycket gott därifrån!

Själv ska jag till Västerbottens museum för att titta på en utställning av Inta Ruka. Det ska bli riktigt kul :)

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Fotoutställningar

Inlägg av RikardL » 12 juni 2014, 16:00

monotux skrev:Fotografiska är alltid värt, tycker jag. Det är framförallt bra att gå på utställningar man kanske inte hade gått på frivilligt men som man ändå kan kolla på när man är på plats.
jojonas skrev:Galler kontrast finns även i Stockholm. Jag hör mycket gott därifrån!

Själv ska jag till Västerbottens museum för att titta på en utställning av Inta Ruka. Det ska bli riktigt kul :)
Fotografiska känns definitivt som en bra ide. Är väldigt sällan i stockholm, så då kan man ju passa på att se annat kul också, som tex galleri kontrast :)
Inta Rukas bilder är grymt inspirenade. Har aldrig sett dem "live" dock, men är säker på att du inte blir besviken jonas :)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Fotoutställningar

Inlägg av NiklasG » 14 juni 2014, 14:04

jojonas skrev:Galler kontrast finns även i Stockholm. Jag hör mycket gott därifrån!

Själv ska jag till Västerbottens museum för att titta på en utställning av Inta Ruka. Det ska bli riktigt kul :)
Jag körde ner till Katrineholm förra året och gick på en utställning av Inta Ruka, den var helt klart värd resan. :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fotoutställningar

Inlägg av jojonas » 18 juni 2014, 08:31

den var great! uppskattar Västerbottens museums samarbete med Inta Ruka och Riga. det kanske inte blir så tokigt att flytta upp igen efter sommaren ändå 8-)

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Fotoutställningar

Inlägg av RikardL » 26 juni 2014, 14:18

Det blev i alla fall ett besök på fotografiska på midsommardagen. Utställningen med Salgado tyckte jag var lite väl stor, och hade lätt kunnat skalas ner till hälften. Bilderna i sig tycker jag generellt var sämre än de jag sett från hans tidigare arbete. Jag kan dock inte undgå att bli inspirerad och imponerad av hans engagemang och driv. Bilderna av Lu Kowski var för "mörka" för min smak, men de höll ihop på ett bra sätt. Dana Sederowsky och Lisa Ross hade ett 20-tal bilder uppe, och dem gillade jag i huvudsak. Dana verkade ha bytt från film till digitalt och från en mer normal brännvidd till en vidare någonstans i mitten av sitt arbete.
På det hela taget tycker jag fotografiska fått till en bra blandning, och den grillade öringen jag åt på uteserveringen var inte dum den heller :)

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fotoutställningar

Inlägg av jkarlsson » 1 juli 2014, 19:44

Jag gillar fotografiska även om det ibland kan bli väl mycket "storslaget" och "världskända fotografer". Å andra sidan har jag aldrig ens gått in på tex galleri kontrast eller dylika mindre ställen som kanske visar annat också då det helt enkelt inte fallit mig in. Är generellt sett dålig på att gå på utställningar. Kanske något man borde ändra på.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fotoutställningar

Inlägg av panna » 8 juli 2014, 11:17

Planket Gnesta finns för den som vill göra en utflykt i Stockholmstrakten den 26 juli.

http://www.fotosidan.se/cldoc/planket-u ... gnesta.htm


Skickat från min iPad med Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

Posta ett svar