Miljövänlig fotokemi

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Miljövänlig fotokemi

Inlägg av NiklasG » 23 mars 2014, 12:08

I våran fotoklubb har vi fått vissa restriktioner för vilka kemikalier vi använder i vår verksamhet. Ägarna till lokalerna vill att allt blir "grönflaggat" och för oss betyder det att vi måste fasa ut de kemikalier som innehåller Hydrokinon, med andra ord alla de framkallade vi för närvarande använder, T Max och Ilford MG Developer.

De önskemål som finns är att de nya framkallar ska vara enkla att blanda, helst levereras som vätskekoncentrat, och komma i ganska stora förpackningar, 5 liter för papper. Samt att det ska finnas godkända MSDS.

De alternativ vi hittat hittills är för papper: Rollei Vintage Classical Developer men vi får inte tag i en godkänd MSDS. Moersch ECO 4812 vilken är ganska dyr.

Film: Moersch EFD verkar för krånglig att blanda för en så öppen verksamhet vi har. Xtol. kommer i pulverform men är kanske det enda vettiga alternativet som finns.

Har någon här några idéer och tankar om detta?

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av jkarlsson » 23 mars 2014, 13:21

Att blanda sin egen kemi och prova att ersätta hydrokinon med tex askorbinsyra, eventuellt i kombination med något mer hade ju varit intressant. Då kanske man kunde blanda en stor batch varje gång och redovisa kemikalierna var för sig?
Detta känns ju onekligen som lite överkurs men borde kunna vara ett sätt att komma runt problemet?
Problemet är väl att det lik förbannat är en massa silverrester kvar i vätskan efter framkallningen. Detta har jag dock läst någonstans att det går att separera relativt enkelt, gjordes tydligen ibland av smålabb som ville tjäna en extra slant på att sälja silver.

Läste lite här på ämnet:
http://www.apug.org/forums/archive/inde ... 60358.html
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av jojonas » 23 mars 2014, 14:45

xtol är ju nice. den är eco märket är en vidareutveckling på den vad jag vet (använder askorbinsyra)

annars caffenol kanske? ;) fast lite meckigt är det att blanda upp och för papperet så får allt en brun ton :D

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av jkarlsson » 23 mars 2014, 16:21

Men xtol och Rollei vintage classical developer skulle ju vara en lösning om man bara fann MSDS på den senare då.
Är det bara hydrokinon som är ett problem?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av NiklasG » 23 mars 2014, 19:14

Nja, jag vet inte om alternativet att blanda själv från råkemikalier är ett realistiskt alternativ, i nuläget. Jag hade gärna provat då sådan form av nördighet skulle passa mig som handen i handsken.... :-)

Det är bara hydrokinonen som är problem så jag föreslog att vi skulle satsa på Pyro framkallade istället... Mörkrumsansvarige nämnde det för miljösedningen och de satte kaffet i halsen och sa något i stil med: "sånt borde förbjudas helt och hållet..." Caffenol är ett intressant alternativ men jag vet inte hur meckigt det är att blanda innan man kan framkalla. Vi måste hålla det enkelt och en 5 liters dunk med xtol som man byter ut med jämna mellanrum kanske är det absolut enklaste. Jag har dock ingen som helst erfarenhet av stol, är det lätt att blanda? i förhållande till tex D76.

Rollei Vintage developer tror jag är samma produkt som det gamla Agfa Print Plus, som innehöll askorbinsyra istället för hydrokinon, problemet är att vi inte får tag i msds trots ihärdig mailkonversation med Macodirect. Vi har även försökt med Brunos i Stockholm, ett de ska agera importör och fixa fram kemikalier men inte heller de har lyckats... Brunos säljer dock en pappersframkallare som heter Compard Print Plus och den är identisk med Agfa Print Plus och den har vi mods på. Problemet där är att den bara säljs i 1,2 liters förpackningar som störst och vi vill helst köpa i 5 liter.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av jkarlsson » 23 mars 2014, 20:56

Caffenol är relativt enkelt men behöver väl lite testning innan man får helt tillförlitliga resultat. Har sett fantastiskt bra resultat från det som filmframkallare iaf. Har dock ingen aning om hur det står sig i förrådslösning?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av NiklasG » 24 mars 2014, 20:58

Caffenol skulle jag gärna vilja pröva någon gång. Jag har sett flera goda exempel på det men jag ler lite när jag tänker på Landstingets representanter och hur de skulle reagera på förslaget om kaffe och vitaminbrus som framkallare... :) kanske skulle föreslå som alternativ Urinol :D

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av jkarlsson » 24 mars 2014, 21:13

NiklasG skrev:Caffenol skulle jag gärna vilja pröva någon gång. Jag har sett flera goda exempel på det men jag ler lite när jag tänker på Landstingets representanter och hur de skulle reagera på förslaget om kaffe och vitaminbrus som framkallare... :) kanske skulle föreslå som alternativ Urinol :D
Haha! Det är ett gott tecken på att man är lite väl indoktrinerad i den här svängen när man anser att Caffenol är något helt normalt och pratar om det som världens mest naturliga grej :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av jojonas » 25 mars 2014, 15:29

haha urinol är ju kul. hört om folk som försöker förfina receptet genom att äta specifika saker ;D
jkarlsson skrev:Caffenol är relativt enkelt men behöver väl lite testning innan man får helt tillförlitliga resultat. Har sett fantastiskt bra resultat från det som filmframkallare iaf. Har dock ingen aning om hur det står sig i förrådslösning?
ja, det börjar ju mögla efter ett tag, max att det håller sig två veckor eller en månad? visa filtrerar möglet och kör på men jag vet inte... ;P

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av jkarlsson » 25 mars 2014, 22:04

jojonas skrev:haha urinol är ju kul. hört om folk som försöker förfina receptet genom att äta specifika saker ;D
jkarlsson skrev:Caffenol är relativt enkelt men behöver väl lite testning innan man får helt tillförlitliga resultat. Har sett fantastiskt bra resultat från det som filmframkallare iaf. Har dock ingen aning om hur det står sig i förrådslösning?
ja, det börjar ju mögla efter ett tag, max att det håller sig två veckor eller en månad? visa filtrerar möglet och kör på men jag vet inte... ;P
Kanske kan möglet addera något? Funkar det på ost så kanske det kan funka på framkallare? ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Posta ett svar