Vilka objektiv använder ni mest?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Vilka objektiv använder ni mest?

Inlägg av vicnor » 31 mars 2015, 23:27

Jag kom igår till insikten att jag sen ett halvår tillbaka använder i princip bara två objektiv.

* AF Nikkor 35-70mm 1:2.8
* AF Nikkor 85mm 1:1.8D

Man vill ju gärna tro att man fotar mest med fasta gluggar (kanske en förskönande bild man har av "seriöst foto"?), men i ärlighetens namns så känns det som att min 50 är mer av ett specialobjektiv (dvs svag belysning inomhus och "gatufoto" där man behöver en förutbestämd bildruta i sinnet).

Har ni liknande insikter? Är den fasta normalgluggen överskattad? Vilka objektiv använder ni till >80% av alla bilder som blir bra?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Vilka objektiv använder ni mest?

Inlägg av johan_lindgren » 1 april 2015, 03:55

Intressant fråga.. jag tycker rent generellt att jag plåtar vitt o brett med åtm. 70% av min optik, men att dem bilder som jag tycker utmärker sig har varit 50 f/3.5 och 200 f/4 på bronica-systemet (6x6) och det är dom som också sitter på oftast.

På småbild är det galet blandat med vad som används, de enda gluggar jag tenderar att favorisera är de små gluggarna som exempelvis nikkor ai 50/1.4 som helt beroende på omgivning antingen är botten eller toppen :-)

"Normalen" har ofta varit bra tycker jag och är ofta en vinkel som passar kan jag tycka!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vilka objektiv använder ni mest?

Inlägg av vicnor » 1 april 2015, 09:17

johan_lindgren skrev:Intressant fråga.. jag tycker rent generellt att jag plåtar vitt o brett med åtm. 70% av min optik, men att dem bilder som jag tycker utmärker sig har varit 50 f/3.5 och 200 f/4 på bronica-systemet (6x6) och det är dom som också sitter på oftast.

På småbild är det galet blandat med vad som används, de enda gluggar jag tenderar att favorisera är de små gluggarna som exempelvis nikkor ai 50/1.4 som helt beroende på omgivning antingen är botten eller toppen :-)

"Normalen" har ofta varit bra tycker jag och är ofta en vinkel som passar kan jag tycka!
På pappret så är ju normalgluggen ruskigt bra: ljusstark, liten och kompakt, exceptionell skärpa, och oftast inte så överdrivet dyr att köpa. Jag får känslan av att normalgluggen är bra om man går och letar bilder då man behöver den där bildrutan i sinnet medan man tar in omgivningen. Fast när man försöker värka fram en bild ur en intressant miljö så räcker inte fötterna riktigt till för att zooma och att byta objektiv för att få mer vidvinkel eller tele rubbar ens koncentration. Så länge man är typ utomhus och inte använder ISO 50-film så räcker f/2.8 gott och väl som största bländare i de flesta situationer - IMHO!

Intressant det du säger om ditt mellanformatsystem, att antingen kör du vidvinkel eller porträttele. Mellanformat har ju också en mer meditativ kvalité, då man har oftast bara har 12 bilder på sig och systemet är avsevärt tyngre. Kan tänka mig att att man inte är så pepp på att ränna runt å prova olika vinklar etc, utan man vill i högre utsträckning göra ett överslag redan i huvudet innan man ens testar vinkeln. Eller överanalyserar jag nu?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Vilka objektiv använder ni mest?

Inlägg av johan_lindgren » 2 april 2015, 03:09

Jag brukar faktiskt skifta mellan dom gluggarna på Bronica'n ganska ofta då dom skiljer sig så pass mycket åt, normalen har jag ofta på andra kameror istället, som småbild, bälgkameror som zeiss ikon super ikonta som platsar i fickan (vilket är trevligt för att vara en 6x6 kamera med finfin optik) ... eller förstås en TLR, men då blir det vanligtvis bara den man tar med.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vilka objektiv använder ni mest?

Inlägg av jojonas » 2 april 2015, 13:36

Den glugg som exponerat flest rutor för mig torde nog vara min sigma mini wide ii 24mm 2.8 till mina minoltor. Jag gillar vida vyer och den korta fokallängden gör den hyffsad i svagt ljus med.
På olympus OM så har det nog blivit min 1.4:a normal. Jag kör ofta på lågisofilmer så ljusstarka gluggar föredras.

Jag tror jag funkar så att jag antingen vill få in så mycket i bilden som möjligt eller kunna gå nära och med skärpedjup isolera nånting specifikt.

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Vilka objektiv använder ni mest?

Inlägg av Jönsson » 6 april 2015, 21:16

Det är nog ganska jämnt skägg mellan mina 45mm och 50mm till min minolota x-700. Jag gillar när kamerans ungefär motsvarar ögats perspektiv. Dvs när jag ser något är det bara att rama in det och trycka av. Jag använder nästan bara fasta objektiv eller kameror med fast optik. Eftersom jag började att fotografera med kameror med fast optik har vant mig vid att använda fötterna istället för kameran för att bestämma avstånd. Tycker det räcker gott och väl med bara behöva tänka på bländare och fokus för kameran. Sen brukar x-700ans ljusmätare vara ganska bra på att bestämma tiden.
Kan också tycka att ställbara objektiv är lite otympliga. Sen är det ju klart att de har sina fördelar. Det är inte alla ställen ens fötter kan ta en.
Jag gillar också att man själv måste gå nära det du ska fotografera. Att man själv måste vara mer "närvarande".

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vilka objektiv använder ni mest?

Inlägg av jojonas » 7 april 2015, 10:33

sen tycker jag det är rätt så nice med en rätt så jämn vikt mellan objektiv och kropp.
jag har en minolta glugg helt i metall (58mm 1.4) som jag sällan använt på min X-700 just därför.

Bild

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilka objektiv använder ni mest?

Inlägg av monotux » 7 april 2015, 21:49

Jag skjuter överhuvudtaget mest med normalen, nästan oavsett format och kamera. Det är så jag ser världen och jag kan utsnittet i sömnen, behöver inte ens tänka hur jag vill ha bilden. Det är en skön känsla, även om jag kompletterar med tele- eller vidvinkelobjektiv när jag ser att jag kan hitta en bild den vägen.

När jag skjuter analog småbild använder jag överlägset mest min moderna normal (Nikon 50 mm f1.8 AF-S), då min småbildskamera gått sönder och inte klarar objektiv med en bländarring. Även innan bländarringen pajade så använde jag ändå normalen absolut mest så jag har inte orkat fixa eller köpa nytt.

Digitalt har jag börjat använda min gamla 35 mm mer och mer, även om den inte är bäst optiskt gillar jag storleken och utsnittet just nu. Digitalt pendlar jag en del mellan supervidvinkel (20 mm), 35 mm och 50 mm. Supervidvinkeln åker gärna fram när jag reser, har jag märkt.

När jag skjuter min Bronica är det en hel del vidvinkel (50mm) men mest normal här med. Likaså med övriga mellanformatare.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka objektiv använder ni mest?

Inlägg av jkarlsson » 12 april 2015, 21:15

Jag skulle säga 35mm eller 50mm. Först var det bara 50mm på min fm2:a då den var minst och mest ljusstark men en dag så kastade jag på min 35mm f2,8 och det gick minst lika bra plus att jag började gilla brännvidden på inomhusmiljöer. Dessutom bättre närgräns.
Har dock ett litet experiment på gång med en 90mm till leican. Man brukar ju generellt säga att man ska gå närmare för att få de bästa bilderna men jag tänker testa tvärtom istället. Tänker mig lite Saul Leiter-aktig voyeurism.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Vilka objektiv använder ni mest?

Inlägg av RikardL » 2 juni 2015, 12:45

Jag fotar 95% med 40mm summicron-c med leica m6 och 80mm på Mamiya 7 (vilket är typ 40mm på småbild också)
De få gånger jag fotar tighta porträtt är det nikon fm2 och 105 2.5 ai.

Lustigt är att för några år sedan fotade jag 95% med 24mm eller vidare :)

Posta ett svar