3D-fotografering

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

3D-fotografering

Inlägg av Snytbaggen » 15 juli 2016, 14:08

Jag har alltid haft lite av en weak spot för 3D-bilder, och jag laborerade lite med det förr i tiden genom att sätta upp två likadana digitalkameror, med varierande resultat. Jag har sett analoga 3D-kameror poppa upp lite då och då på tradera och ebay, så mitt intresse har börjat vakna till liv igen. Är jag ensam om mitt intresse här eller finns det några fler som har gett sig in i 3D-världen?

Sen så måste jag dela med mig av den här 3D-mellanformats-TRLen jag hittade, jag tycker den påminner mer om ett par IR-glasögon än en kamera
Bild
Bild

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: 3D-fotografering

Inlägg av jojonas » 15 juli 2016, 16:45

Oj, var den en mellanformatare? Jag trodde att det var en digitalare o kikade inte närmre.

Hm... När var det inte med sterographic et al, femtitalet? En vanlig kamera är ju lubitelen som finns i en variant liknande denna. Har för mig att måt företag i staterna fortfarande tillverkar bildhållare för resultatet ur dessa.

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: 3D-fotografering

Inlägg av Snytbaggen » 15 juli 2016, 17:56

jojonas skrev:Oj, var den en mellanformatare? Jag trodde att det var en digitalare o kikade inte närmre.

Hm... När var det inte med sterographic et al, femtitalet? En vanlig kamera är ju lubitelen som finns i en variant liknande denna. Har för mig att måt företag i staterna fortfarande tillverkar bildhållare för resultatet ur dessa.
Japp, den är mellanformat. Det finns inte jättemycket info om den men det här var det bästa jag hittade: http://thecoolgadgets.com/3d-world-120- ... 3d-camera/.

Jag har kikat en del på lubitelen, den verkar rätt fräck men jag är lite orolig över den sovjetiska "kvaliteten", så att säga. Men jag är dock med i ganska många sammanhang där en sovjetisk kamera vore minst sagt passande, så lubitelen är ett hett val bara för det, om inte annat.

Jag har funderat på det där med bilderna, att göra om dem digitalt och sedan göra stereobilder är ju i det närmaste trivialt. Nåt som verkligen vore fräckt är om man kunde göra röd/blå eller röd/gröna 3D-förstoringar på färgpapper med lite olika filter, men man måste nog vara ganska masochistisk för att våga sig på det.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: 3D-fotografering

Inlägg av jojonas » 15 juli 2016, 18:22

Just det, och så nishica eller vad den hette med fyra eller fem objektiv. Många gör ju animerade gifar från sådana kameror.

Lubitel är nice ändå. Finfint objektiv fast bakelitkroppen är den svaga punkten. Tips är att inte tappa den i backen

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: 3D-fotografering

Inlägg av johan_lindgren » 18 juli 2016, 20:23

Oj jag har haft ögon på 3d-kameror ett tag faktiskt ända sedan jag skådade en bild av en sådan på Ålands kameramuseum! Jag hade dissat dom ganska hårt innan jag såg en bild där med ett par "3d-glasögon" och tyckte det såg hur häftigt ut som helst!

Lubitel'en är väl den jag tittat mest på, dels då jag har en sådan TLR redan och vet vad den går för, så vet jag vad jag har att förvänta mig :-) Tycker dom vart ganska dyra hittills dock.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: 3D-fotografering

Inlägg av jojonas » 18 juli 2016, 20:34

ja, vore nog billigare att bara köpa två kameror och fota med båda samtidigt ;)

eller använda nåt som den här släden. men då ska det inte vara nåt som händer i bild :P
Bild

Posta ett svar