När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Snytbaggen » 30 november 2016, 18:29

Jag upptäckte precis att min ljusmätarapp, som normalt fungerar väldigt bra, alltid visar samma värden under en viss ljusnivå. Jag testade en rulle Delta 3200 i kasst ljus och såg att appen rekommenderade 1/125 s på f/2, så glad i hågen fotade jag på och alla bilder blev ganska rejält underexponerade nu när jag framkallade... Efter lite snabbt testande med appen så konstaterade jag det jag sade ovan, och nu ska jag bara vänta på att filmen torkar innan jag scannar och försöker se vad jag kan rädda.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 30 november 2016, 20:52

Snytbaggen skrev:Jag upptäckte precis att min ljusmätarapp, som normalt fungerar väldigt bra, alltid visar samma värden under en viss ljusnivå. Jag testade en rulle Delta 3200 i kasst ljus och såg att appen rekommenderade 1/125 s på f/2, så glad i hågen fotade jag på och alla bilder blev ganska rejält underexponerade nu när jag framkallade... Efter lite snabbt testande med appen så konstaterade jag det jag sade ovan, och nu ska jag bara vänta på att filmen torkar innan jag scannar och försöker se vad jag kan rädda.
Jobbigt! Vilken app var det? Använder själv ibland "LightMeter Free" för Android.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av monotux » 30 november 2016, 21:03

Jag har upptäckt samma sak på min telefon, surt på filmen! Min digitala systemkamera har samma problem, men den slutar mäta mycket senare. Min spotmätare slutar lite för tidigt, och min handhållna mätare (jag har för mycket prylar...) litar jag inte riktigt på i mörker.

#ilandsproblemföroscar

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 1 december 2016, 10:56

vicnor skrev:
Snytbaggen skrev:Jag upptäckte precis att min ljusmätarapp, som normalt fungerar väldigt bra, alltid visar samma värden under en viss ljusnivå. Jag testade en rulle Delta 3200 i kasst ljus och såg att appen rekommenderade 1/125 s på f/2, så glad i hågen fotade jag på och alla bilder blev ganska rejält underexponerade nu när jag framkallade... Efter lite snabbt testande med appen så konstaterade jag det jag sade ovan, och nu ska jag bara vänta på att filmen torkar innan jag scannar och försöker se vad jag kan rädda.
Jobbigt! Vilken app var det? Använder själv ibland "LightMeter Free" för Android.
jag har samma som backup. den fastnar också på en viss tid men då säger den också TOO DARK så man märker det.

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Snytbaggen » 2 december 2016, 23:18

Det är samma som jag använder, men antingen så är jag blind eller så säger inte min till när det blir för mörkt. Jag ska ta en titt så fort jag kan, min telefon är lite upptagen med omflashning nu ikväll.

Men jag lyckades rädda förvånansvärt mycket av bilderna, även om väldigt många blev "korn med inslag av personer"

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Snytbaggen » 19 december 2016, 09:18

Jag hade helt glömt bort mitt förra inlägg, men det är samma app. Den ger dock ingen varning vid lågt ljus vad jag kan se.

Jag kände mig modig igår och testade på att framkalla C41 och använde föreningens kit, som tydligen hade legat lite för länge. När jag blandade ihop kemin så var del C av framkallaren extremt mörkbrun, vilket jag senare läste mig till är ett tecken på att den är dålig. Det blev bilder av det ändå och själva processen var enklare än jag trodde, men färgerna var ganska off och det var ganska svårt att få till vettiga färger efter scanning.

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av mikael.langer » 19 december 2016, 10:20

Snytbaggen skrev: själva processen var enklare än jag trodde, men färgerna var ganska off och det var ganska svårt att få till vettiga färger efter scanning.
Min erfarenhet av c41 sammanfattad, oavsett om kemin är dålig eller ej Bild

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Snytbaggen » 19 december 2016, 22:29

mikael.langer skrev:Min erfarenhet av c41 sammanfattad, oavsett om kemin är dålig eller ej Bild

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Jo jag känner igen det där, men nu har jag äntligen hittat en metod jag får vettiga färger med :D Det kräver dock ett gråkort eller någon annan hyfsat neutralgrå yta för varje ljusförhållande och rulle, men tills jag får tummen ur och köper colorperfect får det duga fint.

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av mikael.langer » 19 december 2016, 22:46

Snytbaggen skrev:
mikael.langer skrev:Min erfarenhet av c41 sammanfattad, oavsett om kemin är dålig eller ej Bild

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Jo jag känner igen det där, men nu har jag äntligen hittat en metod jag får vettiga färger med :D Det kräver dock ett gråkort eller någon annan hyfsat neutralgrå yta för varje ljusförhållande och rulle, men tills jag får tummen ur och köper colorperfect får det duga fint.
Heh, jo jag med numera. Inget jag provat hittills har kommit så nära perfekt slutresultat utan manuell färgställning som imagemagick scripten jag börjat använda.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 19 december 2016, 23:25

Fotar man färg i mellanformat så kostar väl varje bild (även de med gråkort) 5+ kr/st? Det känns som att Colorperfect borde betala sig självt inom ett år eller så. ;)

Själv har jag som sagt några bildrutor på C200 och Ektar som jag kalibrerar Silverfast på innan jag börjar skanna min färgfilm. På så sätt blir färgen typ rätt och kräver bara mindre justeringar i Camera Raw.

Posta ett svar