När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Snytbaggen » 31 oktober 2017, 22:56

Jag hade som sagt råkat sätta ihop det fel efter jag reparerade det, så objektivet satt inte fast i huset. Så det är ju ganska naturligt att det blivit en hel del tilt på grund av det. Nu sitter det dock fast som det ska, men när jag kollat med bakplåtspapper så har jag ändå tyckt att det är lite mer distorsion än min andra Ikoflex med Novar-optik. Det kan ju vara jag som inte mätt helt rätt, men objektivet har fått sig en törn någon gång så det är inte omöjligt att något halkat snett heller.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 7 november 2017, 19:59

Snytbaggen skrev:Jag hade som sagt råkat sätta ihop det fel efter jag reparerade det, så objektivet satt inte fast i huset. Så det är ju ganska naturligt att det blivit en hel del tilt på grund av det. Nu sitter det dock fast som det ska, men när jag kollat med bakplåtspapper så har jag ändå tyckt att det är lite mer distorsion än min andra Ikoflex med Novar-optik. Det kan ju vara jag som inte mätt helt rätt, men objektivet har fått sig en törn någon gång så det är inte omöjligt att något halkat snett heller.
Distortion? Hmm... det låter inte rätt. Tessar 3,5/75 är i princip +/- 0. Så gott som osynlig. Min Biometar 2,8/80 har en ibland tydlig distortion som man behöver korrigera i PS, men det är det enda objektivet jag har som behöver korrigeras.
Bild tagen med Ikoflex IIa med Zeiss-Opton Tessar 3,5/75.
Bild tagen med Ikoflex IIa med Zeiss-Opton Tessar 3,5/75.
Frame005_1.jpg (80.27 KiB) Visad 10376 gånger
Som illustreras på bilden ovan så är linjerna till dörrkarmen, elementet och skrivbordet väldigt raka. Väggen till höger lutar dessvärre även IRL, då det är ett gammalt hus.
Senast redigerad av 1 vicnor, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 7 november 2017, 20:09

Frame011.jpg
Vad hände här? Det i övre vänstra hörnet lär ju vara mitt finger, men sträcket? Kan det vara så att ljus har läckt in när jag har hällt av framkallaren? Det här bild nr 11 av 13, så den har legat närmast väggen på Paterson-dosan.
Frame012.jpg
Det mörka partiet på betongkonstruktionen. Ljusläckage? Det här är bild nr 12 av 13.

Bortsett från fingret, så behöver man verkligen anstränga sig för att se de här mörkare partierna på negativen.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 10 november 2017, 08:18

ja, du den såg knepig ut. var så väldigt skarp linje. ser lite ut som filmen bucklat sig i kameran

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 10 november 2017, 22:57

jojonas skrev:ja, du den såg knepig ut. var så väldigt skarp linje. ser lite ut som filmen bucklat sig i kameran
Fast om filmen hade bucklat sig i kameran, så hade väl även bild nr 13 varit påverkad? Det känns mer rimligt att det skedde medan filmen framkallades eller medan den laddades i mörkret. Det finns en del blanka ytor i mörkrummet och det är inte absolut mörker.

Posta ett svar