Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 3 april 2017, 19:32

jojonas skrev:klassisk studiobakgrund med :)
men trevligt ljus du fått till! jag känner inte igen att bara X skulle fyra av blixten men det kanske var så och först senare som den drogs av på varje tid och man kunde få sådana där bilder då bara en fjärdedel av bilden vart blixtad :P
Man vill gärna ta åt sig äran själv, men fick en robust setup att utgå från. Men jag justerade avstånd, infallsvinkel och intensitet då och då.

Min gamla Ikoflex (ca 1955) drar av blixt på alla tider, fast den har ju också centralslutare och är västtysk. Men visst är det lite udda att Pentacon Six bara drar av blixten på en enda hastighet. Jonas, du går gärna kolla hur det funkar på din Kiev 60 - om du har möjlighet.

Ja, en sån riktig Irving Penn-bakgrund! Det är en canvas som ngn av hr Möllers konstnärskompisar har målat. Den är vinröd på baksidan. Så det kanske blir det nästa gång?

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 3 april 2017, 20:45

Dagens fotorelaterade gärning var att testa lite loppisfynd. En T-Max 400 från 1989 och en Ektachrome 64 från runt 2000 fick åka genom Mamiyan med lite olika exponeringar, så får vi se vad som funkar. Var värt att testa hela rullar då jag har nio T-Max och åtta Ektachrome kvar nu. Nu är jag bara kluven om jag ska E6:a Ektachromen, vet inte vad jag vill använda resten till. Alla mina andra Ektachrome i 100 och 200 har funkat nästan som nya i E6 men 400 har varit lite klen. Är 64:an kul i C41? Litar inte på googleresultat..
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 3 april 2017, 22:27

64:an? hm, ja.. mina två senaste på insta är tagna på välförvarad sådan soppad som dia -riktigt fint!
är ju så svårt o veta hur folk får fram sina bilder. dom mest "vilda" cross process tycker jag blir när man låter labb skanna såatte

victor: jag kan kika på det. den är oladdad nu ändå, behöver bara hitta min pc-kabel till blixtskogrejj

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 3 april 2017, 23:49

jojonas skrev:64:an? hm, ja.. mina två senaste på insta är tagna på välförvarad sådan soppad som dia -riktigt fint!
är ju så svårt o veta hur folk får fram sina bilder. dom mest "vilda" cross process tycker jag blir när man låter labb skanna såatte

victor: jag kan kika på det. den är oladdad nu ändå, behöver bara hitta min pc-kabel till blixtskogrejj
Ja men precis, själv brukar jag försöka få vitt till vitt och låta resten av färgerna bli som de blir. Men många tar ju bara scanningen som är riktad efter orange mask och kallar det ball effekt. Jag är mer nyfiken på det andra! T.ex. så upptäckte jag att Rollei CR200 inte alls var galet gul som många säger, jag fick snarare till en 70-talskänsla när jag balanserat för den faktiska basen i mörkrummet.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av monotux » 17 april 2017, 15:44

Idag har jag testat hur svårt det är att ta bilder av lämningarna efter terrordådet på Drottninggatan - det var inte alls svårt, faktiskt! Så fort jag monterade storformataren och smög in under mörkläggningsgardinen (jepp, min huva är tillverkad av en mörkläggningsgardin) så bara försvann folk framför kameran.

Jag tror jag har åtminstone 30 oframkallade blad att tag tag i nu. Framkallade för första gången på evigheter förra veckan, kändes mycket bra att vara igång igen.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 17 april 2017, 16:50

monotux skrev:Idag har jag testat hur svårt det är att ta bilder av lämningarna efter terrordådet på Drottninggatan - det var inte alls svårt, faktiskt! Så fort jag monterade storformataren och smög in under mörkläggningsgardinen (jepp, min huva är tillverkad av en mörkläggningsgardin) så bara försvann folk framför kameran.
Jag avundas verkligen inte det uppdraget! Jag hoppas att bilderna blev synnerligen minnesvärda

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 23 april 2017, 23:46

Senaste nytt var väl galleriet vi hade i helgen! :-)
Här syns även mitt bidrag!BildBild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 24 april 2017, 11:21

trevligt! många cykelbilder, det gillas :D
tycker den varma tonden passar fint med svart ram o passpartout

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 24 april 2017, 21:58

jojonas skrev:trevligt! många cykelbilder, det gillas :D
tycker den varma tonden passar fint med svart ram o passpartout
Javisst mitt tema var just cyklar, så alla är cyklar! :D
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 25 april 2017, 10:32

johan_lindgren skrev:Senaste nytt var väl galleriet vi hade i helgen! :-)
Här syns även mitt bidrag!
Grattis grattis! :)

Posta ett svar