När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av haga » 24 mars 2017, 16:46

Känt en stark entusiasm detta året vilket ledde till att jag köpte en Jobo CPE2 från Tyskland för €600. Självklart gick den sönder frakten, enligt säljaren. Jag tror detta var spiken i kistan. Kommer att lägga ner fotandet, bli som folk är mest. Ta en bild på ungarna med mobilen då och då. Det får räcka så.
Min bländaröppning är större än din.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 24 mars 2017, 16:59

Du, första april är inte än på ett tag!?

Ordentligt surt ang jobo:n hur som det ingick ingen försäkring i frakten? Och hur verkar den vara sönder?

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 24 mars 2017, 17:27

haga skrev:Känt en stark entusiasm detta året vilket ledde till att jag köpte en Jobo CPE2 från Tyskland för €600. Självklart gick den sönder frakten, enligt säljaren. Jag tror detta var spiken i kistan. Kommer att lägga ner fotandet, bli som folk är mest. Ta en bild på ungarna med mobilen då och då. Det får räcka så.
Har en fungerande CPE2 med trumma för bara bladfilm och printar (4541), den snurrar och värmer upp som den ska. Men i övrigt inte funktionstestad. Jag försöker bli av med den, då den var ett impulsköp. Han som egentligen är sugen på den verkar behöva lägga pengarna på annat istället. Om du är intresserad och redan har de trummorna du behöver, så skicka ett meddelande.

PS Reklamera via ebay och gör ett ärende av saken (efter en vecka utan svar på reklamationsförfrågan?). Det är säljarens problem om de packat dåligt och det gått sönder under transport - och det vet de.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av haga » 24 mars 2017, 19:34

jojonas skrev:Du, första april är inte än på ett tag!?

Ordentligt surt ang jobo:n hur som det ingick ingen försäkring i frakten? Och hur verkar den vara sönder?
Kanske svårt att få något på frakten när ytteremballaget är intakt?

Har bollat ärendet med några gamla uvar, bland annat farsan. Han hade två förslag på reparationer. Men sätter jag kniven i liket, så får jag ju även begrava det också, om återupplivningen misslyckas... Det är lyftanordningen (lift på engelska) som har lossnat och till spruckit sönder i en av de tre fästpunkterna. Det ligger just nu en lyft/lift ute på Tradera nu som skulle passa som reparationsdel.
Min bländaröppning är större än din.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av haga » 24 mars 2017, 20:11

vicnor skrev:
haga skrev:Känt en stark entusiasm detta året vilket ledde till att jag köpte en Jobo CPE2 från Tyskland för €600. Självklart gick den sönder frakten, enligt säljaren. Jag tror detta var spiken i kistan. Kommer att lägga ner fotandet, bli som folk är mest. Ta en bild på ungarna med mobilen då och då. Det får räcka så.
Har en fungerande CPE2 med trumma för bara bladfilm och printar (4541), den snurrar och värmer upp som den ska. Men i övrigt inte funktionstestad. Jag försöker bli av med den, då den var ett impulsköp. Han som egentligen är sugen på den verkar behöva lägga pengarna på annat istället. Om du är intresserad och redan har de trummorna du behöver, så skicka ett meddelande.

PS Reklamera via ebay och gör ett ärende av saken (efter en vecka utan svar på reklamationsförfrågan?). Det är säljarens problem om de packat dåligt och det gått sönder under transport - och det vet de.
Tackar ödmjukast för erbjudandet! Om allt skiter sig så gör jag gärna en deal.

Själva maskinen jag har verkar fungerar bra. Det som jag skrev ovan själva fästena till delen som håller fast tömningsmekanismen som lossnat. Funderar på om jag ska ge mig på och limma dit biten som lossnat och säkra den med skruv och mutter. Ska ta en vända till Clas Ohlson och se vad de har att erbjuda.

Främst köpte jag maskinen för att jag ska kunna framkalla färgfilm, mitt berg som jag visade i höstas är nu ännu större och snart får vi ha både smör och ost och mjölk i värmen...

Jag köpte maskinen delvis även för att jag skulle kunna göra storformat i framtiden. Har varit sugen i tre-fyra år nu, men har inte riktigt ekonomin att göra 8x10", som jag helst skulle vilja. Då måste jag bli så pass bra att jag kan sälja och dit är det nog mycket långt. Roat mig med att kollat på allt jag kommit över med bland annat Stephen Shore och Alec Soth. Känner drivet och lugnet i att fota med en riktig pjäs.

Jag har faktiskt redan reklamerat via ebay, där jag förklarade vad kort vad som var trasigt och att skicket jag mottog apparaten i, inte överensstämde med beskrivningen i annonsen, varpå jag fick ett mycket känsloladdat svar. Alla taggar utåt. Vi får se var det här tar vägen.
Min bländaröppning är större än din.

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Tobias_N » 24 mars 2017, 20:32

haga skrev:Känt en stark entusiasm detta året vilket ledde till att jag köpte en Jobo CPE2 från Tyskland för €600. Självklart gick den sönder frakten, enligt säljaren. Jag tror detta var spiken i kistan. Kommer att lägga ner fotandet, bli som folk är mest. Ta en bild på ungarna med mobilen då och då. Det får räcka så.
Jäkligt surt, de gånger jag har behövt reklamera via Ebar så har det alltid löst sig men då har det uteslutande handlat om att jag inte fått mina beställda varor, så det här kanske är svårare.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt!

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 24 mars 2017, 20:35

haga skrev: Tackar ödmjukast för erbjudandet! Om allt skiter sig så gör jag gärna en deal.

Själva maskinen jag har verkar fungerar bra. Det som jag skrev ovan själva fästena till delen som håller fast tömningsmekanismen som lossnat. Funderar på om jag ska ge mig på och limma dit biten som lossnat och säkra den med skruv och mutter. Ska ta en vända till Clas Ohlson och se vad de har att erbjuda.

Främst köpte jag maskinen för att jag ska kunna framkalla färgfilm, mitt berg som jag visade i höstas är nu ännu större och snart får vi ha både smör och ost och mjölk i värmen...

Jag köpte maskinen delvis även för att jag skulle kunna göra storformat i framtiden. Har varit sugen i tre-fyra år nu, men har inte riktigt ekonomin att göra 8x10", som jag helst skulle vilja. Då måste jag bli så pass bra att jag kan sälja och dit är det nog mycket långt. Roat mig med att kollat på allt jag kommit över med bland annat Stephen Shore och Alec Soth. Känner drivet och lugnet i att fota med en riktig pjäs.

Jag har faktiskt redan reklamerat via ebay, där jag förklarade vad kort vad som var trasigt och att skicket jag mottog apparaten i, inte överensstämde med beskrivningen i annonsen, varpå jag fick ett mycket känsloladdat svar. Alla taggar utåt. Vi får se var det här tar vägen.
Låt Ebay kliva in, när tid ges, så att du har goda chanser att få tillbaka pengarna (utan egentligt tvång om att skicka tillbaka grejerna?) Men det är viktigt att inte försöka laga grejerna själv innan de har beviljat återbetalning.

Ang min CPE2, jag vill mest bli av med den på ett smärtfritt sätt. Så jag förväntar mig inget astronomiskt belopp...

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av haga » 24 mars 2017, 21:54

Tack för stödet! Jag hör av mig till dig Victor om din CPE2, ifall det här går i stöpet. Jag måste i så fall fixa en lyft till den också.

Har egentligen haft ögonen på en CPE3 sedan den kom förra året, men jag tycker 15 lax är allt för saftigt, när den äldre modellen (CPE2) som är näst intill identisk kostar ca 1/3-del.

Till säljarens försvar kan jag säga att varan var väldigt väl packad och emballaget var helt utan åverkan, vilket talar emot teorin att skadan ska ha skett under frakten. Jag tror faktiskt inte säljaren i detta fall har haft som avsikt att blåsa mig. Bara haft dålig koll. Hon har 100% positiv feedback och 200 försäljningar. Går man tillbaka i historiken så kan man se att hon sålt flera stycken Jobo tidigare, vilket jag tycker tyder på att hon köper dessa billigt (på annons?) i Tyskland och säljer dessa vidare dyrare via eBay. Denna såg inte ut att vara testad då den var ganska rejält dammig. Men jag tycker att om man betalar drygt 600 euro, så kan man kräva att grejerna är okej.
Min bländaröppning är större än din.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 24 mars 2017, 22:50

15 lax? oj oj då är man uppe o nosar på Plustek OpticFilm 120 priser :O

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Tobias_N » 25 mars 2017, 20:23

jojonas skrev:15 lax? oj oj då är man uppe o nosar på Plustek OpticFilm 120 priser :O
Svårt att framkalla film med den bara. ;)

Posta ett svar