Alla på en gång

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Alla på en gång

Inlägg av johan_lindgren » 3 oktober 2015, 22:06

vicnor skrev:Vilken samling! Kan urskilja en Nikon F5, FE/FM och en FA.

Väldigt mycket mellanformat. Någon favoritkamera?
Ja av alla Nikon's där så missade du min F90 också ;) Annars är det som du säger F5,FE,FA av dom samt en Minolta XG 7 på samma rad. Sålde en FT2 på loppisen nu som jag tänkte ersätta med en F2 med. Även Minoltan ska bytas till deras värsting med WLF ;) Har väl ungefär lika många mellanformatare som småbildare skulle jag tro samt förstås Toyo'n.

Ska jag nämna en favoritkamera är det nog Nikon FA på småbildssidan och Bronica'n på mellanformatssidan :P
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Alla på en gång

Inlägg av vicnor » 5 oktober 2015, 20:22

johan_lindgren skrev:Ja av alla Nikon's där så missade du min F90 också ;) Annars är det som du säger F5,FE,FA av dom samt en Minolta XG 7 på samma rad. Sålde en FT2 på loppisen nu som jag tänkte ersätta med en F2 med. Även Minoltan ska bytas till deras värsting med WLF ;) Har väl ungefär lika många mellanformatare som småbildare skulle jag tro samt förstås Toyo'n.

Ska jag nämna en favoritkamera är det nog Nikon FA på småbildssidan och Bronica'n på mellanformatssidan :P
Haha! F90 är sådana nymodigheter! ;) Seriöst, blev erbjuden av en kompis att köpa hans gamla F90, men tackade vid tillfället nej. Halva vitsen (för mig) med analogt foto är att det ska ta tid att ta bilden och kommer att ta mer tid innan man har en bild i datorn, så i det sammanhanget känns autofokus som fusk.

F2 är ett hederligt stycke precisionshantverk! Dyr också. I ärlighetens namn så föredrar jag ändå en elektronisk slutare så att man vet med relativt god säkerhet att slutartiden faktiskt stämmer. Min helmekaniska Pentacon six diffar kanske ett halvt stopp på samma inställningar och det är väl normalt.

En Bronica har man varit lite sugen på, de använder ju ändå Nikkor-glas.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Alla på en gång

Inlägg av johan_lindgren » 5 oktober 2015, 21:07

vicnor skrev: Haha! F90 är sådana nymodigheter! ;) Seriöst, blev erbjuden av en kompis att köpa hans gamla F90, men tackade vid tillfället nej. Halva vitsen (för mig) med analogt foto är att det ska ta tid att ta bilden och kommer att ta mer tid innan man har en bild i datorn, så i det sammanhanget känns autofokus som fusk.

F2 är ett hederligt stycke precisionshantverk! Dyr också. I ärlighetens namn så föredrar jag ändå en elektronisk slutare så att man vet med relativt god säkerhet att slutartiden faktiskt stämmer. Min helmekaniska Pentacon six diffar kanske ett halvt stopp på samma inställningar och det är väl normalt.

En Bronica har man varit lite sugen på, de använder ju ändå Nikkor-glas.
Jaa.. men bara nämner efterssom du noterade F5'an också - den är ju knappast mindre elektronisk än F90 ;-)
Jag kan tycka att det kan vara kul med en AF kamera ibland, speciellt efterssom jag har en väldigt trevlig "G"-glugg, Sigma Art 35/1.4 och då är F5 eller F90 ett beroende.
Kamerorna är kul på sitt egna lilla vis även om dom har lite vrickade begränsningar ibland där man undrar lite "hur tänkte dom nu...?!" Ja du vet :-D

Bronica is the shit!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar