att fota 1600+

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: att fota 1600+

Inlägg av jojonas » 6 december 2014, 13:01

monotux skrev: Är det någon annan som noterar skillnaden mellan bilderna? De är från samma rulle, tagna inom minuter från varandra. Jag tror man måste vara väldigt petig med ljuset för att det ska bli bra.
spot belyst och bakbelyst? killen till vänster i första bild ser ju rätt lik ut som de båda i andra bild.

förresten, har inte många svartvita filmer att dom egentligen behöver mer exponering då det är glödlampsljus och annat i det spektrat?
kollar på databladet för tri-x men det nämner bara dagsljus och att man får testa sig fram för befintligt ljus.
vi ser med våra ögon ca 400 - 700 nm och tri-x kan fånga 300 - 650 nm.
ja, nu fnurar jag ut utan att egentligen ha så värst mycket på fötterna, men jag tycker det är intressant :P
monotux skrev:Jag tänkte pressa några rullar småbild nu i december för att utsätta mig för det hela igen,jag utvecklat en nästan fobisk relation till pressning (jag vill ha mina skuggor!) och det känns lite fånigt :)
på't igen bara! du och pressning behöver bara lära känna varandra lite ;)

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: att fota 1600+

Inlägg av monotux » 6 december 2014, 14:04

roos skrev:Ni får gärna ange filmstorlek. Det är ganska svårt att jämföra annars.
Mina bilder är småbild, Kentmere 400, D-76. ISO800 ojmr.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: att fota 1600+

Inlägg av monotux » 6 december 2014, 14:06

jojonas skrev:spot belyst och bakbelyst? killen till vänster i första bild ser ju rätt lik ut som de båda i andra bild.
Jag tänkte mest på att kontrasten är så mycket högre i den första jämfört med den andra, och ingen pushning kan rädda det dåliga ljuset i den andra bilden. :)
jojonas skrev:förresten, har inte många svartvita filmer att dom egentligen behöver mer exponering då det är glödlampsljus och annat i det spektrat?
kollar på databladet för tri-x men det nämner bara dagsljus och att man får testa sig fram för befintligt ljus.
vi ser med våra ögon ca 400 - 700 nm och tri-x kan fånga 300 - 650 nm.
ja, nu fnurar jag ut utan att egentligen ha så värst mycket på fötterna, men jag tycker det är intressant :P
Pass! :)
jojonas skrev:på't igen bara! du och pressning behöver bara lära känna varandra lite ;)
Jeep, det är dags! Även om det tar emot lite. :)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: att fota 1600+

Inlägg av NiklasG » 6 december 2014, 14:09

jojonas skrev: förresten, har inte många svartvita filmer att dom egentligen behöver mer exponering då det är glödlampsljus och annat i det spektrat?
kollar på databladet för tri-x men det nämner bara dagsljus och att man får testa sig fram för befintligt ljus.
vi ser med våra ögon ca 400 - 700 nm och tri-x kan fånga 300 - 650 nm.
ja, nu fnurar jag ut utan att egentligen ha så värst mycket på fötterna, men jag tycker det är intressant :P
Jo, det är jag nästan hundra på. Samma resonemang borde även gälla solupp- och nedgång, då ljuset drar åt det röda hållet.

Posta ett svar