Handla på eBay

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Handla på eBay

Inlägg av luminousoctaves » 20 augusti 2017, 07:57

Köpte nyligen en halsrem till min Hasselblad 500 C på eBay. Från Kina. Nytillverkad.
http://www.ebay.com/itm/262842635277?ul_noapp=true
När den kom fram visade det sig att ett av clipsen var monterade åt fel hål. Jag var alltså tvungen att vrida halsremmen ett halvt varv för att kunna använda den. Dvs helt obrukbar.

Kontaktade säljaren som erbjöd full refund om jag skickade tillbaka remmen för inspektion (trots att jag hade mailat tydliga bilder). Säljaren ville dessutom inte stå för frakten tillbaka.

Öppnade ett "case" på eBay och 12 timmar senare fick jag refund från eBay på samma summa som jag betalade från början. (cirka 270 kr).

Någon som vet vad som händer säljaren i detta läger? Får de någon påstötning från eBay för detta strul? Man är ju bra sugen på att ge dem negativ feedback, men nu verkar det som att affären är helt avklarad och det inte kan lämnas.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Handla på eBay

Inlägg av vicnor » 20 augusti 2017, 19:02

Vad jag förstått av att läsa på tex Ken Rockwells sida, så gallras säljarna ur om de får för dåliga reviews eller har för mkt problem med kundtjänsten. Allt under 99,6% i omdöme lär vara ett tecken på att man ska hålla sig borta. Min egen erfarenhet är att även säljare med 100% eller 99,8% kan vara inte så lite shady. Beskrivningar stämmer i regel aldrig och bilderna är alltid tagna ur de mest smickrande vinklarna.

Så vida det inte dyker upp ngt väldigt spännande, eller att det är en dussinvara (tex trådutlösare), så kommer jag hålla mig borta från eBay-köp ett bra tag fram över.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Handla på eBay

Inlägg av luminousoctaves » 1 september 2017, 20:05

Det blev en minst sagt intressant utveckling på min ebay-upplevelse.

Jag upptäckte att jag faktiskt kunde ge säljaren/butiken feedback trots att eBay hade löst konflikten. Jag gav givetvis negativ feedback och beskrev händelseförloppet i korthet (inklusive eBays medlande).
Ett par dagar senare hör säljaren av sig och undrar varför jag hade gett honom negativ kritik trots att eBay hade löst ersättning... och efter ett par mailväxlingar erbjuder säljaren mig en ny fungerande halsrem mot att jag ändrar min negativa kritik. (Varför gjorde han inte det direkt kan man undra?)

Jag accepterade så klart och sitter förhoppningsvis snart med två halsremmar (en defekt) för ingen kostnad alls, inte ens fraktkostnaden från Kina. Mycket märkligt.

Det verkar helt enkelt så att negativ kritik är förödande för butikerna och att de är villiga att betala för att få bort den.

Detta bekräftades ett par dagar senare då jag fick hem ett par SONY-A7-adaptrar från Kina som satt för tajt på kameran och fokuserade bortom oändlighet. De går att använda helt okej med lite fix, och var ju väldigt billiga, så jag lämnade neutral feedback och skrev att de inte riktigt levde upp till mina förväntningar.
Likväl, samma dygn hör säljaren av sig och erbjuder full ersättning mot att jag ändrar feedback till positivt.

Devisen "kunden har alltid rätt" verkar faktiskt fungera ganska bra på eBay m.a.o..

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Handla på eBay

Inlägg av jojonas » 1 september 2017, 22:34

Onekligen intressant... Jag har funderat vilken slags marknad konton som säljer billiga prylar till spottstyver och lika som flera andra. När alla har perfekta omdömen så ser en missnöjd kund ut som mycket.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Handla på eBay

Inlägg av johan_lindgren » 4 september 2017, 00:39

Kan inte minnas sist jag hade problem med något handlat via Ebay, men skulle jag få det så skulle jag nog (oftast) acceptera det och eventuellt fixa prylen själv om något är lite felmonterat eller så - allt självklart i förhållande till vad man pröjsat.

Jo, ett problem hade jag faktiskt någon gång tidigt i år, när jag köpte ett instrument att mäta kompression i en motor med från kina, det visade sig inte komma, och efter kanske tre månader så mailade jag och frågade - strax därpå hade jag en full refund på kontot.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar