Grejen ni älskar att hata

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av jojonas » 2 juni 2016, 10:34

luminousoctaves skrev:
Nästan fungerande kameror... hoppas de hamnar i helvetet.
aah, det ljuva hoppet...
och den bittra besvikelsen

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av RikardL » 2 juni 2016, 20:05

luminousoctaves skrev:
RikardL skrev:Min Plustek Opticfilm 120 är verkligen bra, men det är ju bara sååå tråkigt att scanna.
Hur sätter din Plustek opticfilm 120 skärpan? Den har ingen autofokus mot filmplanet vad jag vet. Lite nyfiken. På kornskärpa och sånt. Ladda gärna upp en 100% crop av en korning svartvitt bild.
Jag tycker det funkar bra. Nedan är en 100% crop av en bild scannad på 5300dpi. Ingen skärpning är gjord. Egentligen tror jag scannern planar ut någonstans vid 4000-4300 dpi. Jag brukar dock scanna på 5300 och sedan låta photoshop förminska ned den till 6000x4000. (med 5300dpi ger ett 35mm neg ungefär 7500x5000)
100crop_5300dpi_scan_unsharpened.jpg
EXIF-Data show/hide
Camera-manufacturer:
Plustek
Camera-model:
OpticFilm 120

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av luminousoctaves » 8 juni 2016, 18:42

Ser bra ut. Kanske inte riktigt samma kornskärpa som hos min Minolta Dimage 5400, men den kör ju bara småbild.

Mattias Burling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 juli 2016, 19:36

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av Mattias Burling » 20 juli 2016, 07:44

Håller med tidigare talare.
Fujis 120 rullar blir lätt slappa. Lägger numera hela kameran i säcken.
Trissor som man var säker på var torra.... Kör med luftavfuktare nu på sommaren.
Jag älskar bytet från flatbädd till Plustek pga resultatet. Men fy för den ledde vilken tid det tar.

Det summerar mina största problem just nu.

En bubblare är att jag blivit för kär i Acros100 och letar med ljus och lyckta efter en billigare film/kemi kombo som ger lika fina resultat.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av vicnor » 20 juli 2016, 16:10

Mattias Burling skrev:Håller med tidigare talare.
Fujis 120 rullar blir lätt slappa. Lägger numera hela kameran i säcken.
Trissor som man var säker på var torra.... Kör med luftavfuktare nu på sommaren.
Jag älskar bytet från flatbädd till Plustek pga resultatet. Men fy för den ledde vilken tid det tar.

Det summerar mina största problem just nu.

En bubblare är att jag blivit för kär i Acros100 och letar med ljus och lyckta efter en billigare film/kemi kombo som ger lika fina resultat.
Om man har en Fuji-spole som upptagsspole så kan man alltid låsa fast tungan på filmpappret om man kör med Fujifilm :)

Jag har också letat efter Acros-lookalikes. TMax100 är rätt mild, och inte lika flexibel. Men jag håller på prova mig igenom Ilfords grejer. Har inte hört så mkt om Delta 100, så jag antar att den är typ okej men inte så mkt mer. Körde min första rulle FP4+ idag, och den ska väl inte göra mig allt för besviken. Så länge den typ liknar Tri-X så är jag nöjd. Kontentan är: vill man fota Acros så får man köpa Acros. :lol:

Posta ett svar