När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 11 juli 2014, 14:50

Siompa skrev:
RikardL skrev:
Siompa skrev:Gjorde mitt första försök och första misstag på att framkalla själv. Gick åt h-vete..

Gammal framkallade antar jag var problemet, sen i med fix. Helt transparent film, inga edge markings eller dylikt heller. En riktig flopp! Kommer nog dröja tills jag försöker mig på igen tyvärr.
Ahh tråkigt. Ja det låter som du hade en gammal utgången framkallare. Ifall du ändå vill testa igen, så är Rodinal inte så fasligt dyrt och livslängden är riktigt lång.
aa kollat runt lite och det kanske blir en sån, måste bara vänta tills en kompis som har tanken och det kommer hem från långfilmsinspelning på sensommaren typ.

aj, jävlar. rodinal tycker jag funkar fint. vad var det för framkallare som sumpade sig förresten? om den redan var utblandad så kan jag förstå att den är död men oblandad brukar hålla sig hyffsat ändå.

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Siompa » 11 juli 2014, 14:56

jojonas skrev: aj, jävlar. rodinal tycker jag funkar fint. vad var det för framkallare som sumpade sig förresten? om den redan var utblandad så kan jag förstå att den är död men oblandad brukar hålla sig hyffsat ändå.
Det var stena d-76 som tydligen ska vara identisk med kodaks, den var inte utblandad förrän vi skulle framkalla, då körde vi 1:1. Inte mina egna grejer och osäker på om det stått optimalt mellan användningar och så. men men, nästa gång köper jag nytt!

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 11 juli 2014, 15:17

ah, gamla goda stena. I hardly knew ye.. kör på nytt du! det är skönt att slippa oroa sig för sånt, speciellt när man ska börja med att komma igång med framkallning tycker jag.

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Siompa » 11 juli 2014, 15:53

jojonas skrev:ah, gamla goda stena. I hardly knew ye.. kör på nytt du! det är skönt att slippa oroa sig för sånt, speciellt när man ska börja med att komma igång med framkallning tycker jag.
ja precis, blev ju något av ett antiklimax

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av johan_lindgren » 11 juli 2014, 17:26

Siompa skrev:
jojonas skrev:ah, gamla goda stena. I hardly knew ye.. kör på nytt du! det är skönt att slippa oroa sig för sånt, speciellt när man ska börja med att komma igång med framkallning tycker jag.
ja precis, blev ju något av ett antiklimax
Been there... Men R09 är ju lite som ett bra vin - blir bättre med åren ;-)
För något årsedan fann jag en mindre behållare med R09 som hade läckt i påsen den låg i och kemin hade massa torkade "flagor" i botten, den burken slängde jag tyvärr - men nu vet jag bättre!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 11 juli 2014, 23:16

johan_lindgren skrev:
Siompa skrev:
jojonas skrev:ah, gamla goda stena. I hardly knew ye.. kör på nytt du! det är skönt att slippa oroa sig för sånt, speciellt när man ska börja med att komma igång med framkallning tycker jag.
ja precis, blev ju något av ett antiklimax
Been there... Men R09 är ju lite som ett bra vin - blir bättre med åren ;-)
För något årsedan fann jag en mindre behållare med R09 som hade läckt i påsen den låg i och kemin hade massa torkade "flagor" i botten, den burken slängde jag tyvärr - men nu vet jag bättre!
så länge man inte häller med kristalliseringen som bildas så funkar den fint :)

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jkarlsson » 13 juli 2014, 11:13

Det är såpass alltså? Köpte en klubbkompis mörkrumsprylar och där var en nästan full flaska rodinal som också hade läckt en del. Vilket jävla kladd det blir! Men då kan man ju utan oro använda den ändå iaf :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av NiklasG » 13 juli 2014, 11:18

jkarlsson skrev:Det är såpass alltså? Köpte en klubbkompis mörkrumsprylar och där var en nästan full flaska rodinal som också hade läckt en del. Vilket jävla kladd det blir! Men då kan man ju utan oro använda den ändå iaf :)
Det är nästan så.... Har hört att det finns, eller fanns, någon version som kunde tvärdö plötsligt så pröva först med en testfilm, för att vara på den säkra sidan.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av RikardL » 15 augusti 2014, 21:47

Öppnade backstycket på kameran innan jag vevat tillbaka filmen. Skyller på att det var stressigt, kräftskiva och att jag druckit en försvarlig mängd alkohol. Ljusläckaget var dock inte helt förödande, och jag kunde sonika rädda en del av bilderna :)

Användarvisningsbild
konvalescens
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 juni 2014, 14:47

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av konvalescens » 18 augusti 2014, 16:22

RikardL skrev:Öppnade backstycket på kameran innan jag vevat tillbaka filmen. Skyller på att det var stressigt, kräftskiva och att jag druckit en försvarlig mängd alkohol. Ljusläckaget var dock inte helt förödande, och jag kunde sonika rädda en del av bilderna :)
samma sak hände mig när jag var i prag, lite ångestladdat när man tänker på dom förlorade bilderna. men jag tycker att effekten kan bli rätt häftig ibland:

Bild

Bild

Posta ett svar