Fram med filmen!

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Fram med filmen!

Inlägg av haga » 17 juli 2015, 22:30

Konir skrev:Här är min förvaring. Kylskåpsdörren och en sovjetisk termos på tolv liter. Kylskåpet fick jag tillgång till först nu när jag flyttade hem, termosen har används i min studentkorridor där kylskåpet var en sanitär olägenhet. Termosen kyler ju inget i sig men jämnar i alla fall ut temperaturskillnader lite granna. Trots tillgång till kylskåp huserar den fortfarande lite film i form av en laddad kassett blockfilm för 9x12 eller snäppet där under. Gammal nitratfilm så den får bo i metalllådan utifall att den skulle få för sig att självantända.
Ser några goa rullar Orwo gömma sig bakom de något modernare emulsionerna.
Min bländaröppning är större än din.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Fram med filmen!

Inlägg av Konir » 17 juli 2015, 22:45

haga skrev:Ser några goa rullar Orwo gömma sig bakom de något modernare emulsionerna.
Observant får jag säga. :)
Stämmer väl. Är ett par 125 ASA filmer som ligger där och väntar på bättre tider. Utgångna 87 någon gång, vet ej hur de förvaras innan de hamnade i min ägo så jag hoppas kunna få ut i alla fall någonting ur dem. Förbereder sakta men säkert ett litet projekt där de utgör en stor del av helheten. Har dessa Orwo-rullar och ett par kartonger med Orwo-papper. Det som saknas är en Östtysk kamera... Om allt vill sig väl blir det en liten bildserie med själen från öst. ^^

Har några av er erfarenhet av Orwo förresten? Såg för ett ta sedan att produktionen har tagits upp igen efter ett gäng ägarbyten efter att öst gick ihop med väst. Kunde vara kul att beställa en batch, det är tydligen de gamla recepten som gäller.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fram med filmen!

Inlägg av jojonas » 17 juli 2015, 23:17

Konir skrev:
haga skrev:Ser några goa rullar Orwo gömma sig bakom de något modernare emulsionerna.
Observant får jag säga. :)
Stämmer väl. Är ett par 125 ASA filmer som ligger där och väntar på bättre tider. Utgångna 87 någon gång, vet ej hur de förvaras innan de hamnade i min ägo så jag hoppas kunna få ut i alla fall någonting ur dem. Förbereder sakta men säkert ett litet projekt där de utgör en stor del av helheten. Har dessa Orwo-rullar och ett par kartonger med Orwo-papper. Det som saknas är en Östtysk kamera... Om allt vill sig väl blir det en liten bildserie med själen från öst. ^^

Har några av er erfarenhet av Orwo förresten? Såg för ett ta sedan att produktionen har tagits upp igen efter ett gäng ägarbyten efter att öst gick ihop med väst. Kunde vara kul att beställa en batch, det är tydligen de gamla recepten som gäller.
jag kände också igen dom rullarna :D har ett gäng NP22 själv -som jag köpt via det här forumet faktiskt. har inte testat framkalla nån av dom än.

men här är en bild från en tidigare NP22:a jag haft
Bild
there was once a man that stood the gate by jonas lundström, on Flickr

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Fram med filmen!

Inlägg av Konir » 18 juli 2015, 00:33

jojonas skrev:jag kände också igen dom rullarna :D har ett gäng NP22 själv -som jag köpt via det här forumet faktiskt. har inte testat framkalla nån av dom än.

men här är en bild från en tidigare NP22:a jag haft
Härligt med ett exempel! Kanske är en liten dum fråga men slänger ut den ändå. Jag har ingen erfarenhet med äldre film, inte så mycket med modernt tjofräs heller för den delen, de mörka fläckarna som är på exempelbilden, är det någon slags ålderskrämpa och vet du i så fall vilken? Vore nice att lära känna vilka effekter som kan uppstå så att man kan få en känsla för felsökning så småningom. :)
Bilden i sig fick mig direkt att tänka på denna låten:

The little man who wasn't there - Jack Teagarden
https://youtu.be/Ag6G2GUndB0?t=53m41s

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fram med filmen!

Inlägg av jojonas » 18 juli 2015, 13:02

jag tror det har med fukt att göra? vet inte om det kallas nåt speciellt... det är mest på riktigt gamla rullar som jag sett sånt iaf.
mar får vara lite mer försiktig med emulsionen också då den är mjukare än dagens förhärdade.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fram med filmen!

Inlägg av vicnor » 4 september 2015, 19:47

Bild
Inför den väntade prishöjningen på Fujifilms sortiment (20%?) så hamstrade jag lite hos Maco. Har sen innan 4 st Acros (135-36) i kylen som jag köpte på Bruno precis innan de höjde chockpriset från 65 kr/st till 95 kr/st. Nästa steg blir att importera direkt från Japan. Jag hoppas att mitt lilla Acros-stash lär räcka ett år nu. Jag tänkte beställa lite Kodak-film senare under hösten, kanske även lite Ilford (främst FP4+ som är jag är nyfiken på)

I väntan på en flatbäddskanner så får ni ta mitt ord på att jag har fotat lite ORWO NP 22 - utgången januari 1985. Tack Jonas! Har en rulle kvar som jag tänkte fota snart. Spolarna passar extra bra till min Pentacon Six TL - lite grövre, lite bättre passform.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Fram med filmen!

Inlägg av Konir » 30 september 2015, 20:07

Städade i ordning lite för att försöka hitta det utrymme som är tänkt att bli mörkrum. I kartongen för en Meopta 6 förstoringsapparat hittade jag två oexponerade rullar Ilford HP5. Enligt Wikipedia slutade HP5 att tillverkas 1989 för att lämna plats åt efterföljaren HP5 Plus. Denna viloperiod verkar ha varit tillräcklig för att gro mögel. Filmen är luden i något oidentifierat vitt.

Någon som har erfarenhet av detta? Kan svamp och andra små varelser käka upp eller på annat sätt störa kemin i filmen och därmed göra den obrukbar? Borde jag kanske exponera den som 100 eller 200 ASA i stället för den ursprungliga 400 för att kompensera ludd och tidens tand?

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fram med filmen!

Inlägg av vicnor » 1 oktober 2015, 00:31

Konir skrev:Städade i ordning lite för att försöka hitta det utrymme som är tänkt att bli mörkrum. I kartongen för en Meopta 6 förstoringsapparat hittade jag två oexponerade rullar Ilford HP5. Enligt Wikipedia slutade HP5 att tillverkas 1989 för att lämna plats åt efterföljaren HP5 Plus. Denna viloperiod verkar ha varit tillräcklig för att gro mögel. Filmen är luden i något oidentifierat vitt.

Någon som har erfarenhet av detta? Kan svamp och andra små varelser käka upp eller på annat sätt störa kemin i filmen och därmed göra den obrukbar? Borde jag kanske exponera den som 100 eller 200 ASA i stället för den ursprungliga 400 för att kompensera ludd och tidens tand?
Mögelsporer är inte direkt ngt man vill ha inuti sin kamera. Det är dyrare att göra rent en mögelinfekterad kamera än det är att köpa fräsch film.

Men ja, svampen har säkerligen använt kemin i filmen som näringsämnen. Jag avråder starkt från att använda filmen.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Fram med filmen!

Inlägg av Konir » 1 oktober 2015, 00:52

vicnor skrev:Mögelsporer är inte direkt ngt man vill ha inuti sin kamera. Det är dyrare att göra rent en mögelinfekterad kamera än det är att köpa fräsch film.

Men ja, svampen har säkerligen använt kemin i filmen som näringsämnen. Jag avråder starkt från att använda filmen.
Jo, mögel är såklart inget jag vill ha i mina vanliga kameror. Funderar på att införskaffa en "offernod" som experimentplattform alternativt stycka upp filmen och använda det som bas i något pinholeprojekt eller dylikt där filmen inte kommer i närheten av en kamera över huvud taget.

Tack för varningen men denna film har exponering som sitt öde. Vare sig resultatet blir vettigt eller ej. ;)

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fram med filmen!

Inlägg av vicnor » 1 oktober 2015, 11:33

Konir skrev:
vicnor skrev:Mögelsporer är inte direkt ngt man vill ha inuti sin kamera. Det är dyrare att göra rent en mögelinfekterad kamera än det är att köpa fräsch film.

Men ja, svampen har säkerligen använt kemin i filmen som näringsämnen. Jag avråder starkt från att använda filmen.
Jo, mögel är såklart inget jag vill ha i mina vanliga kameror. Funderar på att införskaffa en "offernod" som experimentplattform alternativt stycka upp filmen och använda det som bas i något pinholeprojekt eller dylikt där filmen inte kommer i närheten av en kamera över huvud taget.

Tack för varningen men denna film har exponering som sitt öde. Vare sig resultatet blir vettigt eller ej. ;)
Spontant är det svårt att säga hur påverkad filmen är. Det bästa du kan göra är väl att testa dig fram. Rent generellt, se upp för slöjbildning när du framkallar gammal film. Så exponera efter lågt ISO-tal och framkalla snabbt i koncentrerad soppa. När jag framkallade min två Orwo NP22 så sköljde jag filmen 5 ggr (kont ag 30s) innan jag började framkallningen. Den ena rullen var mer illa däran, och kemin stank rätt rejält efteråt, och antihaleringslagret på filmen hade blivit dåligt och den glatta sidan hade svårt att återkristaliseras när man torkade filmen. Den andra rullen var helt okej, så när på att kornen hade börjat klumpa ihop sig. Båda gick ut januari 1985. Om du skannar så är slöjbildning kanske inte hela världen, utan kan tas bort i tex PS.

Posta ett svar