Digital presentation av sina bilder = Hemsida

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Digital presentation av sina bilder = Hemsida

Inlägg av haga » 7 november 2017, 22:35

Har haft en .com-sida sedan minst tio år tillbaka, dock har jag aldrig lyckats göra något vettigt av den. Det jag nu önskar göra, är en relativt enkel presentation av mina bilder. En sida jag enkelt kan bygga ut med fler rubriker/sidor. Det viktigaste är att hemsidan både gör sig på dator och mobila enheter, samt att det inte blir för rörigt framför och bakom kulisserna. Det jag menar är att det är enkelt att uppdatera, lägga till och ta bort, hålla ordning på de olika sidorna, samt att presentationen blir clean och snygg.

Gjorde ett försök med Wordpress för ett par år sedan. Köpte till och med ett tema som heter Alona. Tror jag betalade 50 dollar, samt ett plug-in som heter Essential Grid. Man hade gjort presentationer med dessa teman som såg lockande ut. Men när jag väl började arbeta med dem, så var det allt annat än smidigt. Inte särskilt svårt att förstå hur man skulle göra, men det var tidsödande och slutresultatet blev i mina ögon ytterst sådär, så jag tröttnade efter några dagar.

Det jag letar efter är ett snyggt template eller plug-in där man scrolla i sidled. På så vis tycker jag det blir snyggare om man vill ha liggande, stående och kvadratiska bilder bredvid varandra. Jag vill även att bilderna faller ut till nästan 100% på mindre, mobila skärmar, som det är nu blir bilderna ganska små, nästan tumnagelliknande.

Kanske inte Wordpress inte är något vidare? Är nästan helt novis gällande modern programmering. Mina tidigare erfarenheter sträcker sig till kodning av html i anteckningar. Är det sidor som Wix eller Squarespace som gäller om man vill ha en modern layout som funkar på laptop, telefon och surfplatta? Vill helst inte teckna upp mig för någon prenumerationstjänst. Hellre ett engångsköp och allra helst gratis! :shock: :D


Gällande Hosting / Webbhotell

Jag använder mig just nu av one.com. Finns det billigare / bättre aktörer?

Så här ser det första utkastet ut som jag gjorde för ett par år sedan. Mycket kladd och nonsens, bara för att testa hur saker och ting fungerar.

http://www.henrichagstrom.com
Min bländaröppning är större än din.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Digital presentation av sina bilder = Hemsida

Inlägg av jojonas » 10 november 2017, 08:33

wix o squarespace werkar ju ha det där smidigheten du eftersöker och att de fixar till så sidorna funkar bra på olika enheter.

jag kollade på några alternativ får några år sen (prio på enkel o gratis) men det mesta jag hittade var krångligt att få inconfigurerat mot servern o så. förhoppningsvis har någon här bättre råd :D

Användarvisningsbild
ahoff
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 april 2014, 18:13
Ort: Örskogen

Re: Digital presentation av sina bilder = Hemsida

Inlägg av ahoff » 10 november 2017, 10:42

Jag kör med Coppermine galleri. Funkar fint för mig.
Åke Hoff
Örskogen, Vansbro

Posta ett svar