Det sämsta med att fota med film....

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av vicnor » 15 april 2015, 13:09

Jönsson skrev:När förrådet börjar sina och man måste köpa mer. Kanske borde börja med bulk ändå.
johan_lindgren skrev:När man inser att man så gärna vill skjuta mer av en filmtyp (som börjar ta slut) men samtidigt sitter upp till öronen med annan film :P
Min tumregel har alltid varit att man köper i goda tider och fotar det man har. Hoppas ha tre nya Ilford PanF+ samt en Fujifilm Neopan Acros till helgen.

Att fota bulk är nog kul, men kräver att man mer eller mindre fotar Ilford för att få ekonomi i det. (Om man nu inte väldigt gärna vill ha 12- eller 24-rullar av tex Tri-X och därför måste göra dem själv)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av jojonas » 15 april 2015, 13:48

vicnor skrev:
Jönsson skrev:När förrådet börjar sina och man måste köpa mer. Kanske borde börja med bulk ändå.
johan_lindgren skrev:När man inser att man så gärna vill skjuta mer av en filmtyp (som börjar ta slut) men samtidigt sitter upp till öronen med annan film :P
Min tumregel har alltid varit att man köper i goda tider och fotar det man har. Hoppas ha tre nya Ilford PanF+ samt en Fujifilm Neopan Acros till helgen.

Att fota bulk är nog kul, men kräver att man mer eller mindre fotar Ilford för att få ekonomi i det. (Om man nu inte väldigt gärna vill ha 12- eller 24-rullar av tex Tri-X och därför måste göra dem själv)
finns Rollei och Foma också om man tycker om dom emulsionerna :)
http://www.macodirect.de/35mm-bulk-film ... 0_703.html

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av johan_lindgren » 19 april 2015, 22:11

Usch 3en av de värsta sakerna med att skjuta med film är nog också en helt hysterisk prylmani, inte minst nu förtiden när allt kan hittas så billigt i förhållande till deras nypris... Blev just lite svag för en Konica Pearl... :P :oops:

Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av jojonas » 20 april 2015, 12:44

johan, hänger du också på filmwasters eller? :D

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av panna » 25 april 2015, 20:38

Hacka dx är rätt segt tycker jag. Är inte det analogas fel i och för sig, utan mer över-automatisk kamera... Mju-II:an som jag har är en trevlig liten reservkamera som dessutom är vädertätad.

Idag konverterade jag ISO 400 till 200 eftersom filmen är lite gammal.

Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av johan_lindgren » 25 april 2015, 20:48

jojonas skrev:johan, hänger du också på filmwasters eller? :D
Jag kanske borde det ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av vicnor » 25 april 2015, 23:08

panna skrev:Hacka dx är rätt segt tycker jag. Är inte det analogas fel i och för sig, utan mer över-automatisk kamera... Mju-II:an som jag har är en trevlig liten reservkamera som dessutom är vädertätad.

Idag konverterade jag ISO 400 till 200 eftersom filmen är lite gammal.
Galet coolt!! :D

Användarvisningsbild
MonkeyShaman
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 juli 2015, 01:42
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av MonkeyShaman » 21 juli 2015, 08:30

Att batterier till fullgoda och till och med fantastiska kameror inte görs längre så man alltid måste hålla andan och hoppas oxid batterierna räcker. Som förövrigt måste bytas en gång i halvtimmen. :x

Att udda kameror och filmer som tilltalar dina bildlustar för dagen inte går över 1/500.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av vicnor » 21 juli 2015, 09:35

MonkeyShaman skrev:Att batterier till fullgoda och till och med fantastiska kameror inte görs längre så man alltid måste hålla andan och hoppas oxid batterierna räcker. Som förövrigt måste bytas en gång i halvtimmen. :x

Att udda kameror och filmer som tilltalar dina bildlustar för dagen inte går över 1/500.
I hear you!! Mätprisman till Pentacon Six verkar gå att kompensera mot nya batterier genom att ställa in 2/3 steg lägre ISO (åtminstone för ISO 100 & 400). Dock blev jag chockad när jag insåg att 1/1000s och Tri-X på en solig dag tvingar en att blända ned till f/11, vilket också råkade vara typ sunny-sixteen.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av haga » 21 juli 2015, 15:01

vicnor skrev:
MonkeyShaman skrev:Att batterier till fullgoda och till och med fantastiska kameror inte görs längre så man alltid måste hålla andan och hoppas oxid batterierna räcker. Som förövrigt måste bytas en gång i halvtimmen. :x

Att udda kameror och filmer som tilltalar dina bildlustar för dagen inte går över 1/500.
I hear you!! Mätprisman till Pentacon Six verkar gå att kompensera mot nya batterier genom att ställa in 2/3 steg lägre ISO (åtminstone för ISO 100 & 400). Dock blev jag chockad när jag insåg att 1/1000s och Tri-X på en solig dag tvingar en att blända ned till f/11, vilket också råkade vara typ sunny-sixteen.
Ibland kan man behöva ett ND-filter eller två. Har skaffat ett till min Hasselbladare av denna anledning du beskriver. Vill man ha lite bokeh när man tar porträtt en solig sommardag så blir det svårt, vid f/11 eller f/16 är nästan allt i fokus även på mellanformat.
Min bländaröppning är större än din.

Posta ett svar