Grejen ni älskar att hata

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av Konir » 1 september 2015, 22:06

Nu har jag inte pangat så mycket Fuji men har du testat att använda en Fujispole som take up också? En del har problem om de kör olika märken.
Där sa du något. Har inte övervägt det men det är med all sannolikhet Kodakspolar som har agerat take up i de gånger jag kört Fuji. Får ge det lite fler chanser!

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av Jönsson » 3 september 2015, 11:40

När man är i slutet av en 135-rulle, drar fram, och bara är några få millimeter från att komma ända fram och få ut den där sista exponeringen. Samtidigt är det väldigt tillfredställande när man tar den sista och armen inte rör sig alls.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av jojonas » 3 september 2015, 12:06

Jönsson skrev:När man är i slutet av en 135-rulle, drar fram, och bara är några få millimeter från att komma ända fram och få ut den där sista exponeringen. Samtidigt är det väldigt tillfredställande när man tar den sista och armen inte rör sig alls.
haha, jag kanske borde skanna in och göra en samling av mina tappra försök av att bara överlappa lite på de två sista rutorna :lol:

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av monotux » 13 september 2015, 10:22

Jag älskar att hata ståframkallning. Det verkar vara Lösningen På Allt för många medan jag suckar lite över den bitvis bedrövliga kvalitén på en del negativ som stolt visas upp för att de är framkallade med ståframkallning. Jag är även lite lätt autistisk när det kommer till sånt här. :)

Tri-X tycker jag är som vilken annan 400-film som helst, rätt tråkig skuggteckning och med ett överdrivet rykte. Jag har förvisso inte skjutit mer än ett par rullar, men har svårt att tro att den är fantasimagiskt mycket bättre än övriga 400-filmer på marknaden idag. Här dessutom utan att ens diskutera kriterier för hur den skulle vara universellt bättre än andra filmer. :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av johan_lindgren » 2 november 2015, 20:20

Hehe jag vet fler som inte gillar TriX, för egen del ser jag inte den som att den skulle vart bättre än någon annan rent generellt, inte heller har jag fått uppfattningen att folk verkar anse det men snarare att det är den där gamla som vart med längst :-)

Hittar man rätt framkallare så tycker jag den är rätt ok.

Personligen är mitt nuvarande hatobjekt min 135-scanner som är som en grinig k*****g... Den bara vill inte, efter omstarter och så vidare så kan man börja tro att det är något fel på den men så ansluter man den till en annan dator och då funkar den som den ska - tills den inte vill igen. Det kan vara att den vägrar justera den laddade filmen eller att man gör preview på allt och det funkar fint, sen trycker man på scan och så *vipps* tappar den kontakten och man får börja om. Morr.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av Jönsson » 26 januari 2016, 19:04

När man öppnar frysen för att leta efter något ätbart men det enda man hittar är film. :roll:

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av monotux » 26 januari 2016, 19:06

Jönsson skrev:När man öppnar frysen för att leta efter något ätbart men det enda man hittar är film. :roll:
Det där är inte ett problem, utan en möjlighet! Utom möjlighet att laga någon mat, då.

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av mikael.langer » 17 mars 2016, 19:23

Scanning och dammretusch! Mina scanners är också griniga, och vill startas om då och då, likaså VueScan som behagar balla ur titt som tätt. Som om inte scanning var frustrerande nog i sig [ANGRY FACE]

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av RikardL » 1 juni 2016, 16:54

Min Plustek Opticfilm 120 är verkligen bra, men det är ju bara sååå tråkigt att scanna. Funderar på att sälja den och skaffa en epson v750 istället. Då skulle jag kunna scanna ett "contact sheet", välja ut de jag vill förstora, och sedan ev scanna förstoringarna istället. Jag tror jag skulle hata scanningen mindre då, men vem vet :)

Kodak Tri-X älskar jag dock, i alla fall när jag överexponerer och överframkallar den i rodinal. Högdagarna blir grymma då :) Den krullar sig dock lite väl mycket ifall man bara låter den hänga. Efter torkning brukar jag rulla ihop den och lägga ner den i en filmburk i ett dygn typ. Då försvinner allt krull och negativen blir helt plana.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av luminousoctaves » 2 juni 2016, 06:54

RikardL skrev:Min Plustek Opticfilm 120 är verkligen bra, men det är ju bara sååå tråkigt att scanna.
Hur sätter din Plustek opticfilm 120 skärpan? Den har ingen autofokus mot filmplanet vad jag vet. Lite nyfiken. På kornskärpa och sånt. Ladda gärna upp en 100% crop av en korning svartvitt bild.

Ja, att skanna kan vara bland det tråkigaste som finns. En gång i tiden hade jag som princip att alltid göra kontaktkartor av alla rullar (använde min dedikerade filmskanner Minolta Dimage 5400). Det tog en jävla tid, jag vill inte ens tänka på hur många timmar av mitt liv som slängdes bort på att titta på hur skannern läste in en oskarp bild på en trottoar.
Idag har jag vett att vänta lite så att jag kan göra kontaktkartor i mörkrummet.

Nästan fungerande kameror... hoppas de hamnar i helvetet.

Posta ett svar