Vad göra med film som man inte använder?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Vad göra med film som man inte använder?

Inlägg av vicnor » 9 januari 2015, 18:43

Jag undrar vad folk gör med sin film som de inte fotar med. Tex jag köpte 5 rullar Portra 160 i 135-format i somras, och jag har alltid haft en rulle i kameraväskan och övriga i kylen. (På ett sätt är det en felinvestering om man inte använder något eller känner begär att få använda det) Spontant känner jag att fota färg är nog inte så kul som svartvitt och det "blir bättre" om man gör det digitalt. Det är ju en del av processen att man värderar bilden innan man trycker av, är den att man måste spendera två timmar i mörkrummet?

Anyway, vad gör folk med film de inte använder? Låter den ligga kvar i kylen? Stoppar in den i frysen? Säljer i god tid innan "bäst före"-datum? Tvingar sig att fota? Väntar tills filmen går ut så att det blir äkta lomography?

PS Jag vet att Jonas sitter på lite GAMMAL film från Östtyskland.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Vad göra med film som man inte använder?

Inlägg av NiklasG » 9 januari 2015, 19:12

Jag har nästan all min film i frysen förutom en rulle i kylen och en i kameran och en med mig och så rullar det på. I frysen håller en film väldigt länge.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad göra med film som man inte använder?

Inlägg av jkarlsson » 9 januari 2015, 21:14

Jag hade det i frysen fram tills ganska nyss då det helt enkelt började bli trångt i frysen så nu ligger det på en hylla ovanför mitt skrivbord. Tror att jag ska skänka eller byta lite film med någon så småningom så den slipper bli förstörd då den närmar sig utgångsdatum.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vad göra med film som man inte använder?

Inlägg av Siompa » 9 januari 2015, 21:31

jkarlsson skrev:Jag hade det i frysen fram tills ganska nyss då det helt enkelt började bli trångt i frysen så nu ligger det på en hylla ovanför mitt skrivbord. Tror att jag ska skänka eller byta lite film med någon så småningom så den slipper bli förstörd då den närmar sig utgångsdatum.
Om du inte vet var du ska göra av den så kan du höra av dig :)

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad göra med film som man inte använder?

Inlägg av jkarlsson » 9 januari 2015, 21:37

Siompa skrev:
jkarlsson skrev:Jag hade det i frysen fram tills ganska nyss då det helt enkelt började bli trångt i frysen så nu ligger det på en hylla ovanför mitt skrivbord. Tror att jag ska skänka eller byta lite film med någon så småningom så den slipper bli förstörd då den närmar sig utgångsdatum.
Om du inte vet var du ska göra av den så kan du höra av dig :)
Gjorde en säljtråd istället :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vad göra med film som man inte använder?

Inlägg av jojonas » 9 januari 2015, 23:21

vicnor skrev:PS Jag vet att Jonas sitter på lite GAMMAL film från Östtyskland.
Jag har NiklasG att tacka för dom ;)
vicnor skrev:Anyway, vad gör folk med film de inte använder? Låter den ligga kvar i kylen? Stoppar in den i frysen? Säljer i god tid innan "bäst före"-datum? Tvingar sig att fota? Väntar tills filmen går ut så att det blir äkta lomography?
ofotad film lägger jag i frysen. fast allt ryms inte där så jag cine-rullarna på vinden för tillfället.

fotad film har jag i kylskåpet. i mörkrummet som jag var del av så hade vi ett kylskåp i mörkrummet också. jag brukade föra över alla fotade rullar dit pö om pö.

just det, polaroidfilm har jag i kylskåpet. de mår INTE bra av att frysas (tips från coachen!)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Vad göra med film som man inte använder?

Inlägg av NiklasG » 10 januari 2015, 11:16

jojonas skrev:
vicnor skrev:PS Jag vet att Jonas sitter på lite GAMMAL film från Östtyskland.
Jag har NiklasG att tacka för dom ;)
På tal om dem, har du prövat någon rulle?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vad göra med film som man inte använder?

Inlägg av jojonas » 10 januari 2015, 13:03

NiklasG skrev:
jojonas skrev:
vicnor skrev:PS Jag vet att Jonas sitter på lite GAMMAL film från Östtyskland.
Jag har NiklasG att tacka för dom ;)
På tal om dem, har du prövat någon rulle?
absolut! en NP22 och två Rollei retro 80s med olika kameror.
ingen möjlighet att framkalla än dock, så jag väntar med spänning på hur de ska bli :D

jag tror min Kiev 6C uppskattar den tjockare basen i NP22:an iaf :)

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Vad göra med film som man inte använder?

Inlägg av haga » 11 januari 2015, 22:14

Jag hade sålt filmen jag inte använder. Tycker Lomo-grejen är ganska överskattad. Klart att det är kul att experimentera, men resultaten går ju sällan att återskapa. Om man jobbar med en serie av färgfotografier, så tycker jag att en del av själva grejen är att det finns en röd tråd, även vad gäller färgbalans osv.

Färgfilm och svartvit film med högt ISO är ju känsligare för höga temperaturer under lång tid än svartvit film med lågt ISO. Själv förvarar jag filmen i kylskåpet.
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad göra med film som man inte använder?

Inlägg av vicnor » 12 januari 2015, 00:04

haga skrev:Jag hade sålt filmen jag inte använder. Tycker Lomo-grejen är ganska överskattad. Klart att det är kul att experimentera, men resultaten går ju sällan att återskapa. Om man jobbar med en serie av färgfotografier, så tycker jag att en del av själva grejen är att det finns en röd tråd, även vad gäller färgbalans osv.

Färgfilm och svartvit film med högt ISO är ju känsligare för höga temperaturer under lång tid än svartvit film med lågt ISO. Själv förvarar jag filmen i kylskåpet.
Har en kompis som är villig att köpa en eller två rullar av mig. Har inga projekt som tränger färgfilm. Instämmer i att lomo är överskattat, slängde mest in det på skoj. Kanske fotar jag en rulle bara för att, dock kämpar jag med att hitta tillfälle där det skulle passa. Får försöka uppskatta hur många rullar jag vill ha kvar innan månaden är över.

Jag har bara fotat färsk film, och rimligtvis bör väl bästföredatumen gälla vid rumstemperatur (som med ägg, även om folk har dem i kylen). Låter dock rimligt att hög-iso-film är termodynamiskt mer instabilt, då det ska ge samma effekt som låg-iso-film fast på färre fotoner.

Posta ett svar