Vem är du? | Presentera dig själv

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 4 oktober 2014, 18:05

Välkommen, Pelle. Du verkar vara i bra fart med mellanformatet! ska bli kul o se lite bilder från dig sen.

photo57
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 september 2014, 08:55
Ort: Sundsvall

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av photo57 » 4 oktober 2014, 18:31

Tobias_N skrev:
photo57 skrev:Hej alla !

Jag heter Per Andersson, 57 år från Sundsvall. Amatör fotograf sedan längre än jag kan minnas..........
I alla fall tog jag upp analogt foto igen för cirka ett halvt år sedan jag "upptäckte" mellanformatet. Har sedan dess skjutit 10 rullar 120 film både s/v och färg. Äger för närvarande 7 st Agfa Isolette bälgkameror i skiftande skick, 3 st TLR 2st Yashica Mat och 1 (köpt denna vecka ) Rolleicord Va. Har ännu inte framkallat själv, men kanske i framtiden.
Nog skrivet för nu , går ut o fotar lite istället ...............


/Pelle
Välkommen, hoppas du blev nöjd med kameran. :)

Tobias
Jasså du är här också, kul. Kameran ser fin ut lite å fixa kanske. Tänkte bl.a. köpa en ny mattskiva (heter det så) från Rich Oleson

/Pelle

photo57
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 september 2014, 08:55
Ort: Sundsvall

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av photo57 » 4 oktober 2014, 18:34

jojonas skrev:Välkommen, Pelle. Du verkar vara i bra fart med mellanformatet! ska bli kul o se lite bilder från dig sen.
Hej,
Jodå det ska väl bli några så småningom.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 4 oktober 2014, 22:02

photo57 skrev:
Tobias_N skrev: Välkommen, hoppas du blev nöjd med kameran. :)

Tobias
Jasså du är här också, kul. Kameran ser fin ut lite å fixa kanske. Tänkte bl.a. köpa en ny mattskiva (heter det så) från Rich Oleson

/Pelle
rick oleson gör bra mattskivor :) jag har köpt en från honom.

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Siompa » 7 oktober 2014, 15:04

Nu är det väl dags för en presentation när jag ändå hängt här ett tag :)
1.jpg
1.jpg (100.94 KiB) Visad 12271 gånger
Mitt namn är Simon Bengtsson och jag är 27 år gammal. Frilansar som fotograf, B-foto (rörlig bild) och klippare sedan 2009. Innan dess lite olika, min enda utbildning hittills är dock snickare :P.

Mitt fotointresse har alltid funnits till viss mån, min pappa jobbade tidigare som stillbildsfotograf. Det analoga intresset är dock nytt.
Det började när mina föräldrar rensade ut hemma och pappa gav mig några analoga kameror:
Canon f1
Canon a1
Yashica Lynx 5000e
minox 35 mb
Fick också lite gammal film som jag slängde i och provade. Kände direkt att det var en annan grej.

Efter det åkte jag och min flickvän till Prag. Jag vågade inte riktigt lita på mina analoga skills så jag tog med min canon 5d mk2 och en 28-70mm. Ångesten kom när jag kom hem med 4000 + bilder... Resultatet blev ungefär 125 bilder jag blev nöjd med.

Nu under sommaren åkte vi också till Paris så då körde jag analogt. Tog med mig 4 rullar, 2 st kodak bw400cn och 2 st agfa vista 400.
Resultatet blev detsamma, 125 bilder jag blev nöjd med!

Så det blev spiken i kistan, nu är det bara analogt som gäller och mitt fotointresse har blivit återupplivat på riktigt, aldrig fotat så mycket som nu. Har alltid med mig en kamera i ryggsäcken, just nu är det en rolleicord IV laddad med tri-x. Framkallar svartvitt själv och börjar känna mig sugen på att testa framkalla c-41 också, finns så mycket "nytt" att upptäcka.

Hoppas det inte blev en historia om min semester men det kändes som det finns en poäng :P

Tacohej!

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jkarlsson » 7 oktober 2014, 17:26

varmt välkomna allihop! Kul att det börjar fyllas på med folk här :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 7 oktober 2014, 18:26

tillslut får man då säga: Välkommen, Simon :) kul att ha ett fejs på dig

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av vicnor » 15 oktober 2014, 14:33

Tjenare!

Jag heter Victor och bor i Lund. Att beskriva fotograferandet som en passion eller hobby är nog en underdrift, för mig är det närmast en besatthet.

Jag upptäckte fotografiet sommaren 2008 då jag på intervju för mitt examensarbete i bioteknik i England, då jag hade fått en liten Canon Snapshot A560 (aka "Der Altmeister") av min far. Ett år senare, då jag var fullt upp med mitt exjobb (om tunna gelatinfilmer!) så började jag ta mitt fotograferande på betydligt mer allvar efter några uppmuntrande kommentarer från en kompis i England som är konsthistoriker.

Min första egna kontakt med det analoga var 2011, då jag fick en Nikon FG till skänks från en vän. Kameran var låst i filmmatarläge, dvs trodde att den alltid var före ruta 1, så den tog alla bilder i X-sync-hastighet (1/90s). Men TTL:en för blixten fungerade fint, så det blev korrekt exponerade bilder med blixten på. Första filmen var en Kodak BW400CN. Sen sålde jag kameran pga dess begränsande användningsområde (käcka festbilder).

Det analoga fotandet fick en nytändning när jag på FB snubblade över en kille som gav bort sitt Pentax MV-system (50/2, 138/2.8, blixt) i maj i år (2014) för att han inte förstod att han stoppat in batterierna bakochfram och hade 2 kg fingeravtryck på filtret. En finfin kamera! Den invigdes med en rulle Kodak Gold. Dock räknar jag med att sälja den.

Jag köpte mig en Nikon F3 (aka "Röde baronen") över ebay och en drös film i juni i år (2014). F3:an har en del egenheter, som att bildräknaren är fast vid "40", så man kan fota både 00 och 0 utan att ljusmätaren är låst. Jag framkallar min egen svartvita film, då jag är med i en förening här i Lund vars fotolabb man kan boka. I huvudsak har det blivit Kodak Tri-X (var det bra nog för Helmut Newton är det bra nog för mig, är min devis). Jag för loggbok över varje bildruta som jag tar, samt hur framkallning gick, vad jag faktiskt gjorde och om något avvek från protokollet. Huvudpoängen med att ha en analog Nikon är framför allt att jag kan använda mina vanliga objektiv med samma filter etc, för att eliminera så många obekanta faktorer som möjligt när man jämför analogt mot digitalt.

Jag fotar film just för att det tydliggöra den mentala processen som pågår medan man tar en bild, eftersom det tar längre tid att ta en analog bild (fokusera manuellt, referensmäta ljuset i skuggorna, notera i loggbok), samt det extraarbetet som går in i att framkalla och att skanna negativet osv, gör att man tänker till lite extra och man tillåts utkristallisera sin fotografiska vision för den tänkta bilden lite tydligare. Man håller mer på sig och renodlar tankarna innan man trycker av. Analogt är något av en Atget-faktor för mig. (Eugène Atget tackade nej till att använda Man Ray's Leica för att den var "för snabb" för honom att tänka igenom bilden)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 15 oktober 2014, 19:20

Hej och välkommen Victor! Vi har ju talats vid redan lite men det var riktigt kul att läsa din redogörelse om hur du kom in i det analoga -många egenheter på vägen!

Det ska bli kul att se dina bilder här på forumet och ha dig med i diskussionerna :)

Användarvisningsbild
TonyFX
Inlägg: 49
Blev medlem: 12 april 2014, 16:26
Ort: Ovanför Sthlm men under Gefle
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av TonyFX » 26 november 2014, 21:27

Hej hopp, tänkte försöka bli lite aktiv här. Har använt mig av digitalkamera sedan 2009-2010 då jag började med en canon 40D för att sedan snabbt smita över till nikon och en d300 och bytt till en d700 som jag äger nu i skrivandets stund.

Jag snubbla in i analoga/film världen via (moderator) johan lindgren's vänsterfot då han visade mig sina saker sen dess är jag väl mer eller mindre fast i det fast det tar sin tid från start till mål.

Äger i dagsläget en Olympus om1 med gluggarna 24 f/2, 50 f/1.8 och en 135 f/2.8 samt två Yashica 6x6 kameror, A&D varianterna.

Har även införskaffat mig med en skanner och ska så smått framkalla filmen hemma och även skanna in den :)

Glömde bort och presentera mitt namn, Tony och är i från Uppsala men bor nu straxt utanför.
"Är det en hasselblad?" \{x_x}/
https://flickr.com/tonyfx/

Posta ett svar