Mellan Skärpa och Korn - Analogfotopodcasten

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Mellan Skärpa och Korn - Analogfotopodcasten

Inlägg av jojonas » 2 oktober 2015, 21:17

Konir skrev:Lyssnade precis igenom mörkrummsavsnittet ifrån Stockholm. Kände att det gick väl i hand med det jag sysslar med nu. Insåg att det där med ventilation nog är en bra grej... antar att drag på grund av kast isolerad garageport inte är detsamma som "välventilerat". ;)

Funkar det att satsa på det korsdrag som uppstår ifrån garageporten när jag öppnar källarfönstret eller bör jag satsa på någon snyggare lösning med fläkt och grejer? Sno ett dragskåp ifrån morsans jobb?
Tack för lyssningen!
korsdrag kanske räcker? så länge det är ljustätt alltså ;)

synd att bilderna försvunnit från forumet, våra mörkrum-tråden hade nåt bra exempel på ventilation.

jag har sällan känt behovet av dragskåp men det vore nog nice när man blandar kemi från pulver.

antar att du har nåt slags ventilationshål i garaget eller är det springor vid dörrar som gäller?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Mellan Skärpa och Korn - Analogfotopodcasten

Inlägg av jojonas » 2 oktober 2015, 22:00


Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Mellan Skärpa och Korn - Analogfotopodcasten

Inlägg av Konir » 2 oktober 2015, 22:35

Oh, trevligt! Får ta och kika på avsnittet när jag kommer hem ifrån helgens utflykt till Åmål. :)

Jo, jag har också några minnen av att det fanns bra exempelbilder i den tråden innan. Man kanske skulle ta och efterlysa dem.

I dagsläget tror jag inte att det finns några egentliga ventilationshål i garaget utan luften hamnar i rörelse tack vare den illa tätade garageporten vars gummilister tackat för sig för ett par årtionden sedan. Kör jag på kvällarna är det inte mycket ljusläckage därifrån, funderat på att lägga för lite textil runt de värsta hålen bara för att vara på det säkra. Hålen ligger framför allt jäms med marken så när snön väl kommer lär de problemen vara ur världen... så även min ventilation. ;)

Undrar hur kallt garaget kommer bli under vintern, det återstår att se. Nu ska jag inte kapa den här tråden mer. Vart i alla fall en trevlig lyssning. Tack! ^^

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Mellan Skärpa och Korn - Analogfotopodcasten

Inlägg av jojonas » 16 januari 2016, 15:11

Avsnitt 11 – Leksakskameror & Hejdå Holga


Nytt år, ny podd! Eller ja, samma podd som vanligt fast ett nytt avsnitt.

Denna gång har vi lyckats få tag i våran eminenta ljudtekniker och pratat om leksakskamerornas underbara värld, från Diana till Lomography international och andra obskyra ting.

Vad som inte är så underbart är nedläggningen av Holgafabriken, det stöter vi och blöter med.

https://mellanskarpaochkorn.wordpress.c ... eview=true

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Mellan Skärpa och Korn - Analogfotopodcasten

Inlägg av jojonas » 16 januari 2016, 20:59

johan_lindgren skrev:
jojonas skrev:önskemål på framtida teman?
När du nu frågar så ska se om jag kan lista lite som jag mycket gärna skulle lyssna på...

+ Ser gärna en framtida serie avsnitt som handlar om mörkrumsteknik ex. smarta lösningar för att åstakomma sitt mål, metoder/tekniker för maskning, "beyond basic", tips&trix, papper vs framkallare osv. Många är nog (precis som jag själv) en nybörjare i mörkrummet, och det bör gå att gå in på djupet om mycket på ämnet - kanske med någon som är/var känd i branchen..
+ wet/dry plate och vad det finns/fanns (mer?) för foto som inte är/var specifikt på film (lite historielektion)
+ zonefokus, toy-kameror (som i, varför är dom så trevliga?)

Överensstämmer det ungefär med vad du önskade? :)
yay nu kunde jag bocka av ett önskemål :D

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Mellan Skärpa och Korn - Analogfotopodcasten

Inlägg av johan_lindgren » 18 januari 2016, 16:12

jojonas skrev:
johan_lindgren skrev:
jojonas skrev:önskemål på framtida teman?
När du nu frågar så ska se om jag kan lista lite som jag mycket gärna skulle lyssna på...

+ Ser gärna en framtida serie avsnitt som handlar om mörkrumsteknik ex. smarta lösningar för att åstakomma sitt mål, metoder/tekniker för maskning, "beyond basic", tips&trix, papper vs framkallare osv. Många är nog (precis som jag själv) en nybörjare i mörkrummet, och det bör gå att gå in på djupet om mycket på ämnet - kanske med någon som är/var känd i branchen..
+ wet/dry plate och vad det finns/fanns (mer?) för foto som inte är/var specifikt på film (lite historielektion)
+ zonefokus, toy-kameror (som i, varför är dom så trevliga?)

Överensstämmer det ungefär med vad du önskade? :)
yay nu kunde jag bocka av ett önskemål :D
Woosh det var ju trevligt! :)
Raden med "wet/dry plate och vad det finns/fanns (mer?)" kan jag väl addera andra alternativa metoder som gummitryck och saltprints kanske om det får plats i ett avsnitt ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Mellan Skärpa och Korn - Analogfotopodcasten

Inlägg av jojonas » 3 april 2016, 22:05

inget än men jag ville bara skriva av mig NÅN STANS hur PEPP jag är på kommande avsnitt! :)

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mellan Skärpa och Korn - Analogfotopodcasten

Inlägg av vicnor » 14 april 2016, 20:19

jojonas skrev:inget än men jag ville bara skriva av mig NÅN STANS hur PEPP jag är på kommande avsnitt! :)
När kommer det?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Mellan Skärpa och Korn - Analogfotopodcasten

Inlägg av jojonas » 14 april 2016, 21:36

förhoppningsvis månadsskiftet :) ska se hur snabbt jag kan få tag i installationsfil igen till sonys program som jag kan dra ned inspelning från min minidisc (installerade om datorn nyligen)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Mellan Skärpa och Korn - Analogfotopodcasten

Inlägg av jojonas » 14 maj 2016, 16:45

Tjo! Nytt avsnitt av podden Mellan Skärpa och Korn uppe nu :)

Denna gång snackar jag med mannen bakom analogakameror.se

https://mellanskarpaochkorn.wordpress.c ... arationer/

Tack Martin som tog tid o trolla med ljudet som vanligt fast under flytt till annan ort!

Posta ett svar