Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 16 november 2015, 10:20

Har nu äntligen premierat min storformatare anser jag. Den inköptes för ett årsedan och har väl varit ute några gånger redan men det var mäst för att vänja mig vid hur den fungerade och hur hanteringen är. Nu i helgen var jag och en bunt andra från analogfotograferna-klubben ute vid wira bruk och fotade loss! Mer eller mindre lyckat var det väl, jag har redan kasserat två av de framkallade bladen, den ena på grund av att filmen laddades fel i bakstycket och rörde sig således under exponeringen när jag ryckt darksliden och den andra sket sig för att jag hade en väldigt dålig hembyggd pinhåls-glugg varvid ljusläckaget blev overwhelming.. Jag underframkallade även en rulle tmax100 som pushats till 400, och jag kommer nog köra den i lite intensifier senare.

En bild från Wira Bruk:
http://www.filmfotoforum.se/forum/viewt ... 4304#p4304
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av Tobias_N » 16 november 2015, 20:36

En bild på min nya processor, HP5+ @iso 1600 framkallad i maskinen med Xtol 1+1 tyvärr så hade jag fuskat lite med rengöringen så det var lite skräp kvar i någon av behållarna så det blev en hel del skräp och repor på de flesta rutorna från den här testrullen, men just den här bilden klarade sig hyfsat.

Jag är ändå rätt imponerad av hur lite korn det är i bilden med tanke på att filmen är pressad två steg och det är konstant agitering. Jag har fått mycket mera korn när jag framkallat i paterson dosa.

BildJOBO Autolab ATL 1500 by Tobias Nykänen, on Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 17 november 2015, 08:43

och han är igång! nice! :)
jag inte heller märkt av nån förstoring utav korn efter konstant agitering. fast något mer kontrastrika negativ.

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av Tobias_N » 17 november 2015, 13:13

Ja jag har kört en laddning med c-41 efter den här bilden togs också och då var det inga problem med vare sig skräp eller repor, så nu är det bara ut och fota för brinnande livet. Tyvärr så finns det ju inte så mycket dagsljus den här tiden på året, men jag har bunkrat upp med iso 800 och 1600 film så det ska nog lösa sig! :)

Användarvisningsbild
Bjorkman
Inlägg: 78
Blev medlem: 31 oktober 2015, 18:18
Ort: Dalarna

Re: Senaste nytt

Inlägg av Bjorkman » 17 november 2015, 20:35

Tobias_N skrev:En bild på min nya processor, HP5+ @iso 1600 framkallad i maskinen med Xtol 1+1 tyvärr så hade jag fuskat lite med rengöringen så det var lite skräp kvar i någon av behållarna så det blev en hel del skräp och repor på de flesta rutorna från den här testrullen, men just den här bilden klarade sig hyfsat.

Jag är ändå rätt imponerad av hur lite korn det är i bilden med tanke på att filmen är pressad två steg och det är konstant agitering. Jag har fått mycket mera korn när jag framkallat i paterson dosa.

BildJOBO Autolab ATL 1500 by Tobias Nykänen, on Flickr

Oh, vart har du snubblat över en sådan maskin?
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av Tobias_N » 17 november 2015, 20:37

Säljes annons på Fotosidan. :)

Användarvisningsbild
Bjorkman
Inlägg: 78
Blev medlem: 31 oktober 2015, 18:18
Ort: Dalarna

Re: Senaste nytt

Inlägg av Bjorkman » 17 november 2015, 21:00

8-)
Får man fråga hur mkt fattigare du blev? =)
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av monotux » 17 november 2015, 22:01

Jag håller på att förbereda ett mörkrum hemma, jag ska kopiera hemma i köket. Det blir rätt många grejer om man vill passa på att vara lite petig (10 skålar i 30x40, 4 skålar till för 24x30...) men jag tror det kommer bli rätt bra. Jag har tillgång till ett mörkrum några kilometer hemifrån, men när man dagspendlar drygt 30 mil och dagarna aldrig är korta...ja, då får man börja preppa hemma.

Infallet började när jag gick på tygbutiken och hittade färdigsydda mörkläggningsgardiner som passar fönster och dörröppning i köket alldeles perfekt. Snart går beställningen till Tyskland.

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av Tobias_N » 17 november 2015, 22:05

Bjorkman skrev:8-)
Får man fråga hur mkt fattigare du blev? =)
4500:- och då ingick det två stora trummor med plats för 5st 135 rullar eller 3st 120. två små som tar 2st 135 eller 1st 120, runt 10 hållare för film och en hållare för bladfilm. Kändes som ett bra pris, speciellt med tanke på att de CPP/CPE2 som jag sett säljas i Sverige gått för mellan 6-10000 och på ebay ligger ATL1000 runt 15-20000.

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av Tobias_N » 17 november 2015, 22:06

monotux skrev:Jag håller på att förbereda ett mörkrum hemma, jag ska kopiera hemma i köket. Det blir rätt många grejer om man vill passa på att vara lite petig (10 skålar i 30x40, 4 skålar till för 24x30...) men jag tror det kommer bli rätt bra. Jag har tillgång till ett mörkrum några kilometer hemifrån, men när man dagspendlar drygt 30 mil och dagarna aldrig är korta...ja, då får man börja preppa hemma.

Infallet började när jag gick på tygbutiken och hittade färdigsydda mörkläggningsgardiner som passar fönster och dörröppning i köket alldeles perfekt. Snart går beställningen till Tyskland.
Är det inte svårt att få det och bli helt ljustätt vid fönstren?

Posta ett svar