Första försöket med c-41

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Första försöket med c-41

Inlägg av Siompa » 17 november 2014, 13:30

... Gick ju sådär.

Jag köpte ett rollei digibase c-41 kit och tänkte att jag skulle framkalla lite idag när jag inte hade något bättre för mig.
Jag har blandat allt enligt anvisning och dubbelkollat att allt stämmer så där ska det inte vara några problem.

Första filmen kom ut helt blank, dvs utan kantmarkeringar etc så jag drog slutsatsen att framkallaren var död från start. Hade kört enligt anvisning i 25C 13 min.
Blandade ny framkallare och körde i 38c 3:15 min, var enklare än jag trodde att hålla tempen, dock var filmen väldigt tunn när jag va klar.
Slängde i en 3e rulle och körde i 38c men agiterade mer denna gång, dock lika tunt..

Känns som en väldigt trött framkallare eller vad tror ni?

Är inte jättesugen på att köpa ett till kit av detta så kanske ska testa ett tetenal istället nu när det ändå inte var så svårt att hålla sig i 38 c. Vad kör ni?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Första försöket med c-41

Inlägg av johan_lindgren » 17 november 2014, 13:49

Jag har inte heller några vidare erfarenheter att använda digibase helt menuellt (utan processor) man kan inte räkna med att allt blir som det ska. I övrigt har jag nu kört digibase sedan ett par år, varav två gånger helt manuellt, resterande gånger med någon processor och är väldigt nöjd med resultaten!

BildEktar_11 by rubbernglue, on Flickr
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Första försöket med c-41

Inlägg av Siompa » 17 november 2014, 13:52

johan_lindgren skrev:Jag har inte heller några vidare erfarenheter att använda digibase helt menuellt (utan processor) man kan inte räkna med att allt blir som det ska. I övrigt har jag nu kört digibase sedan ett par år, varav två gånger helt manuellt, resterande gånger med någon processor och är väldigt nöjd med resultaten!

BildEktar_11 by rubbernglue, on Flickr
ja det där ser ju onekligen ut att fungerat bra. Men vad tror du, håller du med om att det låter som framkallaren som är trött?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Första försöket med c-41

Inlägg av johan_lindgren » 17 november 2014, 13:58

Tveksam till det, något stämmer nog inte riktigt när du körde i 25c tror jag.

@Jojonas: Hade du inte framkallat c41 i rumstemp i en timme med konstant agitering... eller hur var det?

Den här framkallade jag i duschen hemma - en av mina absolut första försök:
Bildcrossbird-02 by rubbernglue, on Flickr
38c, 3:15 | 6:30 | 6:30

EDIT: såg nu att det var 'crossbird' -film, så den ska väl se ut så ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Första försöket med c-41

Inlägg av Siompa » 17 november 2014, 14:08

johan_lindgren skrev:Tveksam till det, något stämmer nog inte riktigt när du körde i 25c tror jag.

@Jojonas: Hade du inte framkallat c41 i rumstemp i en timme med konstant agitering... eller hur var det?

Den här framkallade jag i duschen hemma - en av mina absolut första försök:
Bildcrossbird-02 by rubbernglue, on Flickr
38c, 3:15 | 6:30 | 6:30

EDIT: såg nu att det var 'crossbird' -film, så den ska väl se ut så ;)
hmm ok. vad kan det vara då? körde i 38 c de andra 2 gångerna men det känns ordentligt under framkallat även då.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Första försöket med c-41

Inlägg av johan_lindgren » 17 november 2014, 14:32

Siompa skrev:hmm ok. vad kan det vara då? körde i 38 c de andra 2 gångerna men det känns ordentligt under framkallat även då.
Jadu..

- Hur länge lät du kemin värmas innan du satte igång framkallningen (alltså, höll framkallaren rätt temp innan du hällde i den i tanken?)
- Blandade du ihop framkallaren (A+B+C) i korrekt temp (48c om jag inte missminner mig?)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Första försöket med c-41

Inlägg av Siompa » 17 november 2014, 14:43

johan_lindgren skrev:
Siompa skrev:hmm ok. vad kan det vara då? körde i 38 c de andra 2 gångerna men det känns ordentligt under framkallat även då.
Jadu..

- Hur länge lät du kemin värmas innan du satte igång framkallningen (alltså, höll framkallaren rätt temp innan du hällde i den i tanken?)
- Blandade du ihop framkallaren (A+B+C) i korrekt temp (48c om jag inte missminner mig?)
Blandade i 49 c, lät den stå ett tag och sen värmde från 34 upp till 39 och hällde i vid 39 grader, den gick ner till 37,5 under framkallningstiden.
Så allt borde stämma, jag hällde inte i fix före framkallning heller. känns liksom som framkallaren som spökar eftersom hela filmen, inkl kantmarkeringarna, är tunt. eller att jag skulle hällt fix i först som sagt.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Första försöket med c-41

Inlägg av jojonas » 17 november 2014, 14:59

tjo! ja, jag har kört c41 i rumstemp. tror det kan ha varit digibase. men det var när framkallaren hade fått de mesta av sina uttänkta rullar i sig så den var lite trött.
jag har för mig att det står i instruktionerna tider för olika temperaturer men annars om vi går efter denna (som jag använt):
http://www.lomography.com/magazine/tips ... evelopment
så står det 13min för 25 grader.

hur som, det som jag tänker kan vara boven i dramat är att du lyckats mixa fel på nåt sätt eller att kemin varit dålig i sig. fast det ska vara första gången jag hör att ny kemi är kass..

sista saken jag kan tänka på är agiteringen. hur gör du? när jag inte använder maskin så brukar jag agitera med snurrpinne.
Bild
"Keep an eye on the time as agitation should be every 15 seconds either by 2 inversions or twists of the agitation stick."
enligt den guide som jag använde när jag först lärde mig c-41: http://photo-utopia.blogspot.se/2011_01_16_archive.html

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Första försöket med c-41

Inlägg av Siompa » 17 november 2014, 15:04

jojonas skrev:tjo! ja, jag har kört c41 i rumstemp. tror det kan ha varit digibase. men det var när framkallaren hade fått de mesta av sina uttänkta rullar i sig så den var lite trött.
jag har för mig att det står i instruktionerna tider för olika temperaturer men annars om vi går efter denna (som jag använt):
http://www.lomography.com/magazine/tips ... evelopment
så står det 13min för 25 grader.

hur som, det som jag tänker kan vara boven i dramat är att du lyckats mixa fel på nåt sätt eller att kemin varit dålig i sig. fast det ska vara första gången jag hör att ny kemi är kass..

sista saken jag kan tänka på är agiteringen. hur gör du? när jag inte använder maskin så brukar jag agitera med snurrpinne.
Bild
"Keep an eye on the time as agitation should be every 15 seconds either by 2 inversions or twists of the agitation stick."
enligt den guide som jag använde när jag först lärde mig c-41: http://photo-utopia.blogspot.se/2011_01_16_archive.html
Här är instruktionerna jag gått efter; http://www.macodirect.de/download/C41_I ... Manual.pdf
(la till en tvätt mellan bleach och fix)

Ja tycker också det vore konstigt om den skulle vara dålig ny. maximal otur i såntfall antar jag.
Jag blandade kemin 2 gånger eftersom jag inte vågade använda samma ifall jag nu skulle blandat fel, så jag var extra noga och dubbelkollade allt innan jag blandade.

jag inverterar första 15 sekunderna, och sen agiterar med pinne i 10 sek var 30e sekund. Detta är när jag körde i 38 grader.

sista gången inverterade jag mer för att kolla om det hjälpte men det gjorde ingen skillnad överhuvudtaget.

Skulle det kunna vara att jag blandat för stark fix ( tror inte jag gjort det men försöker bara komma på alla olika saker som skulle kunna hända) ?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Första försöket med c-41

Inlägg av jojonas » 17 november 2014, 15:33

för stark fix vet jag inte men blekmedlet kanske?

vet inte hur petig man ska va när man delar upp kemi, så man får jämn mängd och så.
kanske att nån aktiv del som behövs vägde tyngre och behagade stanna i flaskan?

Posta ett svar