Det sämsta med att fota med film....

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av NiklasG » 31 mars 2014, 22:19

Som ett litet avbrott mot de hyllningar jag gjort och tänker om hela processen med att fota med film så startade jag den här tråden, lite av ett sätt att få ut den frustation jag känner inför att framkalla film.... Gud vad jag tycker det är tråkigt! Ett nödvändigt ont, men tänk om man hade en liten hustomte som kunde fixa det åt en medan man sov: "Acros, minus ett framkallning. Rodinal 1:50. Fixar du det?"

Så, nu känns det bättre... :D

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av kokoskorpen » 1 april 2014, 11:45

Tycker framkallning av sv/v är trevlig.

Det som är sämst med film är att det är dyrt och svårt att framkalla färg själv.

En annan grej är att skannern gärna blir en flaskhals om man nu inte kör "helanalogt".

Om man skulle råda bot på dessa två, skulle jag aldrig ta en digital bild igen.

Användarvisningsbild
ShimmeringGrains
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 mars 2014, 16:42
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av ShimmeringGrains » 1 april 2014, 15:22

kokoskorpen skrev:Tycker framkallning av sv/v är trevlig.

Det som är sämst med film är att det är dyrt och svårt att framkalla färg själv.

En annan grej är att skannern gärna blir en flaskhals om man nu inte kör "helanalogt".

Om man skulle råda bot på dessa två, skulle jag aldrig ta en digital bild igen.

Får jag tipsa om i alla fall det ena? ;)
Jag kör Tetenal C41 sen ett par år tillbaka, och har upptäckt att det inte alls är lika svårt som jag trodde. Det finns i beskrivningen en "alternativframkallning" på 30C, vilket är mycket lättare att hålla än originalet på 38C. Det tar några minuter längre, men det är det värt! Jag köpte en akvarievärmare som håller värmen på vattnet, och jag framkallade (innan mitt mörkrum blev färdigt) i köksvasken, det går alldeles utmärkt! 16 rullar på en liter, blir ca 16kr/rulle (259kr på Photax). Priset på akvarievärmaren har du tjänat in på första litern. Hållbarheten är också bättre än väntat. Jag har haft brukslösning som blivit stående i ett par månader, och som sen använts igen med utmärkt resultat! :D

Att skanningen är tråkig kan jag ju bara hålla med om...
www.shimmeringgrains.com Min blogg om filmfoto
www.lenslessness.com Min blogg om pinnhålsfoto

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av jkarlsson » 1 april 2014, 17:36

Jag är nog såpass ny på att framkalla att det fortfarande är lite spännande. Första gången jag gjorde det var det bara panik över att vätskorna inte hälldes i för fort eller att jag inte stoppade ordentligt osv men nu har det nått någon form av harmoni där man kan ta det relativt lugnt och mest stå och filosofera. Står gärna i mörkrummet och framkallar då det inte finns täckning på telefonen där och det är en av få tillfällen då man är avstängd från omvärlden.

Men okej. Att scanna är ju ett riktigt skitgöra :)
Ibland kan jag nästan önska att det vore bättre om det helt enkelt inte fanns något sätt att få in negativen i datorn. Att det liksom var stopp och ajöss och att man var helt utlämnad åt arbete i mörkrummet.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av kokoskorpen » 1 april 2014, 18:04

ShimmeringGrains skrev:
kokoskorpen skrev:Tycker framkallning av sv/v är trevlig.

Det som är sämst med film är att det är dyrt och svårt att framkalla färg själv.

En annan grej är att skannern gärna blir en flaskhals om man nu inte kör "helanalogt".

Om man skulle råda bot på dessa två, skulle jag aldrig ta en digital bild igen.

Får jag tipsa om i alla fall det ena? ;)
Jag kör Tetenal C41 sen ett par år tillbaka, och har upptäckt att det inte alls är lika svårt som jag trodde. Det finns i beskrivningen en "alternativframkallning" på 30C, vilket är mycket lättare att hålla än originalet på 38C. Det tar några minuter längre, men det är det värt! Jag köpte en akvarievärmare som håller värmen på vattnet, och jag framkallade (innan mitt mörkrum blev färdigt) i köksvasken, det går alldeles utmärkt! 16 rullar på en liter, blir ca 16kr/rulle (259kr på Photax). Priset på akvarievärmaren har du tjänat in på första litern. Hållbarheten är också bättre än väntat. Jag har haft brukslösning som blivit stående i ett par månader, och som sen använts igen med utmärkt resultat! :D

Att skanningen är tråkig kan jag ju bara hålla med om...
Det dör inlägget gjorde mig förbannat glad. Tack! :)

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av RikardL » 1 april 2014, 19:58

Själva framkallningen tycker jag är rätt så meditativ och trivsam. Scanningen tycker jag är ok så länge jag inte har för många rullar att jobba igenom. Jag får nog faktiskt lägga min röst på laddning av film i spiralen :)

Användarvisningsbild
ShimmeringGrains
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 mars 2014, 16:42
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av ShimmeringGrains » 2 april 2014, 16:28

kokoskorpen skrev:
ShimmeringGrains skrev:
kokoskorpen skrev:
Det dör inlägget gjorde mig förbannat glad. Tack! :)
TACK själv!! :D
www.shimmeringgrains.com Min blogg om filmfoto
www.lenslessness.com Min blogg om pinnhålsfoto

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av jojonas » 4 april 2014, 11:06

kul o läsa att det inte bara är jag som tycker skanning är ett aber. det är nog det ända riktigt negativa som jag kan tänka med min process...
ibland funderar jag på att bara köra mellanformat för att det går smidigare att skanna!! :D haha
och ibland funderar jag också på att köpa en sån där pakon-skanner för bara 35mm. den tar en hel rulle rakt av utan hållare eller nåt -smidigt!! de är mest tänkta för ställen som framkallar kommersiellt men de verkar gå att hitta till okej pris beggade faktiskt.

Marie, det var jättebra tips där med akvarievärmaren! Jag kollade på sånt i början när jag körde 38 C och då var det svårt att hitta modeller som klarade sådana temperaturer bra..
men nu har jag kört rumstemperatur en del med rollei kitet jag hade och tyckte det funkade prima! lite lång tid bara ;P så det här vore en bra mellanväg :)

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av kokoskorpen » 4 april 2014, 12:32

Jag gillar verkligen att skanna, om skannern är bra.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av jojonas » 4 april 2014, 12:59

kokoskorpen skrev:Jag gillar verkligen att skanna, om skannern är bra.
nyfiken fråga då: vad tycker du är en bra skanner?

Posta ett svar