The Artist Series

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

The Artist Series

Inlägg av vicnor » 13 maj 2016, 10:35

Det har väl inte undgått ngn att analogälskaren Ted Forbes på youtube-kanelen The Art of Photography har dragit igång sin Artist Series?

Har ni ngt favoritavsnitt än? Själv tycker jag att avsnittet med Alexey Titarenko var mest spännande. Även semi-avsnittet med Ralph Gibson var väldigt intressant, att fota landskapsvyer med en 135mm är minst sagt orginellt. Därmed inte sagt att Laura Wilson eller William Wegman inte var givande :)

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: The Artist Series

Inlägg av monotux » 13 maj 2016, 21:49

Jag har bara sett avsnittet med Alexey Titarenko, tyckte det var rätt spännande, hoppas på fler avsnitt i samma stil. Annars tycker jag att Ted Forbes är rätt pladdrig...

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: The Artist Series

Inlägg av luminousoctaves » 14 maj 2016, 10:05

Mycket intressant! Hela fotovärlden är ju ett enda svart hål då det gäller vettiga dokumentärer om fotografer. Det här var riktigt bra, kort och aptitligt, tack för tips!

Jag tycker också att Ted Forbes är på tok för pladdrig för att kunna följa. Ibland är det komiskt hur långt in i klippen man måste hoppa för att komma till det väsentliga.

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: The Artist Series

Inlägg av mikael.langer » 14 maj 2016, 15:44

Haha ja hur många gånger kan man säga "without further ado" utan att faktiskt komma till poängen. :) Gillar honom ändå dock, och tyckte Titarenko avsnittet var riktigt bra.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: The Artist Series

Inlägg av jojonas » 14 maj 2016, 16:50

ja, han är äldigt vettig men jag har sällan tid/ork att sitta igenom ett helt avsnitt. kanske om man hade bättre simultanförmåga? ;)

vore schysst om nån gjorde en Ted Forbes, The Edited Series -där man klippt ned avsnittet lite :D

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: The Artist Series

Inlägg av vicnor » 15 maj 2016, 22:12

Hahaha jag har verkligen inte lagt märket till att han skulle vara pladdrig, men jag sorterar nog bort det mesta som inte är relevant och glömmer bort det. Dock kan jag hålla med om att han i de tidigare avsnitten saknade lite struktur så han kom aldrig fram till ngn slutsats. Men de senare avsnitten är ju klart mer uppstyrda.

Det jag gillar med Ted Forbes är att han sprudlar av entusiasm och visa upp både fotokonstnärer och den analoga tekniken. Jag tycker att han är rätt bra på att inspirera. Utan honom så hade jag inte fotat analogt (och det faktum att jag fick en Pentax MV helt gratis på en fb-grupp här i Lund - Det börjar med en Pentax och innan man vet ordet av det så har man ärvt en 100 år gammal storformatskamera!) eller skaffat mig en Nikon F3 eller Pentacon Six.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: The Artist Series

Inlägg av jojonas » 15 maj 2016, 22:31

Ja, är det nåt han är så är det att han är peppad! :)
Han är/brukade vara lärare, va?

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: The Artist Series

Inlägg av vicnor » 15 maj 2016, 23:16

jojonas skrev:Ja, är det nåt han är så är det att han är peppad! :)
Han är/brukade vara lärare, va?
Hehe! Jag vill minnas att han undervisade analog foto på ett community college (något mellan gymnasium och högskola? typ folkhögskola?) i Dallas som han sa upp sig från för att jobba mer med sin youtube-kanal, och så jobbade han med "digitalt innehåll" för ett konstmuseum i Dallas som han också sa upp sig från för att jobba med kanalen. Som jag har förstått började kanalen som ett "muse project", dvs ngt man gör bara för att det är skoj, och för att han behövde lära sig göra videos.

Posta ett svar