Komposition: Rytm

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Komposition: Rytm

Inlägg av RikardL » 19 november 2014, 15:19

Jag följer sporadiskt podcasten "The Art of photography" - http://theartofphotography.tv/
Just avsnitten som handlar om olika typer av kompositionstekniker tycker jag är särskillt intressanta, och speciellt denna som handlar om rytm. Det är intressant kanske mest för att jag tycker det är svårt att sätta ord på vad det faktiskt innebär.

[youtube]gf6aSSpM-K0[/youtube]

Posta gärna bilder här som ni tycker har "rytm", och diskutera på :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Komposition: Rytm

Inlägg av jojonas » 20 november 2014, 08:30

RikardL skrev:Jag följer sporadiskt podcasten "The Art of photography" - http://theartofphotography.tv/
Just avsnitten som handlar om olika typer av kompositionstekniker tycker jag är särskillt intressanta
Yes! Jag har generellt svårt att bara sitta på händerna och lyssna på honom men dessa är bra.
RikardL skrev:Posta gärna bilder här som ni tycker har "rytm", och diskutera på :)
Will do!

Här är en som jag inte hann tänka så mycket utan bara "bild!" och så reagera för att snabbt ta upp kameran och knäppa av.
Bild
lca mölndal skatan apx100 445 by jojonas~, on Flickr

Det som gör bilden för mig är att när jag kollar på den så känner jag mig genast som en del av folkmassan.
Men sen kompositionsmässigt så gillar jag treenigheten som blir i en linje från nedre vänstra hörn till övre högra med de blonda systrarna(?) och den rakade mannen.
Kvinnan i krulligt hår (mamman?) stör något för mig men eftersomhon är vänd inåt mellan flickorna så blir hon ändå som en del utav dom som jag ser bilden.
Mannen agerar lite betraktare och kan spela en personifiering av betraktaren i bilden.
Lite 2+1 eller 3+1 beroende på hur man ser det.
Sen att alla i bakgrunden verkar titta åt höger ger en bra allmän riktning till bilden med.

Eller vad tycker ni? Den kanske bara är rörig? Och då vi snackar komposition så behöver vi inte nämna bristen på skärpa och god exponering, va? ;) Fast jag tycker det duger gott :)

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Komposition: Rytm

Inlägg av RikardL » 24 november 2014, 16:00

jojonas skrev: Det som gör bilden för mig är att när jag kollar på den så känner jag mig genast som en del av folkmassan.
Men sen kompositionsmässigt så gillar jag treenigheten som blir i en linje från nedre vänstra hörn till övre högra med de blonda systrarna(?) och den rakade mannen.
Kvinnan i krulligt hår (mamman?) stör något för mig men eftersomhon är vänd inåt mellan flickorna så blir hon ändå som en del utav dom som jag ser bilden.
Mannen agerar lite betraktare och kan spela en personifiering av betraktaren i bilden.
Lite 2+1 eller 3+1 beroende på hur man ser det.
Sen att alla i bakgrunden verkar titta åt höger ger en bra allmän riktning till bilden med.

Eller vad tycker ni? Den kanske bara är rörig? Och då vi snackar komposition så behöver vi inte nämna bristen på skärpa och god exponering, va? ;) Fast jag tycker det duger gott :)
Absolut Jonas! Det är ju definitivt rytm i den bilden. Gillar närhetskänslan också :) Jag har själv inget som jag tycker riktigt passar in, men jag är oftast rätt hård mot mig själv. Kanske finns det ett passande bidrag på den rulle jag framkallade igår :)

Posta ett svar