Det sämsta med att fota med film....

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av kokoskorpen » 4 april 2014, 17:26

Det beror lite på vad som ska skannas. Tycker flatbädd är bra till svartvitt, men kanske bara mellanformat. Annars trivs jag bra med min Nikon Coolscan. Vissa bilder tycker jag inte ställer några större krav på skannern, då funkar nästan vad som helst. Men jag tycker kanske att bra skanner ska ha autofocus.

Sen tycker jag kanske att 3000 ppi är minimum för småbild och det har inga flatbäddsskanners som jag känner till. För mellanformat räcker 1600 ppi, för mina ändamål.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av jojonas » 4 april 2014, 20:26

ah, ja autofokus vore schysst. har funderat på better scanning hållare till min epson.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av jojonas » 4 april 2014, 20:32

ShimmeringGrains skrev:mitt mörkrum blev färdigt
du får lägga upp nån bild i mörkrumstråden! :)

Användarvisningsbild
ShimmeringGrains
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 mars 2014, 16:42
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av ShimmeringGrains » 4 april 2014, 22:10

jojonas skrev:
ShimmeringGrains skrev:mitt mörkrum blev färdigt
du får lägga upp nån bild i mörkrumstråden! :)
Okej, ska bli... ;-)
www.shimmeringgrains.com Min blogg om filmfoto
www.lenslessness.com Min blogg om pinnhålsfoto

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av roos » 11 april 2014, 21:09

Jag röstar på när ens favoritfilm slutar tillverkas...

Ge mig mer efke pan 25 och echtachrome 64t...

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av vicnor » 11 mars 2015, 22:03

Tycker nog ändå att de här 4h extra (2h mörkrum, 2h scanning) som man måste lägga ned innan man kan göra ngt med bilderna i datorn är väldigt bra så man ser till att man skärper sig lite extra medan man fotar.

PerH
Inlägg: 10
Blev medlem: 1 juni 2014, 12:06

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av PerH » 18 mars 2015, 07:20

Att scanning är trist verkar de flesta vara överens om. Mitt skäl till att scanna är tvåfallt. Jag printar ut digitala kontaktkartor på varje film istället för mörkrumsprintar, snål som jag är. Vore priset lägre för fotopapper skulle jag naturligtvis köra traditionella kontaktkartor och då skulle jag bara scanna in just de få bilder jag ville digitalisera.

Framkallning tycker jag oftast är trevligt så det stör mig inte om inte mängden exponerad film i kylskåpet sväller över sina breddar och hamnar i smöret.

En sak stör mig dock, och egentligen borde det inte vara så. Jag har märkt att jag skaffat fler kameror än vad jag egentligen använder och inte bara det. Jag känner ibland att det är svårt att välja vad jag ska ta med mig ut på resa eller promenad. Valfriheten blir en svårighet och ett gissel istället för en möjlighet. En försäljningsannons borde kunna ta hand om problemet men jag är inte där än... :?

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av haga » 18 mars 2015, 11:09

Känner igen mig i det du skriver Per.

Priset för ett ark Foma-papper i storleken 24 x 30 ligger ju på någonstans mellan 6 och 7 kronor. Har man bara 6 remsor film, kan man ju klämma ihop dem på ett 18 x 24 ark - då blir det ännu billigare. Att göra 10 kontaktkartor kostar inte mycket mer än en rulle film.

Jag tycker att fördelen med att göra digitala kontaktkartor är att man kan se skärpan och fokus på ett annat sätt än med kontaktkartor från mörkrummet. Dessutom kan man ju justera exponeringen för varje remsa när man skannar på ett sätt man inte kan i mörkrummet. Fördelen med att göra kontaktkartor i mörkrummet tycker jag är att man kan göra en hel uppsjö på samma tid som man skannar en film.
Min bländaröppning är större än din.

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av Jönsson » 13 april 2015, 21:26

När förrådet börjar sina och man måste köpa mer. Kanske borde börja med bulk ändå.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av johan_lindgren » 15 april 2015, 03:17

När man inser att man så gärna vill skjuta mer av en filmtyp (som börjar ta slut) men samtidigt sitter upp till öronen med annan film :P
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar