Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 9 november 2015, 23:24

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi bara kacklar om den senaste hobbyrelaterade gärningen. Saker som är kul men kanske inte är material nog för en egen tråd!

Jag tänkte fuska och nämna några stycken:

* Framkallade en småbildsrulle Rollei RPX 400 exponerad som 800. Valde att lägga fyra minuter på rekommenderad tid för 400 i HC110B och landade på 10 minuter. Jag agiterar alltid 30 sek inledningsvis och sedan 10-15 sekunder varje hel minut, rätt hårt. Tycker negativen blev lagom tjocka för mörkrummet, men om jag bara scannade skulle jag nog lägga mig på 9:30 nästa gång.

* Stack till mörkrummet och kopierade några rutor på 18x24 cm-papper. I LIKE. Kornet är markerat och närvarande, på en av kopiorna är det knappt mer än HP5+@400, på de andra med större jämna ytor är det grövre. Oavsett så gillar jag det. Gott om information i skuggpartierna också, men jag är en sån som hellre släcker dem. I bilden på tågstation nedan så finns massor i takets undersida till vänster t.ex. Överlag så gillar jag looken, precis så som jag vill att en snabb lätt pressad film ska vara.

* Idag gav jag en kompis en rulle HP5+ eftersom hon blivit nyfiken på en lådkamera hon hittat hos sin pojkväns föräldrar. Som den orm jag är erbjöd jag mig att framkalla och digitalisera den för att snärja henne. :lol:

* Bröt även mitt löfte om att inte ladda om film i tomma kameror annat än Leican och Konica S3:an. Min Zeiss Ikonta 521 6x4.5 är för mysig, så den fick en rulle Delta 3200 som jag tänker skrämma upp i 6400. Har gjort det förr i småbild med Microphen och fått helt okej omfång.

Ps: Jag avskyr digitalisering... De ser så klart bättre ut i verkligheten, med mer information. Ville mest visa på kornet och att det inte ser ut som grafisk film.

Bild
Här finns mer info i luggen och fatet, kameran fångade inte detta.

Bild
Som sagt finns mycket information i denna på negativet (himlen är rätt död dock, men jag tror det var klart väder den dagen). På printen finns mer info i jackan och det ljusa partiet nere till höger.
Scannad variant här, rakt från negativet: https://cdn2.cdnme.se/4652358/8-3/img_0 ... 2d79fe.jpg

Kort sagt mycket nöjd. Bulkrulle är nog nära förestående nu. Bilderna är som sagt kopierade ganska hårt, jag skulle troligen kunna ligga runt kontrast 2,5 istället för 3,5-4 som jag gjorde nu. Men alla har sin stil
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 10 november 2015, 00:43

Ja tjejjen med kaffet är verkligen ljusår bättre på mörkrumskopian verkligen -grymt snygg!

Dagens bravader för egen del handlade om att med vår ordförande koppla in vår varmvattenberedare för vår ATL1000 (c41/e6 framkallningsmaskinen) och därtill försökt ställa en korrekt temp för att mata maskinen med 38grader. Jag ska tillbaka ner imårgon efter jobbet och se hur precis den håller sig, samt tömma ur och fylla på igen och på såvis göra en bedömmning om vi kan dra vår första batch snart :-)
I värsta fall håller inte tempen utan har fallit eller ökat några grader vilket kan innebära att vi även skulle behöva införskaffa en aktiv blandare, men vi får se hur det ter sig...
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 10 november 2015, 08:19

snygga kopior! skönt du verkar veta vad du vill ha för look. jag får lite härliga vibban från en fotograf jag gillar genom dån men man ska väll inte ge komplimanger genom att jämföra med andra, eller?

iaf, kul initiativ! man kan behöva snacka av sig lite om allt möjligt...

* Jag har som sagt lyckats via uppstartandet av en fb-grupp för analoga fotografer i umeåregionen snärja en nybliven vän. han verkar ha bra kontaktnät för att hitta på saker med stöd av lokalföreningar (han höll i somras en visning av samtliga sina ryska kameror i en församlingsgård t ex).
Hur som så kan vi ha en möjlig lokal till mörkrum på G till efter jul nån gång -spännande!

* Har för trettioelfte gången undrat hur rullen ur min Yashica Electro 35 GX tett sig. jag gjorde lite testexponeringar på olika iso för det är inte självklart hur den hanterar moderna batterier.
Rullen ligger hos en vän och jag vetifan om jag minns vilka batterier jag använde ändå :P

* Blev igår klar med ett utkast om rullen Double-X som jag testade. Texten bör komma upp nästa vecka eller därefter på http://emulsive.org/


johan, hoppas den håller sig bra er ATL1000 :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 10 november 2015, 12:15

jojonas skrev:johan, hoppas den håller sig bra er ATL1000 :)
Ja processorn funkar och jag hoppas den klarar trycket för den kommer nog få gå endel nu snart :D
Lämpade av en påse färgfilm där nere för en stundsedan, ska bli kul att köra processorn igen, den har ju bara stått i ett drygt år nu...
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av Tobias_N » 10 november 2015, 20:29

Själv så inhandlade jag en ATL 1500 för ett par veckor sedan, det blev strul med hemleveransen så jag satte mig i bilen och körde ner till Stockholm för att hämta den, det blev en nätt tur på 114 mil. :)
Nu är den hemma och installerad, har hunnit med att köra både en batch med svartvitt HP5+/Xtol och en batch C-41. Jag fick hem 10 liter c-41 framkallade i går så nu kommer den att få arbeta! Den hade stått ett par år innan jag köpte den men allt ser ut fungera som det ska.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 10 november 2015, 21:31

Tobias_N skrev:Själv så inhandlade jag en ATL 1500 för ett par veckor sedan, det blev strul med hemleveransen så jag satte mig i bilen och körde ner till Stockholm för att hämta den, det blev en nätt tur på 114 mil. :)
Nu är den hemma och installerad, har hunnit med att köra både en batch med svartvitt HP5+/Xtol och en batch C-41. Jag fick hem 10 liter c-41 framkallade i går så nu kommer den att få arbeta! Den hade stått ett par år innan jag köpte den men allt ser ut fungera som det ska.
Woaa, ja man får verkligen hoppas att den funkar som den ska efter den lilla utflykten, scheise, du visste vad du ville ha. ;)

Jag fick hem lite försändelser ifrån Photax idag. Dels en gänginsats för de äldre, grövre gängorna som jag fått för mig kallas tyska gängor. Tänker för en gång skull inte använda den i en befintlig kamera utan till mitt kamerabygge. Att montera in en sån i kamerakroppen var den enklaste lösningen jag kunde komma på för att kunna köra med ett modernt stativhuvud. Riktigt pepp på att se om monteringen är lika enkel som jag tänkt mig. ;)

Den andra prylen är också för kamerabygget, men jag tror jag klantat mig rätt rejält. Läste att pappersnegativ tenderar att bli rätt kontrastlösa om man inte använder sig av filter när man fotar. Har ingen bra filterhållare för mina objektiv så jag tänkte att jag kanske kunde kringgå det hela igenom att använda hårdkontrast-papper. Sagt och gjort, ett packe Foma 18x24 senare och tanken slår mig plötsligt att om jag ska använda samma papper till posetiv-kopior kommer det att bli hård kontrast på hård kontrast. Kanske kommer att bli lite väl bra det här. Vi får se. ^^

Sist men inte minst så bunkrade jag upp pergamyntblad till negativen.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 10 november 2015, 23:48

Kännarna brukar säga att fast hårdhetsgrad är att föredra, men snarare normalkontrast. Jag säger kör på. Jag använder fomaspeed 311 rc som är variabel kontrast. Fick användbara negativ upp till iso 25 i dagsljus skugga, blir bättre med preflash. Skulle nog rent av klara iso 40-50 för rätt motiv. De är slöare under blixtljus. Troligen reciprocitetsfel. Landade kring iso 6 då har jag för mig. Preflashing kan hjälpa dig med kontrasten också. Och så kan du nog sänka den ytterligare genom framkallning i snäll filmframkallare. Ståframkallning/vattenbad är också möjligt. Kolla om pappret har inbyggd framkallare, tror inte det.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 11 november 2015, 00:10

Ok, det låter ju som att det inte är hela världen. Hm, vad menas med inbyggd framkallare?

Kunde inte hålla mig och blandade till D-76'en. Hur enkelt det än är verkar jag ha klantat mig. Tror att jag kommer få spä ut min blandning en del. Det som skulle bli 3.8 liter blev cirkus 2.5. Verkar inte bättre än att jag ångat bort resterande mängd.

Tror jag ska ta och hälla upp allt på nytt och ge det lite mer vatten. -.-

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 11 november 2015, 08:13

Konir skrev:Ok, det låter ju som att det inte är hela världen. Hm, vad menas med inbyggd framkallare?

Kunde inte hålla mig och blandade till D-76'en. Hur enkelt det än är verkar jag ha klantat mig. Tror att jag kommer få spä ut min blandning en del. Det som skulle bli 3.8 liter blev cirkus 2.5. Verkar inte bättre än att jag ångat bort resterande mängd.

Tror jag ska ta och hälla upp allt på nytt och ge det lite mer vatten. -.-
eller har du blandat stock och förväntat dig mängden för 1+1? instruktionerna på dom där packen är rätt förvirrande...

hm... hur var det nu med att använda papper. graderat är ju lite mer konsekvent. multigrade blir lite olika beroende på hur det ser ut när man fotar (ljuset) eftersom den har två emulsioner som reagerar på olika ljus (varmare/kallare), minns inte i vilka situationer som det blir ser mer platt ut.
men iaf så ger direkt soljus en högre effektiv ISO på papperet, skugga/mulet något lägre och konstljus/inomhusljus som tinfoiljesus ger exempel på så kickar det ner ännu mer.

inbyggd hjälpframkallare har en del moderna papper. jag har itne tänkt på det i vanlig framkallning men om man kör lith så kickar den igång och hela arket blir svart :mrgreen:

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 11 november 2015, 09:15

Konir skrev:Ok, det låter ju som att det inte är hela världen. Hm, vad menas med inbyggd framkallare?

Kunde inte hålla mig och blandade till D-76'en. Hur enkelt det än är verkar jag ha klantat mig. Tror att jag kommer få spä ut min blandning en del. Det som skulle bli 3.8 liter blev cirkus 2.5. Verkar inte bättre än att jag ångat bort resterande mängd.

Tror jag ska ta och hälla upp allt på nytt och ge det lite mer vatten. -.-
En påse D76 ska ju hällas i 3 liter varmt (40-50 grader?) vatten och lösas upp, sedan tankar du på vatten tills det blir 3,8 liter. Om du löst upp hela påsen och inga större klumpar syns (jag fick lite flingor ibland, funkade ändå) så kan du ju bara hälla på mer vatten tills du får 3,8 liter. Sedan är det ju bara att testa. Kokade du vattnet? Annars har jag svårt att se hur du lyckats! :shock: Men om framkallaren tagit skada på något vis så lär du ju se det tydligt på en testrulle. En filmremsa som släpps ned i dagsljus borde väl bli totalt svart på max en tredjedel av rekommenderad tid för den filmen, give or take... Kanske går ännu fortare, testa med riktiga bilder också sen!

Många papper (framför allt RC) har framkallningskemi i emulsionen för att ge en snabbare framkallare. Det är fint förutom när du kör lith som jojonas säger. Men det kan även bli problem om du inte vill framkalla pappret hela vägen av någon anledning i och med att det går så fort. En metod som användes en del förr med svåra papper (utan framkallare inbyggd) var att ta det från framkallaren och låta ligga still i vattenbad. Då händer samma sak som i ståframkallning - framkallaren kommer ta slut i mörka partier och de ljusa kan få hinna ikapp. Det fungerar dåligt med inbyggd framkallare. MEN det kan finnas pappersframkallare som inte aktiverar dessa inbyggda ämnen, jag läste nyss Ansels The Print och han nämnde någon framkallare. Jag TROR nyckeln var ett lägre ph-värde. Google is your friend! Jag är inte hemma på några dagar så jag kan inte kolla än.

Generellt så låter man ju papper framkalla ut idag, detta i kombination med variabel kontrast har gjort många gamla trick lite daterade. Som att nypa framkallningen lite tidigare, använda mjukare framkallare, vattenbad, använda två olika framkallare om vart annat, och så vidare. Om jag var du skulle jag bara testa i pappersframkallaren och prova att dels scanna och dels kontaktkopiera negget på samma papper. Blir det knallhårt skulle jag byta framkallare för negativet till D76, utspädd så det framkallar ut på en fyra-fem minuter så du kan hinna nypa den innan om så behövs.

Preflashing hjälper också i och med att du kommer över tån i känslighetskurvan. Istället för att skuggorna ska behöva komma över den gränsen så kan de genast börja bygga teckning på negativet. Pappersnegativ behöver inte vara kritvita i skuggorna, du kan ju alltid printa genom slöjan (okej, till en viss gräns).
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Posta ett svar