Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 11 november 2015, 15:03

Ok, låter som att jag har en del att läsa på om kring pappersnegativ. Har fattat det som att de brukar ligga emellan 3-6 asa, att de skulle ändra känslighet under olika ljussättningar har undgått mig totalt. Lurigt. Tack för infon! Känns som något jag skulle bli väldigt förbryllad över om jag upptäckt det i skarpt läge. ^^

Jag läste den där lilla notisen på baksidan kring D-76 hållbarhet i full/halvfull flaska. Är rädd för att jag kanske inte kommer att framkalla så mycket i och med att jag fotar klart mina rullar långsammare än en sköldpadda i motvind. En 36-rulle är en halv evighet i mina mått mätt. Men men, tänkte att det kanske beror på oxidering av något slag och tänkte att jag kunde ju koka vattnet för att bli av med den värsta ansamlingen i vattnet och på så sätt kanske få den att hålla sig lite bättre.
Sagt och gjort, vatten på kokning, Depeche Mode i stereon, huvudet bland molnen... tidsuppfattning = nada. ;)
Försvann lite mer än vad det skulle där kort sagt.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 11 november 2015, 16:36

jag har fnurat på att skopa pulver från d-76 istället. har sett en del experimenterande med det... https://www.flickr.com/groups/ishootfil ... 922556102/

inte för att jag framkallar för tillfället men... :P

men fota lite runt hemmet för att bli varm i kläderna vettja. jag tycker det funkar bäst så man kan se resultat direkt och korrigera tills man får lite känsla för't :)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 11 november 2015, 22:57

Konir skrev:Jag läste den där lilla notisen på baksidan kring D-76 hållbarhet i full/halvfull flaska. Är rädd för att jag kanske inte kommer att framkalla så mycket i och med att jag fotar klart mina rullar långsammare än en sköldpadda i motvind..
Lite av den anledningen som jag inte använder D76 längre. Och att min fina 2,5-litersflaska gick sönder. Men jag tycker du kan pröva att hälla upp den på enlitersflaskor, på så sätt utsätter du ju inte en given mängd D76 för luft lika länge. Glas är nog att föredra, det sägs att PET-flaskor släpper igenom en del syre och därmed lär motverka eventuell vinst.

Att skopa upp det är troligen helt okej också i och med det stora svängrummet du har i den svartvita processen. Och med dagens filmer och det faktum att många scannar så går fler halvdana framkallningar hem. Så jag brukar ta folks snack med en nya salt, det är mycket möjligt att de aldrig kopierat från de negativen i ett mörkrum. Jag har också hört om folk som fryser D76.

Men summa summarum - ifall din D76 är död råder jag dig att köpa en flaska HC-110 istället. Dess egenskaper är rätt nära D76 med den stora fördelen att koncentratet aldrig blir dåligt och du bara blandar till vad du behöver varje gång. Min flaska gick ut för tre år sedan och har varit öppnad och full med luft sedan 1,5 år. Det är vatten som dödar HC-110, inte luft i flaskan. Sade någon på internet. :D Ytterligare en bonus är att du kan gå från tokigt stark soppa (bra vid pressning) till extrema spädningar, allt efter smak. Dock osäker på om den lämpar sig så väl för full ståframkallning, D76 gör det inte i alla fall enligt den här personen, och jag köper argumenten: http://www.guttikar.com/black-and-white ... iasco-578/ HC-110 är också en solvent developer och har (troligen) också två framkallningsämnen, men folk verkar ha pillat en hel del med det.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 11 november 2015, 23:09

Kör min D-76 i sådana där dragspelsflaskor så det blir inte så mycket luft ståendes i dem trots allt. Får se om den klarat sig eller ej.

Satt just och bläddrade i en mörkrumsbok som en slags generalrepetition inför den första framkallningen som jag tänkte köra ikväll. Ännu en liten tabbe. Mörkrumsbelysning är ju skitbra tänkte Pontus och laddade 30 meter pankromatisk film i bulkdosan. Inser nu, några veckor senare, att hela rullen förmodligen är exponerad.

Det går lite i uppförsbacke det här. :D

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 11 november 2015, 23:16

Ooooouch.

Men laddade du den genom att ta ut rullen ur förpackningen och bara sätta i den i laddaren (alltså inte rulla upp filmen?). I så fall är den nog helt okej efter någon meter, om du nu inte lyst på den väldigt länge! Kanske lite ful i kanterna bara. Har hört om folk som råkat öppna bulkladdare i vanligt ljus och bara fått kasta en till två meter. :)

Tänk vilken mörkrumswizard du kommer bli sen, en expert är ju bara en person som prövat och misslyckats fler gånger än andra. Och dragit lärdomar, mind you. :P
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 11 november 2015, 23:21

Ps. Min senaste fotogärning IRL var att distrahera fotoläraren på min kurs.

*håller föreläsning om animation*
"Så ja, rörlig bild är ju bara en serie stillbilder. Som diabi..."
*ser Leican på mitt bord*
*kommer fram*
"Åh. En leica. Vad fin!"
*fortsätter gilla leican*
*random folk i klassen börjar fråga om leican*
"hmm, err. Den där får du gömma, man blir ju distraherad! Vill du sälja förresten?"

:D

Och på väg in till föreläsningen blev den också uppmärksammad av en äldre herre. I helgen var det en äldre kvinna i kyrkan som stod och tog emot bidrag efter en körkonsert som diggade. Hon hade jobbat i farsans fotoaffär "för länge sedan". "Pappa hade en Leica" sade hon ömt. En kille i kassen på konsum var också skarpögd. Klubbmedlemmarna däremot verkar mer härdade, där får man oftast höra "Är det en äkta?" :lol:

Inte ens TLR eller bälgkameran har gett mig så här mycket action. Kodak brownien är nog tvåa.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 12 november 2015, 00:04

Det som svider mest är ju att jag läst om pankromatik och så tidigare men aldrig tänkt på vad som gäller när man hanterar sådant material. Så på sett och vis satt jag ju på informationen, drog bara inte kopplingarna rätt. ;)

Laddade det i rullform men det tog mig en bra stund. Hade mycket problem med att få det att hamna rätt i laddaren så rullen plockades ur och sattes tillbaka ett par gånger. Men men, får se om det går att rädda några meter där, vart nice att höra att det kanske inte helt gått åt helvete i alla fall.

Haha, känns som att jag biktar mig här. ^^

Oooh, ni har animationskurser? Tell me more, tell me more. Nudge nudge, wink wink. :)

Oj, den enda som reagerat på mina grejer var en äldre herre som började prata med mig då han såg min Lindar(Scratchy). Låter ju som en rätt kul isbrytare den där Leican. :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 12 november 2015, 01:43

tinfoiljesus skrev:Ps. Min senaste fotogärning IRL var att distrahera fotoläraren på min kurs.

*håller föreläsning om animation*
"Så ja, rörlig bild är ju bara en serie stillbilder. Som diabi..."
*ser Leican på mitt bord*
*kommer fram*
"Åh. En leica. Vad fin!"
*fortsätter gilla leican*
*random folk i klassen börjar fråga om leican*
"hmm, err. Den där får du gömma, man blir ju distraherad! Vill du sälja förresten?"

:D

Och på väg in till föreläsningen blev den också uppmärksammad av en äldre herre. I helgen var det en äldre kvinna i kyrkan som stod och tog emot bidrag efter en körkonsert som diggade. Hon hade jobbat i farsans fotoaffär "för länge sedan". "Pappa hade en Leica" sade hon ömt. En kille i kassen på konsum var också skarpögd. Klubbmedlemmarna däremot verkar mer härdade, där får man oftast höra "Är det en äkta?" :lol:

Inte ens TLR eller bälgkameran har gett mig så här mycket action. Kodak brownien är nog tvåa.
Haha!! Så j*vla bra :grin:
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 13 november 2015, 01:54

Nu står min första framkallning och gosar i eftersköljningen. Är en rulle ifrån den "brända" bulken så vi får se om det dyker upp antydan till negativ i ena ändan eller ej. Om inte annat kändes det rätt bra med en slags "generalrepetition" inför en riktig rulle.

Det jag lärde mig var att det var svårare att få på filmen på spolen än vad jag trodde det skulle vara, samt att jag förmodligen gör klokt i att skaffa fler litermått, det funkar med ett men det blir lite onödigt jonglerande. Har väl inte fått till rätta knycken på det där med laddningen på spolen än, denna filmen får nog agera övningsobjekt när den torkat lite. ;)

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 13 november 2015, 02:36

De första 40 centimeterna ser ut att ha klarat sig fint, efter där blir det större och större fält av överexponering och till slut är filmen helt svart.

Något som jag blev lite förvånad över är att negativet runt några överexponeringar har blivit gulbrunt till färgen. Enligt min handbok kan det vara en effekt av förbrukad framkallare(uteslutet) eller otillräcklig fixering vilket går att åtgärda med ytterligare ett fixbad. Ska pröva när jag får lite tid över och se om det hjälper. Någon som erfarat detta på grund av andra grejer?

Men men, hell yea det blev fan något! :)

Posta ett svar