Våra kameror

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Mattias Burling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 juli 2016, 19:36

Re: Våra kameror

Inlägg av Mattias Burling » 29 augusti 2016, 09:56

vicnor skrev:
Mattias Burling skrev:
haga skrev: Grattis! Contax T2 är lite av en drömkompakt för mig. Har suktat efter en 3-4 år nu...

Är det nån större skillnad mellan Fuji Superia 1600 och Fuji Natura?
Tror det är samma. Men Natura var bra mycket billigare.
På tal om Natura 1600, av vad jag har förstått är det en annan film.

A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.
A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.
Där ser man, får ta och jämföra lite.

Mattias Burling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 juli 2016, 19:36

Re: Våra kameror

Inlägg av Mattias Burling » 29 augusti 2016, 09:57

monotux skrev:Oj, najs! Jag köpte en knappt använd nikon f100 för några år sedan, den luktade ny. Numera luktar den inte så nytt, har gått säkert 100-150 rullar nu .
Ja jag valde mellan F100 och EOS3/1V. Var mest en slump att det blev EOS3. Men är mycket nöjd hittills.

Mattias Burling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 juli 2016, 19:36

Re: Våra kameror

Inlägg av Mattias Burling » 29 augusti 2016, 09:59

luminousoctaves skrev:Jag har funderat på att skaffa en analog Canon EOS 1v då jag har en hel del fina gluggar till mitt digitala Canon-hus.
Är det någon som har stött på kompatibilitetsproblem mellan äldre analoga EOS-hus och senare "digitala" EOS-gluggar?

Jag har bland annat en Sigma ART 35mm/1.4 som vore kul att kunna köra analogt, den var jag tvungen att kalibrera med en USB-docka för att skärpan skulle hamna rätt på min digitala 5D mk II. Nu är visserligen digitala sensorer mycket känsligare då det gäller avståndet mellan optik och sensorplan, men ändå.

Har för mig att jag sett någon som visat bildexempel med nyare EOS-gluggar på äldre EOS-hus, några problem som uppstått i skärpa etc?
Som jag förstår är det just tredjeparts tex Sigma och Tamron som kan strula.
Får nästan kolla glugg för glugg på forum för att vara säker.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Våra kameror

Inlägg av haga » 29 augusti 2016, 10:02

Mattias Burling skrev:
monotux skrev:Oj, najs! Jag köpte en knappt använd nikon f100 för några år sedan, den luktade ny. Numera luktar den inte så nytt, har gått säkert 100-150 rullar nu .
Ja jag valde mellan F100 och EOS3/1V. Var mest en slump att det blev EOS3. Men är mycket nöjd hittills.
Kanske var ett bra val... Min F100 gav upp förra veckan efter 4 år i min ägo. Tror jag kommer ersätta den med en F5.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av monotux » 29 augusti 2016, 10:37

haga skrev:
Mattias Burling skrev:
monotux skrev:Oj, najs! Jag köpte en knappt använd nikon f100 för några år sedan, den luktade ny. Numera luktar den inte så nytt, har gått säkert 100-150 rullar nu .
Ja jag valde mellan F100 och EOS3/1V. Var mest en slump att det blev EOS3. Men är mycket nöjd hittills.
Kanske var ett bra val... Min F100 gav upp förra veckan efter 4 år i min ägo. Tror jag kommer ersätta den med en F5.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Min har börjat bråka lite med filmupptagningen, om den fortsätter att bråka ersätter jag den med en nyare. Med tanke på priset känns det helt okej, även om jag blir lite sugen på en F6 även om de är alldeles för dyra...

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Våra kameror

Inlägg av haga » 29 augusti 2016, 11:01

monotux skrev:Min har börjat bråka lite med filmupptagningen, om den fortsätter att bråka ersätter jag den med en nyare. Med tanke på priset känns det helt okej, även om jag blir lite sugen på en F6 även om de är alldeles för dyra...
Håller med dig, F100 är lite bortglömd. Många slitna, halvdana kompakter går för samma pris som en F100 i bra skick.

En F6 vore nåt! Lite av en drömkamera även för mig. Är verkligen ingen digitalkille, men med tanke på att man får en Nikon med fullformatssensor för samma pris, så har jag svårt att motivera köpet.

Har aldrig ägt en kamera som exponerar så bra som F100, nästan varenda ruta är exakt spot-on. Nästan alltid när jag framkallat kan jag direkt se när jag öppnar spiralen att rullen är tagen med den kameran.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av vicnor » 29 augusti 2016, 22:22

haga skrev:Håller med dig, F100 är lite bortglömd. Många slitna, halvdana kompakter går för samma pris som en F100 i bra skick.

En F6 vore nåt! Lite av en drömkamera även för mig. Är verkligen ingen digitalkille, men med tanke på att man får en Nikon med fullformatssensor för samma pris, så har jag svårt att motivera köpet.

Har aldrig ägt en kamera som exponerar så bra som F100, nästan varenda ruta är exakt spot-on. Nästan alltid när jag framkallat kan jag direkt se när jag öppnar spiralen att rullen är tagen med den kameran.
Instämmer i att F100 är en bortglömd kamera! Har själv varit i tankar på att köpa en. Hade jag ägt ngra G-gluggar så hade det klart varit värt, men nu har jag bara D-gluggar. Nikon-hus och Nikkor-gluggar är relativt billiga och tämligen prisvärda när det gäller analogt. Jag misstänker att många missar Nikon för att det är en "märkeskamera". I regel är det billigare med Nikkor-glas än motsvarande M42- eller Pentax-gluggar (framför allt 85mm och längre!).

Instämmer även i att F6:an är prissatt en aning i överkant. Vad jag har förstått så är skillnaden mellan F100 och F6 relativt liten. Jag älskar min F3:a delvis för att negativen är väldigt bra exponerade (det är lätt att veta vad man exponerar efter när man har en så starkt centrumvägd ljusmätare). Jag drog en rulle genom min farfars gamla OM-1:a och det var en helt annan upplevelse när man såg negativen.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Våra kameror

Inlägg av johan_lindgren » 31 augusti 2016, 12:50

luminousoctaves skrev:Jag har bland annat en Sigma ART 35mm/1.4 som vore kul att kunna köra analogt, den var jag tvungen att kalibrera med en USB-docka för att skärpan skulle hamna rätt på min digitala 5D mk II. Nu är visserligen digitala sensorer mycket känsligare då det gäller avståndet mellan optik och sensorplan, men ändå.
Jag märkte också avdet problemet med min digitala Nikon D600 där fokusen var ganska off på f/1.4, men på min F5 och F90 sätt den galant - se nedan:

Nikon F90 med Sigma art 35/1.4
Bild
F90tmax400 16 by Johan, on Flickr
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av luminousoctaves » 18 september 2016, 15:30

Skapligt kompetent line-up mellanformatskameror. Separationsångesten har börjat.
_MG_1690.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2016:09:18 15:18:22
Image taken on:
18 september 2016, 13:18
Focus length:
75 mm
Shutter speed:
1/200 Sec
F-number:
f/2.8
ISO speed rating:
250
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 5D Mark II
Exposure program:
Aperture priority
Exposure bias:
-2/3 EV
Metering mode:
Pattern

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Våra kameror

Inlägg av haga » 18 september 2016, 21:39

luminousoctaves skrev:Skapligt kompetent line-up mellanformatskameror. Separationsångesten har börjat.
_MG_1690.jpg
Wow! Är du säker på att det inte är du som är pimp till killarna med farsans pengar?
Min bländaröppning är större än din.

Posta ett svar