Varning för att inte besöka filmfotoforum!!!

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Varning för att inte besöka filmfotoforum!!!

Inlägg av roos » 30 december 2015, 14:16

Om man som jag inte besöker forumet alltför ofta, löper man en stor risk att slösa bort sin tid med onödig fotografering.

Jag väntade tälmodigt på rätt väder, laddade rätt film i 13x18cm-hållarna och släpade ut min gjutjärnskamera i mörkaste skogen. Där stod jag i kylan, mätte och exponerade medans sambon huttrade, allt för att skjuta min fotourmaningsbild. Därefter bar det av till labbet, för framkallning, kopiering, blekning, toning, sköljning, torkning, pressning och scanning. Till slut blev det dags att hitta utmaningstråden där temat ju var "Snö".

Tror ni att den fanns där? Nej, "VÄRME" stod det ju, och det hade jag ju förstås vetat om jag bara loggat in lite oftare...
Bild

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varning för att inte besöka filmfotoforum!!!

Inlägg av vicnor » 30 december 2015, 17:21

Men det var en mysig bild ändå! Gillar bron som hänger så där livlöst! Är det Portra? (Det är säkert Ektar, då den ser helt normal ut i skuggpartier!) Det är kaxigt att ge sig ut i skog och mark med storformatskamera! Att bara ta ut min köldhatande östtyska mellanformatskamera är ngt av en utmaning.

Själv skjöt jag av två rullar i skogen (en TMAX 100 och en Acros) som jag ska framkalla efter nyår. Var så mycket ute i skogen att jag blev en smula förkyld av att stå och känna in åkrar, skogsgläntor och kalhyggen.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Varning för att inte besöka filmfotoforum!!!

Inlägg av jojonas » 30 december 2015, 20:18

tror du blandar ihop med facebook-gruppen, Roos ;)

hur som, en bra uppmaning trots detta och en riktigt in bild! Jag gillar toningen, den ger både värme och kyla~

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Varning för att inte besöka filmfotoforum!!!

Inlägg av roos » 2 januari 2016, 09:42

vicnor skrev:Men det var en mysig bild ändå! Gillar bron som hänger så där livlöst! Är det Portra? (Det är säkert Ektar, då den ser helt normal ut i skuggpartier!)
Naa, det är foma 100, men jag tror inte du ser mycket av filmens karaktär. Den är kopierad på agfa mcc fb och sedan tonad i bruntoner och selenium.

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Varning för att inte besöka filmfotoforum!!!

Inlägg av roos » 2 januari 2016, 09:44

jojonas skrev:tror du blandar ihop med facebook-gruppen, Roos ;)

hur som, en bra uppmaning trots detta och en riktigt in bild! Jag gillar toningen, den ger både värme och kyla~
Kanske, men jag har dålig koll där med, vilken grupp har snöutmaning?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Varning för att inte besöka filmfotoforum!!!

Inlägg av jojonas » 2 januari 2016, 13:14

roos skrev:
jojonas skrev:tror du blandar ihop med facebook-gruppen, Roos ;)

hur som, en bra uppmaning trots detta och en riktigt in bild! Jag gillar toningen, den ger både värme och kyla~
Kanske, men jag har dålig koll där med, vilken grupp har snöutmaning?
ah, gruppen som heter "analoga fotografer!" menade jag. hade kunnat skriva ut det

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varning för att inte besöka filmfotoforum!!!

Inlägg av vicnor » 2 januari 2016, 13:25

roos skrev:
vicnor skrev:Men det var en mysig bild ändå! Gillar bron som hänger så där livlöst! Är det Portra? (Det är säkert Ektar, då den ser helt normal ut i skuggpartier!)
Naa, det är foma 100, men jag tror inte du ser mycket av filmens karaktär. Den är kopierad på agfa mcc fb och sedan tonad i bruntoner och selenium.
Sneaky! Till mitt försvar så surfar jag på min bärbara och dess skärm är inte helt 100. Men som sagt, mysig bild!

Posta ett svar