Hur kånkar ni ert bös?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Hur kånkar ni ert bös?

Inlägg av Konir » 21 oktober 2015, 01:43

Upptäckte nyligen att min första analoga kamera, en bälgkamera för 120-film, platsar alldeles utmärkt i Sydafrikanska magasinväskor för Pattern 70 systemet. En relativt diskret liten kanvasväska som funkar utmärkt att hänga i bältet. Är van vid att klämma ner den i någon gammal gasmaskväska eller liknande, nu kändes det plötsligt väldigt nice när den satt som handen i handsken och inte flängde runt så som axelväskor tenderar att göra i tid och otid. :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Hur kånkar ni ert bös?

Inlägg av jojonas » 21 oktober 2015, 10:34

Konir skrev:Upptäckte nyligen att min första analoga kamera, en bälgkamera för 120-film, platsar alldeles utmärkt i Sydafrikanska magasinväskor för Pattern 70 systemet. En relativt diskret liten kanvasväska som funkar utmärkt att hänga i bältet. Är van vid att klämma ner den i någon gammal gasmaskväska eller liknande, nu kändes det plötsligt väldigt nice när den satt som handen i handsken och inte flängde runt så som axelväskor tenderar att göra i tid och otid. :)
lät som en bra kombo!
påminner mig om jag faktiskt köpte en sån där liten väska med skärpfäste för att ha min LC-A i under resan I barcelona.
det var så varmt så få kläder = få platser att förvara kameror på smidigt :P

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur kånkar ni ert bös?

Inlägg av vicnor » 22 oktober 2015, 13:15

Bild

Själv har jag gjort en insättning av ett liggunderlag och lite silvertejp till den väska som man fick av Teknis. Min Pentacon Six TL och mina tre mellanformatsobjektiv (Flektogon 50/4, Biometar 120/2.8, Sonnar 180/2.8) får plats med viss marginal och väskan känns rätt så robust. Tar jag ut Sonnarn så kan jag slänga ned en Nikon och ngn småbildsglugg. Dessutom finns det en liten ficka på insidan av väskan där man kan ha lite film, en anteckningsbok och plånboken, samt ett fack på framsidan om det skulle krisa. Jag gillar att det inte ser ut som en vanlig kameraväska, utan kanske snarare att man är på väg till gymmet eller en föreläsning. Dessutom, man ser rätt incognito ut - åtminstone när man är i sydvästra Skåne.

Obs! Inte min väska på bilden.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Hur kånkar ni ert bös?

Inlägg av Konir » 22 oktober 2015, 13:42

Låter som en trevlig väska, blev sugen på att slänga ihop något sånt själv nu. Framför allt den där skyddsgrejen, brukar bli att jag fyller mina vanliga väskor med vantar, halsdukar eller annat mjukt som finns nära till hands. Inte jättepraktiskt.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Hur kånkar ni ert bös?

Inlägg av jojonas » 22 oktober 2015, 15:38

vicnor skrev: Tar jag ut Sonnarn så kan jag slänga ned en Nikon och ngn småbildsglugg.
lite kul att det är svårt att nämna sonnaren utan att det på något sätt lirkar sig in hur stor den är :mrgreen:

att ha en lite anonymare väska tycker jag är bra. man vill ju inte att det ska skrika "hej! fotoprylar här! lovligt byte -sno o sälj" :P

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur kånkar ni ert bös?

Inlägg av vicnor » 22 oktober 2015, 16:26

jojonas skrev:lite kul att det är svårt att nämna sonnaren utan att det på något sätt lirkar sig in hur stor den är :mrgreen:

att ha en lite anonymare väska tycker jag är bra. man vill ju inte att det ska skrika "hej! fotoprylar här! lovligt byte -sno o sälj" :P
Hahaha! Ja, den är rätt så stor, men bara när man har motljusskyddet på. Motljusskyddet är kanske en tredjedel av den totala längden. Objektivlocket (112mm) sitter på motljusskyddet och därför åker det med. Borde skaffa ett 77/82mm objektivlock eller nått sånt och fästa det på insidan av filtergängan. Men visst det är ju ett gigantiskt hål för att samla ljus när det är 180mm, f/2.8 och mellanformat.

Kameraväskan till mitt Nikon-system är betydligt mindre anonymt. Det står tom Nikon på väskan. :? Tyvärr är väskan fasligt praktisk och har plats för både film och minneskort, två hus, tre till fyra objektiv, anteckningsbok, visitkort och rent av en blixt. Den var väldigt billig (privatimport från Sydkorea via Kina) på Tradera, 69 kr. Letar passivt efter något bättre och mer diskret.

Posta ett svar