Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 17 november 2015, 23:28

Tobias_N skrev:...speciellt med tanke på att de CPP/CPE2 som jag sett säljas i Sverige gått för mellan 6-10000 och på ebay ligger ATL1000 runt 15-20000.
Shajt! Jag både köpte och sålde min CPE2 för 1500 spänn och vår ATL1000 fick vi nog för 2000 har jag för mig, men det var ett par årsedan ska vetas, det är möjligt att de stiger nu, dels då jag kan tänka mig att många har slängts :cry: och efterfrågan nu stiger... Men generellt tror jag faktiskt de är ganska prisvärda i sverige-regionen.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av Tobias_N » 18 november 2015, 07:56

Jag gissar på att priserna stiger i och med att det blir allt mer populärt att fota analogt. Sen ligger säkert Ebay-priserna i överkant på den här typen av prylar.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av monotux » 19 november 2015, 13:11

Tobias_N skrev:Är det inte svårt att få det och bli helt ljustätt vid fönstren?
Faktiskt inte - det blir inte helt perfekt, men när det är mörkt utomhus och jag jobbar en bit från fönstret är det mer än bra nog. Gissar jag. Det lär jag märka. :)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 20 november 2015, 01:48

Med lite hjälp från roos och johan_lindgren så blev det både E6 och C41 kört i Jobon idag, sweet! Och mina gamla kylförvarade diafilmer jag köpte billigt verkar dugliga, om än lite kassa i absolut svärta, men fullt användbara om man inte projicerar (och det är mellis så det lär inte hända). Snarare en fördel om man som jag gillar att kopiera dem på RA4. :D
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 20 november 2015, 21:02

ååh, avis man blir på e6-framkallning! har fått det där äh-ska-man-kanske-skita-i-färgneg-och-bara-köra-dia suget igen :D

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 21 november 2015, 10:15

jojonas skrev:ååh, avis man blir på e6-framkallning! har fått det där äh-ska-man-kanske-skita-i-färgneg-och-bara-köra-dia suget igen :D
Aye. Vanligt förekommande tanke här med. Men visst har negativ film en del bra egenskaper också, särskilt i kameror som kanske inte är så exakta. Ehrm. Jobbigt att bestämma sig. Fast hade jag inte haft tillgång till jobon vette fan hur roligt det hade varit. Fanns ju tankar på att slaska hemma men det ska ju visst vara lite kinkigare med temperatur än C41, och usel hållbarhet vilket gör att man får samla på sig en tio rullar först.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 26 november 2015, 03:49

Har precis kopierat mina första bilder. Utgick ifrån den underexponerade och underframkallade rullen Delta 3200 och körde med Foma-papper. Förmodligen inte den bästa rullen att börja med men jag var väldigt nyfiken på den och kunde inte hålla mig. Nu. fyra timmar senare, har jag en massa små bilder på tork.

De ser ut som skit, men det är min skit. :D

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 27 november 2015, 12:57

Konir skrev:Har precis kopierat mina första bilder. Utgick ifrån den underexponerade och underframkallade rullen Delta 3200 och körde med Foma-papper. Förmodligen inte den bästa rullen att börja med men jag var väldigt nyfiken på den och kunde inte hålla mig. Nu. fyra timmar senare, har jag en massa små bilder på tork.

De ser ut som skit, men det är min skit. :D
ja, då får man väll ta och säga grattis och välkommen! nog är dom första stegen lite stapplande men de är riktigt spännande också! :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 30 november 2015, 10:12

24exp 2015

Än en gång står en kamera laddad för att skjutas en bild per dag under december!

För mig personligen så är det lite av ett sätt att komma ut med kameran överhuvudtaget under december eftersom den så ofta får ligga kvar hemma då - på det här viset tvingar jag mig ut, och drar inte nödvändigtvis hem direkt efter jobbet eftersom jag har en bild att ta! :mrgreen:

Det ser nu ut att bli Nikon FA med en pushad rulle RPX400

Mer info om grundkonceptet:
http://www.fotosidan.se/blogs/24exp/24e ... -komma.htm

:)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 30 november 2015, 10:32

åh, nu vart jag avig.... jag hade ju funderat på yashica 35 cc oushad film och nd filter ifall det behövs men efter att jag läst kommentaren från micke borg på jockes blogg så blir jag sugen att ta nåt med datumbakstycke baföatt.

vad har jag då... pentax 120sw, olympus mju ii (?), fujifilm klasse w. det kanske blir den sistnämnda. var ett tag sen nu :)

Posta ett svar