Projekt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jonasfj
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 november 2016, 10:39

Projekt

Inlägg av jonasfj » 2 november 2016, 11:04

Hej,

Eftersom jag jobbar mycket ar det svart att fa tid till fotograferingen. Jag har kommit pa att det blir mer gjort om man definierar projekt. Jag slutfor langt ifran alla projekt och jag har inga problem att lagga ner om jag trottnar.

I somras satsade jag pa langa exponeringar.

For narvarande har jag foljande aktiva projekt:

1. Street pa kvallarna. Eftersom jag jobbar pa dagarna ar det skont med en kvallspromenad. Har i Bangkok ar det ganska morkt efter 18.00 aret runt. Jag forsoker lara mig att fotografera med Ilford HP5+ pushad till 1600. Kameran pa manuell och f/2.8 och 1/30s eller 1/60s. Det blir mycket svart i bilden och utmaningen ar att lata det svarta rama in det som hander i bilden pa ett spannande satt

2. Portratt med en blixt pa stativ bakom ett paraply och eventuellt en reflektor. Jag forsoker hitta spannande miljoer pa stan

3. Langa exponeringar i stadsmiljo. Bilar, folkmassor osv

Det vore spannande och inspirerande att hora vad ni andra har for projekt!!!

Simma lugnt!

/Jonas

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Projekt

Inlägg av jojonas » 2 november 2016, 11:49

God idé, Jonas!

Jag har suktat själv efter att ha några definerade projekt att luta mig mot när inspirationen tryter.
För tillfället är nog långexponeringar av stjärnor det närmaste jag har ett projekt och kul då säsongen börjar vara mogen igen :)
(har en tråd här, f.ö http://filmfotoforum.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=314 )

ang din 1. street på kvällarna, om du tar med bladaren så kanske en push till 6400 till och med skulle gå :)

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Projekt

Inlägg av RikardL » 20 november 2016, 14:06

Absolut. Mitt projekt just nu är att sätta ihop ett zine eller en bok med bilder på temat bouldering (klättring på stenar). Målet är att ha runt 30 bilder i tidning/bok och även förstorade på fiber.
Det svåra med personliga/privata projekt är att man egentligen inte har någon deadline. Det blir lätt så att man bara fotar och fotar utan att göra något med bilderna. Det är väl iofs inget fel med det, men själv känner jag att jag gärna vill komma till någon form av avslut så jag sätter upp egna deadlines. Det finns ju alltid möjlighet att utöka med en version 2 av projektet :)

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Projekt

Inlägg av Jönsson » 21 november 2016, 21:01

Jag tänkte också starta en tråd om projekt. Det är något jag har funderat rätt mycket på men aldrig riktigt kommit igång med. Men nu känner jag att det är dags att komma igång med något. Jag har ju fotat i ett par år och jag börjar känna att bara ströfota ger inte så mycket längre. Det är inte längre lika kul att "bara gå ut och fota". Visst blir det en del fina bilder men jag skulle vilja göra något mer konsekvent. Känns som att det kommer ge mer motivation att jobba med det då.

Det jag hade tänkt komma igång med är 2 st projekt.
1. Göteborg med holga och diana. Det var genom lomografin jag började intressera mig för foto och det är fortfarande det som jag känner är roligast. Lite i stil med Johan Larssons projekt JKPG. Kommer mest att använda utgången film (mellanformat) eller papper.
Jag tänkte göra lithkopior av bilderna. Målet är att hålla en utställning av något slag.

2. Mer film i diskmaskinen (eller annan filmsoup) och bilder på elledningar. Av alla bilder jag tagit är det några av de jag gillar mest. Jag tänkte försöka utöka antalet bilder med i samma stil.
Alltså misshandlad film med väldigt enkla motiv och linjer (elledningar eller liknande).
Jag har väldigt mycket utgångnen 135-färgfilm i förråd så det är bara att köra på.
Vet inte riktigt vad målet är. Jag har funderat lite på att försöka börja sälja prints. Detta känns som bra bilder för detta.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Projekt

Inlägg av Konir » 21 november 2016, 22:07

Väckte just liv i scannern och tänkte låta den gå i bakgrunden under vinterkvällarna. Lagom avancerat när tiden tryter. ^^

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Projekt

Inlägg av jojonas » 1 december 2016, 12:04

Kul att intresset finns bland oss :)

Mitt projekt är väll (att komma igång igen med) podcasten.

Annars skulle jag vilja börja fota skog. Länge tänkt på en kombination av sv och redscale. sv skulle man kunna ta som cyanotopi men det känns som det blir mer färger än vad jag vill ha till detta (två färger, rött OCH blått? herregud! :D ). Och sen har jag tankar om ett separat cyanotpi-projekt ändå.

ja, mycket man vill göra. en bubblare är att göra fotobok av min tid nere i göteborg. funderar på att fula till det med nåt billigt som typ lulu. lite liknande tankar som Martin med GBG genom plastlinser också...
RikardL skrev:Absolut. Mitt projekt just nu är att sätta ihop ett zine eller en bok med bilder på temat bouldering (klättring på stenar). Målet är att ha runt 30 bilder i tidning/bok och även förstorade på fiber.
Det svåra med personliga/privata projekt är att man egentligen inte har någon deadline. Det blir lätt så att man bara fotar och fotar utan att göra något med bilderna. Det är väl iofs inget fel med det, men själv känner jag att jag gärna vill komma till någon form av avslut så jag sätter upp egna deadlines. Det finns ju alltid möjlighet att utöka med en version 2 av projektet :)
låter spännande! får mig att tänka på en annan som har(/haft) kombointresset klättring o analogfoto, Fabricio Gatica. Han var med i våran fotoklubb i Göteborg innan.

Posta ett svar