forumkategorier

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

forumkategorier

Inlägg av roos » 11 april 2014, 20:57

Johan och jag spånade lite på vad vi skulle kunna ha för forumkategorier när vi växt lite.

Här finns lite idéer:
http://bit.ly/1qImBM8

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: forumkategorier

Inlägg av jkarlsson » 11 april 2014, 21:25

Väkommen roos! Kul att se dig här :)

Förslaget är välkommet :)
Vi har som grundtanke att försöka köra med en kategori tills vidare då det är enkelt att strössla med underforum men svårt att få alla att vara så aktiva att det inte uppfattas som sömnigt. Fotosidan t.ex. anser jag lider ganska mycket av detta symptom med mängder av bra kategorier men endast ett fåtal riktigt aktiva. OCD-människan i mig skulle älska att strukturera upp mer men jag tror att just ett litet forum mår bättre av lite oordning :)
Dock så tror jag att ett underforum med köp/sälj/bytes borde finnas inom en väldigt snar framtid då detta är lite svårt att baka in i resten.

Eller vad säger folk? Kanske har vi helt fel?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: forumkategorier

Inlägg av RikardL » 11 april 2014, 23:03

Hej och välkommen :)

Personligen är jag väldigt tveksam till kategorier, men när antalet trådar har växt till hundratals och kaoset verkligen upplevs som ett stort problem så skulle jag kunna tänka mig en liten uppdelning typ köp o sälj, recensioner etc.
Rigorösa forumuppdelningar fyller syftet att det är lättare att hitta något när man väl vet vad man letar efter, men samtidigt kanske man missar någon rolig tråd eftersom denna landat i en kategori som man inte trodde sig vara intresserad av :)

Min generella uppfattning när det gäller detta är att vill man ha ett dynamiskt och aktivt forum ska man inte försöka kontrollera och styra upp för mycket. Titta till exempel på forumet happymtb.org är. Det är ett svenskt forum för folk som gillar att cykla mountainbike. Det är en hobby som förmodligen färre sysslar med än foto, men aktiviteten där slår forum som fotosidan och utsidan på fingrarna många gånger om.

Jag ser forumet som en mötesplats inte olik ett middagsbord, där diskussioner uppkommer om allt möjligt (i det här fallet i huvudsak fotorelaterade sådana), de spårar ur ibland, leder då och då in på sidospår och det tycker jag bara är trevlig :)

/Rikard

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: forumkategorier

Inlägg av jojonas » 12 april 2014, 17:31

kategorier med måtta :)
jag hänger en del på filmwasters och märker att de flesta håller sig till "main forum". men det är som sagt bra o ha en separat sälj & köp del.

om det blir några trådar om printbyteslekar och sånt så kan de alltid sättas upp bland announcments så de är på top och lätta att hitta åt medans de håller på. sen flyttar man ned dem tänker jag.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: forumkategorier

Inlägg av johan_lindgren » 16 april 2014, 09:34

RikardL skrev:Hej och välkommen :)

Personligen är jag väldigt tveksam till kategorier, men när antalet trådar har växt till hundratals och kaoset verkligen upplevs som ett stort problem så skulle jag kunna tänka mig en liten uppdelning typ köp o sälj, recensioner etc.
Rigorösa forumuppdelningar fyller syftet att det är lättare att hitta något när man väl vet vad man letar efter, men samtidigt kanske man missar någon rolig tråd eftersom denna landat i en kategori som man inte trodde sig vara intresserad av :)

Min generella uppfattning när det gäller detta är att vill man ha ett dynamiskt och aktivt forum ska man inte försöka kontrollera och styra upp för mycket. Titta till exempel på forumet happymtb.org är. Det är ett svenskt forum för folk som gillar att cykla mountainbike. Det är en hobby som förmodligen färre sysslar med än foto, men aktiviteten där slår forum som fotosidan och utsidan på fingrarna många gånger om.

Jag ser forumet som en mötesplats inte olik ett middagsbord, där diskussioner uppkommer om allt möjligt (i det här fallet i huvudsak fotorelaterade sådana), de spårar ur ibland, leder då och då in på sidospår och det tycker jag bara är trevlig :)

/Rikard
jojonas skrev:kategorier med måtta :)
jag hänger en del på filmwasters och märker att de flesta håller sig till "main forum". men det är som sagt bra o ha en separat sälj & köp del.

om det blir några trådar om printbyteslekar och sånt så kan de alltid sättas upp bland announcments så de är på top och lätta att hitta åt medans de håller på. sen flyttar man ned dem tänker jag.
Vår (jag och roos) tanke när vi spånade ihop förslaget var väl att huvud-rubrikerna vore det bästa att börja med. Jag förstår förstås om det ser mycket ut men tanken var att börja med dessa:

- Bildprat
- Utrustning
- Foto & Mörkrumsteknik
- Om forumet
- Medlemmar
- Off topic

RickardL, jag har förstått att många har tenderat att fastna i en enda forumdel (eller kanske två..) och märker det ofta på andra forum vilket är väldigt tråkigt - men det är just därför det samtidigt alltid finns en knapp för senast uppdaterade trådar ex. "Visa nytt innehåll" och att det är just därför en sådan knapp finns. Man får då en blandning av de senaste aktiva trådarna precis som allt ser ut under 'Allmänt' just nu alltså men med skillnaden att man faktiskt kan gå in i en separat forumdel och leta efterspecifika trådar, såsom bildtrådar eller specifikt om mörkrumsteknik.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: forumkategorier

Inlägg av jojonas » 16 april 2014, 16:01

johan_lindgren skrev: RickardL, jag har förstått att många har tenderat att fastna i en enda forumdel (eller kanske två..) och märker det ofta på andra forum vilket är väldigt tråkigt - men det är just därför det samtidigt alltid finns en knapp för senast uppdaterade trådar ex. "Visa nytt innehåll" och att det är just därför en sådan knapp finns. Man får då en blandning av de senaste aktiva trådarna precis som allt ser ut under 'Allmänt' just nu alltså men med skillnaden att man faktiskt kan gå in i en separat forumdel och leta efterspecifika trådar, såsom bildtrådar eller specifikt om mörkrumsteknik.
aha! har aldrig tänkt på att klicka på den länken. så mycket för att vara nytänkande :P bra tips! :)
jag antar du menar den i bilden bifogad här?
Bilagor
new posts.gif
new posts.gif (14.83 KiB) Visad 11868 gånger

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: forumkategorier

Inlägg av jojonas » 16 april 2014, 16:02

annars tycker jag kategorier som de används i forum är lite gammalmodigt och skulle hellre se en databasliknande variant där man sätter kategori på själva tråden i en rullgardin eller så när den skapas, istället för att låta det grunda sig att man lägger trådarna i olika mappar.
då skulle man lätt kunna välja att se allt med sortering på senast ändrat eller välja att bara se en viss kategori och kanske använda ett snabbsökfält för att plocka upp något man är intresserad av; t ex "Nikon" bland trådarna med kategorin "Utrustning".

eller har jag blivit jobbskadad som tycker såhär? :lol:

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: forumkategorier

Inlägg av RikardL » 16 april 2014, 19:32

Hej,

Problemet med kategorier är inte att översikten går förlorad. Det finns ju som sagt en knapp för att filtrera fram de senaste inläggen. Problemet är att kategorier hämmar flytet i forumdiskussionerna.

Låt oss säga att någon funderar på att köpa en Hasselblad 503 SW, och postar därför en fråga om denna i "Utrustningsdelen". Antag att en annan person har kameran och postar några bilder han tagit med den. Det naturliga skulle ju då vara att nästföljande poster kommenterar och diskuterar bilderna, men då är vi helt plötsligt inne på "Diskutera bilder"-kategorien, och en naturlig vidarekoppling till dessa bilddiskussioner skulle kunna vara poster om vilken film som använts och hur den framkallats och då är vi inne på kategorin "Framkallning och mörkrum", osv osv. Om istället personen som ville posta några bilder lät bli att göra det i samma tråd, och istället skapade en ny tråd i "Diskutera bilder"-tråden, får vi en explosion av trådar med få inlägg som hänvisar till varandra.

Införs kategorier så skulle många tveka att göra naturliga "urspårningar" eftersom "man måste ju hålla sig till kategorien", och därmed får man ett mer hämmat och odynamiskt forum.

Inga absoluta sanningar förstås, utan bara mina egna åsikter :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: forumkategorier

Inlägg av johan_lindgren » 17 april 2014, 10:08

jojonas skrev: aha! har aldrig tänkt på att klicka på den länken. så mycket för att vara nytänkande :P bra tips! :)
jag antar du menar den i bilden bifogad här?
Precis ;)

RikardL skrev:Hej,

Problemet med kategorier är inte att översikten går förlorad. Det finns ju som sagt en knapp för att filtrera fram de senaste inläggen. Problemet är att kategorier hämmar flytet i forumdiskussionerna.

Låt oss säga att någon funderar på att köpa en Hasselblad 503 SW, och postar därför en fråga om denna i "Utrustningsdelen". Antag att en annan person har kameran och postar några bilder han tagit med den. Det naturliga skulle ju då vara att nästföljande poster kommenterar och diskuterar bilderna, men då är vi helt plötsligt inne på "Diskutera bilder"-kategorien, och en naturlig vidarekoppling till dessa bilddiskussioner skulle kunna vara poster om vilken film som använts och hur den framkallats och då är vi inne på kategorin "Framkallning och mörkrum", osv osv. Om istället personen som ville posta några bilder lät bli att göra det i samma tråd, och istället skapade en ny tråd i "Diskutera bilder"-tråden, får vi en explosion av trådar med få inlägg som hänvisar till varandra.

Införs kategorier så skulle många tveka att göra naturliga "urspårningar" eftersom "man måste ju hålla sig till kategorien", och därmed får man ett mer hämmat och odynamiskt forum.

Inga absoluta sanningar förstås, utan bara mina egna åsikter :)
Jag förstår nu hur du tänker, intressant och en bra poäng. Nu bygger ju dessa forum på en ganska enkel princip och funktionalitet som jag förstått det och det är kanske inte fullt möjligt att göra en helt annan grunddesign utan att göra om väldigt mycket och säkert byta forumplattform, men visst det skulle kanske vara mer modernt att man vid sitt skapande & svarande av en tråd samtidigt tagga tråden med vad den innehåller? Så som i ditt fall Rickard, skulle första inlägget taggas exempelvis 'bildtråd' '6x6' 'färg' 'hasselblad' '80mm', varvid nästa svar kan utöka taggningen med typ 'diafilm' 'norge' 'porträtt' och om någon tycker att en tagg saknas skulle det lätt läggas till. Men nu är det inte så enkelt i denna forum-form och vi får vara glada att forumet finns just nu tycker jag :-)

Nu tycker jag inte det brukar vara ett problem som enligt ditt exempel att om någon gör en bildtråd och det uppstår frågor om vilken film som använts eller framkallningsprocess, utan dem kategorierna är då främst tänkta för mer ingående frågor och exempel om recept, how-to's, tips, "kaffenol vs. d76" eller liknande :-)

Visst krockar ämnen ganska ofta i trådar men det är svårare att komma ifrån just nu.

Jag har även en känsla av att ett till synes ostrukturerat forum kan skapa en tveksamhet för nya medlemmar.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: forumkategorier

Inlägg av jojonas » 17 april 2014, 14:08

johan_lindgren skrev:Jag har även en känsla av att ett till synes ostrukturerat forum kan skapa en tveksamhet för nya medlemmar.
du kan ha en poäng där, johan. kanske läge att dra upp några utav huvudrubrikerna?

Posta ett svar