Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 8 maj 2017, 02:51

7 rulllar C41 framkallade. Bästa bilderna var på en XP2, svartvitt alltså... Jag har en lång väg att gå med färg.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 19 maj 2017, 12:29

Fujifilm ska visst sluta tillverka Superia 200, 800 och 1600. Facebook är i lågor! :evil:

Personligen förstår jag inte shitstormen. Köper folk inte de här filmerna i tillräckliga mängder, varför ska man förvänta sig att Fujifilm ska tillverka dem? Dessutom, folk är ju som helt galna i budgetfilmen Fujicolor C200 (aka Agfa Vista 200) så det är väl ingen egentlig förlust? För att vara ärlig så var det ett bra tag sen jag ens såg ngn bli helt lyrisk över Superia 400 (Inte ens digitala Fujifilmsägare går igång på Superia-filtret, utan de i min omgivning snackar istället varmt om Acros eller Velvia) Superia 800 och 1600-filmerna var väl ändå mest tänkt för point and shoots med lång zoomar med liten största bländare? Dagens analoga fotografer har i regel alla systemkameror med en ljusstark glugg.

Kanske för att jag hänger i hipsterforum, men generellt så verkar det som att folk skjuter färgfilm gör det för att de vill ha lite ovanligare färger som inte är så lätta att få till digitalt. Och det är väl därför som Ektar, Portra, Pro160/400, Velvia, C200 eller ngn LOMO-variant är de filmerna som flertalet har ngt slag kärleksrelation till. Jag får intrycket att om man vill ha neutrala och korrekta färger så fotar man väl digitalt? Kidsen som fotar analogt vill nog ha rätt mkt analogfeeling i sina färgbilder.

PS Ser att MacoDirect har just börjat sälja Fujifilm Natura 1600 (€13/st) och Fujifilm Superia Venus 800 (€12/st). Förövrigt intressant att Fuji har två olika Superia 800, och nu verkar det bara finnas en kvar. Och nej, som det påpekats innan, Natura 1600 och Superia 1600 är två olika emulsioner.
Senast redigerad av 1 vicnor, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av monotux » 19 maj 2017, 12:43

Jag lämnade precis in 10 blad Porta 400 för framkallning i Porto. Jag gick förbi butiken när jag fick fel mot tåget till flygplatsen (spårvagnen) och gick in på chans.

12 euro för framkallning + 5 euro för frakten. Jag hade förväntat mig typ 100 kr / bladet i Sverige. Killen verkade dessutom ha koll!

Jag har exponerat drygt 30 blad här. Och bränt mig i solen. :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 19 maj 2017, 16:14

taskigt om superia försvinner men som sagt. c200 och kodaks colorplus eller vad den heter börjar synas mer och mer så jag förstår om de tar över samma segment lite (billigast vinner).

Som jag sett nån annan skriva så har superia mycket varit den där räddaren i nöden bara att det funnits ett trepack 400 som man vet tål lite olika ljus utan att bli helt crazy (jag åkte till japan med bara superia i 35mm)

Får se om Kodak Gold pushas fram lite i dess ställe?


Oscar, låter som ett trevligt ställe det där! om de kommer fram bra så kanske det kan vara nästa stora enthusiastlabb ;)

På tal om storformat så postas film och kontaktkopior i denna stund upp till Umeå från Götalaborg. Vart en kul gruppbild men svårt att pricka in alla med det liggande skärpeplanet
18618650_10154385653651372_464936846_o.jpg

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 19 maj 2017, 18:01

jojonas skrev:taskigt om superia försvinner men som sagt. c200 och kodaks colorplus eller vad den heter börjar synas mer och mer så jag förstår om de tar över samma segment lite (billigast vinner).

Som jag sett nån annan skriva så har superia mycket varit den där räddaren i nöden bara att det funnits ett trepack 400 som man vet tål lite olika ljus utan att bli helt crazy (jag åkte till japan med bara superia i 35mm)

Får se om Kodak Gold pushas fram lite i dess ställe?


Oscar, låter som ett trevligt ställe det där! om de kommer fram bra så kanske det kan vara nästa stora enthusiastlabb ;)

På tal om storformat så postas film och kontaktkopior i denna stund upp till Umeå från Götalaborg. Vart en kul gruppbild men svårt att pricka in alla med det liggande skärpeplanet
Ja, det ligger nog ngt i det med att billigast vinner. Men är man 21 och har man redan köpt en Leica M6 med en 'cron så vill man nog inte lägga så mkt på film :lol:

På tal om din Japanresa så är du nog en av möjligen två personer som jag känner som fotat Superia de senaste åren. Men 400:an verkar bli kvar om än bara i 135-36 och en pack. Finns det en framtid även för "backupfilmer"? Kodak to the rescue!

Coolt med en gruppbild taget i storformat! 4x5" antar jag? Spännande med lite galen tilt. Kul att det inte bara var "yngre farbröder" som hängde på utan även lite tjejer. Det bådar gott för fotografin!

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 19 maj 2017, 20:04

Ja kul bild! Men jag tycker de ser lite hängiga ut (förrutom självaste fotografen!!) Kan det kanske vara så att dom stått där en stund? :roll: :mrgreen:
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 19 maj 2017, 23:36

Haha jo det tog ett tag o ta bilden och den här var inte enda bilden heller :D

Ja, prylgubbar och konsttjejjer om man ska dra på klyshorna, hur som skön blandning fär alla kunde ge och ta :)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 20 maj 2017, 00:12

Superia 400 skulle jag inte att sakna, tycker att den dras med ett drygt magentastick. 800 och 1600 är roligare men ingen stapelvara här heller. 800 tyckte jag gav ett rätt ballt korn och livliga färger, 1600 var ju väldigt tillbakadragen (men funkade inte för mig i dåligt ljus när den verkligen behövdes).

C200 är nog min favorit också.. Sörjer 800 lite svagt men överlever definitivt. Hade 800 och 1600 funnits i 120 hade det varit rock n roll!
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Senaste nytt

Inlägg av Snytbaggen » 30 maj 2017, 22:53

Nu ska jag på kamerajakt! Det har varit ett ökande intresse i fotoföreningen för analogt foto men det är väldigt få som har kameror, så nu klubbade vi igenom att vi ska köpa in några billiga som medlemmarna kan hyra/låna. Inköpandet dumpades på mig eftersom jag är den enda i styrelsen som håller på med analogt. Inte för att jag klagar, hoppas det leder till att mörkrummet blir lite mer aktivt :D

Så nu funderar jag på vad jag ska leta efter, om man vill försöka köpa in sig på något gammalt system (typ Minolta eller M42-kameror), eller något lite modernare som funkar med objektiven de flesta har (typ nyare Nikon/Canon). Eller gå den tredje vägen med diverse kameror som är bra. Decisions decisions...

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 30 maj 2017, 23:41

Snytbaggen skrev:Nu ska jag på kamerajakt! Det har varit ett ökande intresse i fotoföreningen för analogt foto men det är väldigt få som har kameror, så nu klubbade vi igenom att vi ska köpa in några billiga som medlemmarna kan hyra/låna. Inköpandet dumpades på mig eftersom jag är den enda i styrelsen som håller på med analogt. Inte för att jag klagar, hoppas det leder till att mörkrummet blir lite mer aktivt :D

Så nu funderar jag på vad jag ska leta efter, om man vill försöka köpa in sig på något gammalt system (typ Minolta eller M42-kameror), eller något lite modernare som funkar med objektiven de flesta har (typ nyare Nikon/Canon). Eller gå den tredje vägen med diverse kameror som är bra. Decisions decisions...
Vad jag förstått så är väl både Minolta och Miranda väldigt undervärderade. Annars är ju analoga Nikon tex FE och FM galet undervärderade med tanke på kvaliteten på både mekanik och optik. Det överdrivna priset på M42-optiken kompenseras inte av det låga priset på husen.

Posta ett svar