Stockholm Fotomaraton 2015

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Stockholm Fotomaraton 2015

Inlägg av jojonas » 16 augusti 2015, 21:25

kan inte ha varit många som tävlar med en lc-a!
själv hade jag inte ens tänkt på att ha en back up så heter åt dig, johan.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Stockholm Fotomaraton 2015

Inlägg av johan_lindgren » 17 augusti 2015, 19:16

jojonas skrev:kan inte ha varit många som tävlar med en lc-a!
själv hade jag inte ens tänkt på att ha en back up så heter åt dig, johan.
Nej det var nog ingen mer än jag :-) Några bilder tror jag blir koola iaf!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Stockholm Fotomaraton 2015

Inlägg av tinfoiljesus » 18 augusti 2015, 23:17

Fett med LC-A! :) Jag tycker det är kul att tävla med lite annorlunda prylar. Deltog själv förra året med en gammal EOS 350D med kitgluggen, den såg rätt ynklig ut bredvid de andras grejer. Men jag knep vinsten i ett tema i alla fall, det kändes kul. Prylarna gör ju inte bilden. :)

I år deltog jag inte, peppen infann sig inte riktigt. Men jag mötte upp två kompisar som körde runt 23:30 och drog hem vid 7 på morgonen, så jag var med på hundtimmarna i alla fall. Nästa år lär jag delta igen, förhoppningsvis med film om de släpper in det igen.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Stockholm Fotomaraton 2015

Inlägg av johan_lindgren » 19 augusti 2015, 00:28

Ja men visst, jag tyckte det var kul att ha en kombo som skillde sig rejält åt, jag har scannat bilderna från F5'an nu och det var lite synd att jag inte fick tävla med några av bilderna som jag tyckte gjorde sig bra... men jag tror att LC-An har ungefär samma kvalitetsratio av dessa 24 bilder faktiskt :-)

En liten baktanke med dessa kameror var att jag ju sköt Delta 100 film i min F5, vilket var ett test i sig; går det verkligen att skjuta 24 vettiga bilder på iso 100 i svartvitt???? Jag vågar säga Ja på den frågan, även om jag verkligen inte lyckades med endel av dem.

Fråga två var om det gick att skjuta alla teman med en kompakt kamera med en fast brännvidd, och det gick ju det med!


Förra året när jag sköt digitalt så gick det från 100 till 6400 iso och från färg till svartvitt; i år var det verkligen en fantastisk lättnad att man slipper bry sig om sånt - även om jag vet att det ibland var svårt med för vissa teman att begränsa sig till svartvitt; ett exempel var temat "Övertramp" där jag tänker _rött_ som i gå mot röd gubbe exempelvis.
Lättnaden man sedan känner när man skjutit sitt tema och helt kan släppa det är helt klart värt! Med digitalt så har du alltid föregående tema kvar i bakhuvudet eftersom man kanske hittar ett bättre och då kan ta bort sin föregående bild. Med film så blir det samtidigt ibland problem när man planerar en dubbelexponering men är seg i huvudet och glömmer slå på dubbelexponeringsfunktionen på kameran och bilden blir helt fel..... :roll:

I det slutliga tycker jag det var klart trevligare att plåta detta evenemang analogt, inte minst bidrar det till ett personligare utryck och en samling bilder som hör ihop på ett genuinare sätt!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Stockholm Fotomaraton 2015

Inlägg av tinfoiljesus » 19 augusti 2015, 00:53

johan_lindgren skrev:En liten baktanke med dessa kameror var att jag ju sköt Delta 100 film i min F5, vilket var ett test i sig; går det verkligen att skjuta 24 vettiga bilder på iso 100 i svartvitt???? Jag vågar säga Ja på den frågan, även om jag verkligen inte lyckades med endel av dem.

Fråga två var om det gick att skjuta alla teman med en kompakt kamera med en fast brännvidd, och det gick ju det med!
Hehe, det var modigt att välja Delta 100! Jag hade tänkt ta Delta 3200, för jag hatar att släpa på stativ. :-) Finns ju ND-filter för dagsljus (det var ju ett himla skarpt solljus när den var uppe). Men vilket som - begränsningar kan föda kreativitet och dessutom tvinga dig att tänka en gång till. Visst är det surt att stå med 35:a på när motivet är för långt bort, men då får en jobba lite!
johan_lindgren skrev:I det slutliga tycker jag det var klart trevligare att plåta detta evenemang analogt, inte minst bidrar det till ett personligare utryck och en samling bilder som hör ihop på ett genuinare sätt!
Jag förstår dig och håller med! Min serie förra året var liknande, ingen stilistisk röd tråd över huvud taget. Svårt att placera sig högt då skulle jag tro. Vinnarserierna hade ju inte idel toppbilder, men de kändes sammanhållna (och hade väl överlag en hög lägstanivå).

Sedan vet jag inte om jag hjälpte eller bara var jobbig, men jag var på mina vänner ibland med "Nej! Du kan bättre!" när de ville göra det lätt för sig med något tema. Det är ju lätt hänt att tappa ambitionen runt 4-5 på morgonen med tio teman kvar. Hände mig också. Nåja, de pratar fortfarande med mig. Gott tecken. Deltar jag måste jag komma ihåg den där rösten, och inte nöja mig.

En annan idé jag hade var att bygga en matchbox pinhole camera och genomföra tävlingen med den. Kollade även efter en sådan där kamera som ser ut som en förpackning pommes frites från McD. Om inte annat så för att driva lite med prylhetsen. Ja, jag är sån. :mrgreen:
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Stockholm Fotomaraton 2015

Inlägg av johan_lindgren » 19 augusti 2015, 02:49

tinfoiljesus skrev:Hehe, det var modigt att välja Delta 100! Jag hade tänkt ta Delta 3200, för jag hatar att släpa på stativ. :-) Finns ju ND-filter för dagsljus (det var ju ett himla skarpt solljus när den var uppe). Men vilket som - begränsningar kan föda kreativitet och dessutom tvinga dig att tänka en gång till. Visst är det surt att stå med 35:a på när motivet är för långt bort, men då får en jobba lite!

Jag förstår dig och håller med! Min serie förra året var liknande, ingen stilistisk röd tråd över huvud taget. Svårt att placera sig högt då skulle jag tro. Vinnarserierna hade ju inte idel toppbilder, men de kändes sammanhållna (och hade väl överlag en hög lägstanivå).

Sedan vet jag inte om jag hjälpte eller bara var jobbig, men jag var på mina vänner ibland med "Nej! Du kan bättre!" när de ville göra det lätt för sig med något tema. Det är ju lätt hänt att tappa ambitionen runt 4-5 på morgonen med tio teman kvar. Hände mig också. Nåja, de pratar fortfarande med mig. Gott tecken. Deltar jag måste jag komma ihåg den där rösten, och inte nöja mig.

En annan idé jag hade var att bygga en matchbox pinhole camera och genomföra tävlingen med den. Kollade även efter en sådan där kamera som ser ut som en förpackning pommes frites från McD. Om inte annat så för att driva lite med prylhetsen. Ja, jag är sån. :mrgreen:
3200 på småbild tyckte jag nog var lite väl, även om jag gillar korn... Jag löste det rätt bra ändå med hjälp av blixt faktiskt. Jag fick en gammal sk. 'auto blixt' (80-tal?) för något halvårsedan som jag tycker är riktigt trevlig och betydligt mer lättarbetad en en modernare blixt jag har också! Den här auto-blixten ställer man in med ett par spakar och sen skjuter den utan konstigheter! Inte massa TTL och krafs. Jag är ingen hejare med blixt, men den hjälpte bra under solnedgången som upplättningsblixt eller under de kolsvarta timmarna för att frysa ett objekt i bilden när allt annat rör sig :D

Förra året så slutförde jag inte så jag fick aldrig reda på hur det kunde ha gått, jag la ner alldeles för mycket tid per bild och hann släpa efter efter flertalet missar (hade ställt kameran att bara skjuta raw så jag fick radera 3-4 teman på raken för den sakens skull exempelvis) Ibland kan man tycka inte minst efteråt att man borde kunna hitta något bättre än vad man bestämt sig för men det är en balansvåg med tiden, förflyttningsmöjligheter, materiel och stressfaktor som motståndare.

Att fullfölja maratonet med en pinhålskamera vore nått det! Skulle vara ett hederspris för sånt ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Stockholm Fotomaraton 2015

Inlägg av tinfoiljesus » 19 augusti 2015, 03:22

johan_lindgren skrev:3200 på småbild tyckte jag nog var lite väl, även om jag gillar korn...
Jag körde D3200 i halvformat med Rodinal i vintras. Det repade nästan scannerglaset.
Nä, men seriöst så måste man ju räkna in det grova kornet i sitt bildspråk då. Det kan funka men blir helt klart svårt på 24 vitt skilda teman. Kanske Tri-X hade fått duga, om någon annan framkallar den åt mig (jag är så trött på krullandet att jag gick till HP5+).
johan_lindgren skrev:Jag löste det rätt bra ändå med hjälp av blixt faktiskt. Jag fick en gammal sk. 'auto blixt' (80-tal?) för något halvårsedan som jag tycker är riktigt trevlig och betydligt mer lättarbetad en en modernare blixt jag har också! Den här auto-blixten ställer man in med ett par spakar och sen skjuter den utan konstigheter! Inte massa TTL och krafs.[/quote}

Jag älskar de där gamla auto-blixtarna. Ratta in bländare och kör, mycket smidigt. Visst har jag fått underexponerade bilder när reflekterande glasögon lurade den, men oftast prickar de rätt.
johan_lindgren skrev:Förra året så slutförde jag inte så jag fick aldrig reda på hur det kunde ha gått, jag la ner alldeles för mycket tid per bild och hann släpa efter efter flertalet missar (hade ställt kameran att bara skjuta raw så jag fick radera 3-4 teman på raken för den sakens skull exempelvis) Ibland kan man tycka inte minst efteråt att man borde kunna hitta något bättre än vad man bestämt sig för men det är en balansvåg med tiden, förflyttningsmöjligheter, materiel och stressfaktor som motståndare.
Usch, det låter som en riktig ångestframkallande dag... Rage quit? Bra att du ställde upp i år!
Absolut, det blir ju nästan alltid kompromisser för att hinna med. Men vissa bilder skäms jag nästan för idag, de var så LATA! :) Jag vet att jag hade hunnit med bättre. Mer kaffe nästa gång.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Posta ett svar