Pengarna bränner i fickan... vad ska jag köpa?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
JennyJ
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:42

Pengarna bränner i fickan... vad ska jag köpa?

Inlägg av JennyJ » 17 mars 2015, 22:19

Jag går i inköpstankar. Jag äger en Zeiss Ikon Nettar. Jag gillar att den är helt mekanisk, lätt att bära med sig och jag gillar föralldel att den är så tokenkel också. Sen fick jag för mig att jag skulle köpa mig en Hasselblad 500 c/m ... mest för att den ser cool ut ... men det gör ju en Rolleiflex också... och här började mina bekymmer.

Jag är nämligen ingen samlare, jag vill använda mina kameror. Jag skulle bli lite stressad av att ha alla tre eller fler utan att hinna använda dem så mycket (vi är alla olika, vi människor, eller hur). Så jag tänkte spalta upp hur jag tänker kring min nya kamera och så kan kanske ni som har erfarenhet av dem vägleda mig? Jag uppfattar det här forumet som rätt plats för fria kameraspekulationer

- Uppenbart så tycker jag att den ska se "cool" ut, vad nu det är
- Mellanformat, för det tycker jag bäst om att jobba med i mörkrummet
- Den ska gå bra att handhålla
- Den ska bäras runt, inte jobba i studio
- Jag vill nog ha en kamera utan batterier. Tror jag.
- Den behöver inte vara originell eller ovanlig, det är bra om det finns ett begagnatutbud
- Jag är inte jättepriskänslig
- Ju mer lättarbetad desto bättre. Men den behöver ju inte vara Nettar-lätt precis

Snälla, spåna lite kring vad jag ska spendera de där pengarna på som just nu bränner i fickan!
/Jenny

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Pengarna bränner i fickan... vad ska jag köpa?

Inlägg av jojonas » 18 mars 2015, 09:44

Kul fråga! Du sa inget om format annat än mellanformat så jag kommer utgå från 6x6 som din Nettar.

Spontant så skulle jag vilja rekommendera en TLR, typ Rolleiflex eller Rolleicord. Fina, lättburna, lättarbetade kameror som håller bra. Rolleiflex har en större spak för att dra fram filmen samt spänna slutaren medans Rolleicorden har en knopp som man vrider fram filmen med och man får spänna slutaren för sig -som på Nettaren tror jag?
En till sak som skiljer är att Rolleiflex har en slutarknapp medans Rolleicorden (oftast?) har en spak under nedre objektivet (som man också spänner slutaren med)
En Rolleicord borde du kunna få för 500:- och en Rolleiflex för 1000:- och uppåt beroende på modell. Det finns en mellanmodell som heter Rolleiflex T också. Den är i stort som Rolleiflex fast har bländare och slutare ihopkopplade med en spak.

Snygga, va? :)
Bild

Yashica har också ett gäng modeller. Yashica Mat:erna är deras Rolleflextyper och så har de kameror som heter en bokstav istället för Mat och de är mer som Rolleicord iom att man får handspänna slutaren och har en knopp för framvridning av filmen.
Dessa är i regel billigare än Rolleis motsvarande modeller även om Rolleicord kan vara jämförbar i pris.

Om du tycker om en känsla av kvalitet och finare optik så kan jag rekommendera Rolleikamerorna, annars duger Yashica.
Jag kör på en mellanmodell kallad Yashica 635 :)
Bild
Jag hade den som enda kamera på en resa till Paris och den funkade fint att bära med sig överallt.

Sen om du vill kunna byta optik på kameran så finns det en del andra kameror. Eller står det mellan Hasselblad och Rolleiflex? ;) (här en Rolleiflex med 2.8 optik)
Bild
Hassieflex or Rolleiblad? (explored 5/29/2010) by donsnyc, on Flickr

Jag skulle dock inte rekommendera de tidiga Hasselblad 1600 F eller 1000 F, de hade lite "barnproblem" och har nu varit med så länge så de blivit rent nedslitna (kolla på en som heter nåt på 500 C). Denna tendens kan man också se hos Rolleistallet då Rolleiflex användes mer av proffs varje dag medans en Rolleicord mest användes som familjekamera.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Pengarna bränner i fickan... vad ska jag köpa?

Inlägg av vicnor » 18 mars 2015, 10:40

Trots att jag inte har använt ngn av de nämnda kameror, skulle jag ändå rekommendera Hasselblad 500-serien. Delvis för att det är nog lättare att få en Hasselblad servad i Sverige och delvis för att modulkonstruktionen gör att om tex ett filmmagasin går sönder så skaffar man bara ett nytt osv. Åtminstone jag vill veta exakt vad som kommer att hamna på filmen, så det är ju en fördel att Hasselbladen är en spegelreflexkamera. Dessutom har jag märkt att det brukar finnas i snitt kompletta 5-10 st Hasselbladsystem till salu på blocket, så chanserna är goda att det finns ett nära dig som du kan kolla in innan du slår till.

Jag vet flera som använder den sovjetiska/ukrainska Hasselblad 1600F/1000F-klonen Kiev 88 (går att köpa nya under märket Arax) - och älskar den! Den har samma objektivfattning som Hasselblad 1600F, enl en förtrogen källa. 88cm har en annan objektivfattning, den östtyska Pentacon 6-fattningen, och då finns det en hel del (östtyska) Carl Zeiss- och (västtyska) Schneider-Kreuznach-objektiv som går att använda. Men Kiev 88/88cm har samma knasigheter som Hasselblad 1600F/1000F samt ngra egna. De sovjetiska/ukrainska Arsat-objektiven kostar inte så mkt, så man kan lätt bygga upp ett större system med objektiv.

Så klart kan man ju också titta på Pentacon 6-systemet. Pentacon var den delen av Contax som låg i den sovjetiska sektorn efter 1946. Västtyska Exakta 66 använder samma objektivfattning.

Även om du påstår att pris inte är så kinkigt, så kan det vara vettigt att försöka vara lite kostnadsmedveten om man vill bygga ett större system. Men om du bara vill ha en mellanformatskamera med en 80/2.8, så välj ngt som verkar robust och som du vill kånka runt på.

JennyJ
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:42

Re: Pengarna bränner i fickan... vad ska jag köpa?

Inlägg av JennyJ » 20 mars 2015, 09:03

När jag läser era svar tänker jag att den där" känslan av kvalitet" nog är viktig. Jag är nog på jakt efter nåt robustare än en Nettar iallafall. Utöver den insikten är jag fortfarande lika obeslutsam! :D

Värdet på sådana här kameror är ju rätt konstat över tiden. Jag får väl köpa och prova. Känns det fel får jag väl sälja och prova nåt annat...

Tack för att ni tog er tid att svara!

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pengarna bränner i fickan... vad ska jag köpa?

Inlägg av jkarlsson » 22 mars 2015, 11:17

Jag rekommenderar verkligen Hasselblads 500 serie men läs på lite innan du går och handlar. Jag köpte min och det visade sig att slutaren(som sitter i objektivet) var slö och igengeggad så den fick gå på service direkt vilket jag inte räknat med. Bästa är att försöka få tag på objektiv som heter CF eller nyare då dessa fortfarande finns hyfsat med reservdelar till. De tidigare hette bara C eller CT*.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

K.E.
Inlägg: 58
Blev medlem: 17 april 2014, 11:40

Re: Pengarna bränner i fickan... vad ska jag köpa?

Inlägg av K.E. » 22 mars 2015, 20:06

Jag missade en Fuji GSW 690 III som gick på tradera idag för 4 tkr, den var jag lite sugen på :(

JennyJ
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:42

Re: Pengarna bränner i fickan... vad ska jag köpa?

Inlägg av JennyJ » 21 maj 2015, 21:53

Återkoppling: efter flera missade nätauktioner gav jag upp. Mitt liv ger inte utrymme att sköta budgivningar själv och lägger jag "autobud" är jag för snål, tydligen!

Jag ringde "Sista Analoga Utposten" på Bergsgatan i Malmö. Efter ett par veckor ringde han tillbaka och numer är jag ägare av en Rolleicord i fint skick! :D Nu ska jag bara hinna klämma in lite fotograferande och framkallande i mitt liv

Men just nu, bara att se den stå i matrummet när jag passerar: ett löfte om stor framtida fotoglädje är det!

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Pengarna bränner i fickan... vad ska jag köpa?

Inlägg av jojonas » 22 maj 2015, 07:05

nätauktioner är lite av en egen värld :P

grattis till rolleicorden, jenny!

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Pengarna bränner i fickan... vad ska jag köpa?

Inlägg av vicnor » 22 maj 2015, 16:19

Grattis till Rolleicorden! En fin kamera, har jag hört! Om inte annat så lär bilder på kameran ge en massa lajks på instagram ;)

Ja, nätauktioner är lite trilskiga. Brukar mest hugga på "Köp nu!"-erbjudanden på tradera. Annars ska man buda första gången precis innan auktionen tar slut (dvs max 10 sekunder innan tiden går ut) och buda en aning mer än vad man är tycker att den är värd för att vara garderad. Att buda långt innan auktionen tagit slut driver bara upp priset och förvarnar andra att man är intresserad (blir man överbudad så får man ju ett mejl!).

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Pengarna bränner i fickan... vad ska jag köpa?

Inlägg av monotux » 24 maj 2015, 10:42

K.E. skrev:Jag missade en Fuji GSW 690 III som gick på tradera idag för 4 tkr, den var jag lite sugen på :(
Jag köpte min för 3 tkr i Japan, har inte använt jättemycket men det är en fin kamera!

Posta ett svar