Re: Mörkrumskurs Biskops arnö
Postat: 8 augusti 2015, 13:52
Japp, jag tror det
Vi gick igenom mycket bra med retush av kopior bland annat. Att om man tex har en kopia med dammkorn synligt så behöver man inte sikta på att försöka att få bort det helt utan snarare att lura ögat genom att dela upp den linjen som blir utav dammkornet i flera minde punkter och att det därmed inte blir riktigt lika framträdande.
Toning och blekning är också väldigt intressant där man kan jobba med olika typer av kemikalier väldigt lokalt. Blodlutsalt tex utpätt i lite vatten och en fin pensel är perfekt för att få fram vitan i ögon. Använder man blekning på större områden så kan man få väldigt fina "dimmiga" effekter.
Över lag så var det de små tipsen som var avgörande för mig. Kanske ganska självklara saker egentligen men ibland är det lätt att krångla till det för sig när lösningen är enkel.
Jag var väldigt inne på hårda kontraster och djup svärta när jag kom dit men insåg snart att det egentligen inte alls är något som passar mig(iaf just nu). Fick prova ett gammalt mjukt blankt fortepapper som var helt magiskt när man satte exponeringen.
Läraren hade även en teori om att variabla fotopapper går utmärkt att använda på samma sätt som gamla graderade, utan filtrering men att man istället styr kontrasten genom att använda olika typer av pappersframkallare i kombination.
Vi gick igenom mycket bra med retush av kopior bland annat. Att om man tex har en kopia med dammkorn synligt så behöver man inte sikta på att försöka att få bort det helt utan snarare att lura ögat genom att dela upp den linjen som blir utav dammkornet i flera minde punkter och att det därmed inte blir riktigt lika framträdande.
Toning och blekning är också väldigt intressant där man kan jobba med olika typer av kemikalier väldigt lokalt. Blodlutsalt tex utpätt i lite vatten och en fin pensel är perfekt för att få fram vitan i ögon. Använder man blekning på större områden så kan man få väldigt fina "dimmiga" effekter.
Över lag så var det de små tipsen som var avgörande för mig. Kanske ganska självklara saker egentligen men ibland är det lätt att krångla till det för sig när lösningen är enkel.
Jag var väldigt inne på hårda kontraster och djup svärta när jag kom dit men insåg snart att det egentligen inte alls är något som passar mig(iaf just nu). Fick prova ett gammalt mjukt blankt fortepapper som var helt magiskt när man satte exponeringen.
Läraren hade även en teori om att variabla fotopapper går utmärkt att använda på samma sätt som gamla graderade, utan filtrering men att man istället styr kontrasten genom att använda olika typer av pappersframkallare i kombination.