IR fotografering

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
ShimmeringGrains
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 mars 2014, 16:42
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: IR fotografering

Inlägg av ShimmeringGrains » 5 april 2014, 13:47

wow! jättefina bilder, marie!
jag har provat infrarött lite med Rollei Superia 200 och Rollei 400S och de funkar finfint med det billiga 720nm-filter jag köpte på ebay.
Men jag har bara provat i starkt solljus så det var jättekul att se din fina bild från en mulen dag. det blir att prova med den 17-metersrullen jag köpte med Rollei 400S senast~ :)

För övrigt så har jag fått bra resultat med att bara köra min film med filmens iso inställd på kameran och slängt ett filter på så att kameran mäter genom det. Bland annat ebayfilteret fär på min Minolta X-700...
Bild
(denna är en skannad lithkopia från mörkrummet)

...men också uppklippt oexponerad men framkallad diafilm som filter över objektiv och ljusmätare som här:
Bild
Bild[/quote]

Tack!
Jag gillar verkligen din lithkopia också, jätteläcker!
Och den lilla LOMO Lca:n, den är suverän! Resultatet blev ju kanon där också!
Jag har också klipp och tejpat, med Wrattenfilter för "objektivet" på olika pinnhålare, det går alldeles utmärkt. Och för dem mäter jag ljuset med hjälp av två appar i mobilen, först "Pinhole Assist" och sen "Reciprocity Timer" där alla korrigeringar räknas ut.
Lite kul att mecka så där... ;)
www.shimmeringgrains.com Min blogg om filmfoto
www.lenslessness.com Min blogg om pinnhålsfoto

Användarvisningsbild
meldert
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2014, 18:00
Ort: Vällingby

Re: IR fotografering

Inlägg av meldert » 6 april 2014, 18:09

En annan sak att tänka på är att fokuseringen ändras för IR-ljuset. Det bryts lite annorlunda och fokus hamnar fel om man fokuserar som vanligt. Många äldre objektiv har en speciell IR-punkt (eller linje på zoomar). När man hittat fokus på det vanliga sättet flyttar man sedan inställningen till den röda punkten (linjen). Sedan tar man bilden.

Användarvisningsbild
meldert
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2014, 18:00
Ort: Vällingby

Re: IR fotografering

Inlägg av meldert » 6 april 2014, 18:12

Störst effekt lär man få i starkt solsken då gröna växter avger som mest med IR-ljus.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: IR fotografering

Inlägg av NiklasG » 6 april 2014, 20:18

Det är så med ljuset alltså. Jag hade för mig att jag läst något om ljusets inverkan, men kunde inte återfinna det.

Skickat från min GT-I8190 via Tapatalk

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: IR fotografering

Inlägg av johan_lindgren » 13 april 2014, 21:41

finns det någon trevlig enkel regel att utgå ifrån vid ir-foto? Har för mig jag läst något om att lägga på 4 steg... vad säger ni?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: IR fotografering

Inlägg av NiklasG » 13 april 2014, 23:41

ShimmeringGrains beskriver i börjat av tråden att hon fotar Rollei IR vid iso 6, den är egentligen en 400 film. Det blir, om jag räknat rätt, 6 steg. Jag har också läst rekommendation 4 steg men om man vill ha kraftigare effekt så ska man öka exponeringen ytterligare.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: IR fotografering

Inlägg av johan_lindgren » 15 april 2014, 00:23

NiklasG skrev:ShimmeringGrains beskriver i börjat av tråden att hon fotar Rollei IR vid iso 6, den är egentligen en 400 film. Det blir, om jag räknat rätt, 6 steg. Jag har också läst rekommendation 4 steg men om man vill ha kraftigare effekt så ska man öka exponeringen ytterligare.
Oj, iso 6 alltså. Jo men även irfilm måste ju kunna överexponeras så någonstanns måste ju gränsen vara :)

Litet problem jag fick var nu däremot att jag nyligen laddat en Super ikonta med rollei400 ir-film, men optiken på denna bälg-kamera tycks inte ha ir-markering... Finns det något man kan göra för att fatta var fokus är, eller är det bara att ladda ur rullen igen?

Och än en fråga som inte slog mig föränn filmen var laddad; är det av någon anledning kanske dumt att ladda så känslig film I en bälgkamera?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: IR fotografering

Inlägg av NiklasG » 15 april 2014, 06:31

Jo, men med IR filter så blir det inte så stor överexponering.... Filtret tar väl en 4 steg och sen får man kompensera med minskad framkallning.

Ska väl inte vara några problem med IR-film i bälg, men finns det filter att köpa till en sådan alltså?

Väljer du en liten bländare så borde det kunna kompensera felfokuseringen, ex 11 eller mindre.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: IR fotografering

Inlägg av jojonas » 15 april 2014, 11:10

fokus av infrarött ljus är en snudd mot oändligheten jämfört med vanlig fokus.

till exempel om du hade bländat ned på det här objektivet till f:8 så hade du varit säker på att få vad du vill i fokus
Bild
(ser ut som minoltas 45mm)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: IR fotografering

Inlägg av johan_lindgren » 15 april 2014, 11:33

NiklasG skrev: Ska väl inte vara några problem med IR-film i bälg, men finns det filter att köpa till en sådan alltså?

Väljer du en liten bländare så borde det kunna kompensera felfokuseringen, ex 11 eller mindre.

Modernare bälgar i storformatskameror borde vara av tåligare och bättre materiel än äldre konsumentkameror från 50-talet, tänkte om det kunde vara ett problem, men det är nog som du säger.

Problemet med små bländare och iso 6 är väldigt långa tider :)
Filtret jag använder är en bit från en stor skiva och är väldigt hemmapulat, det är däremot väldigt tjockt (omkring 6mm) Provade det i fullt solljus på min digitala (med löjligt långa tider) men lyckades aldrig få fokus ordentligt, dock provade jag bara på f/2.
När jag tänker efter nu så ska jag nog skjuta den rullen med Bronican istället, jag tror den har ir-skala.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar