Miljövänlig fotokemi

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
danlud
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 mars 2014, 11:40

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av danlud » 27 mars 2014, 11:49

jkarlsson skrev: Kanske kan möglet addera något? Funkar det på ost så kanske det kan funka på framkallare? ;)
Haha, bra försäljningsknep.. "24 månader lagrad framkallare från alperna"

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av NiklasG » 27 augusti 2014, 10:21

Jag mailade Adox och frågade om de hade planer på att tillverka fler av Agfas gamla produkter och då specifikt deras papperframkallare Neutol Plus, som är Hydrokinonfri. Svaret jag fick var att det inte fanns på agendan då en sådan framkallade skulle vara ganska dyr att tillverka och att ytterst få skulle därför köpa den. Istället så rekommenderade de mig att pröva Spur Paper Dur Green (http://spur-photo.com/datenblatt-spur-paper-dur-green/), som ska vara Hydrokinonfri.

Glada i hågen pratade vi med miljöansvarige på landstinget och fick till svar: Nej.

Det visade sig att när man tittar i framkallarens msds så finns det en ingrediens som heter: Hydroquinone sulfonic acid och därmed blev det tummen ner. Lite sur började jag kolla upp de olika kemikalierna som finns i både Spurs och Ilfords framkallare, och efter mycket letade så fann jag att det är en ganska stor skillnad mellan Hydrokinon (CAS-nr: 123-31-9) och Hydroquinone sulfonic acid (CAS-nr: 21799-87-1). Nu är jag ingen kemist men i mina ögon så är det två helt olika produkter, med viss likhet.

Här följer en länk till den kemiska skillnaden mellan de två produkterna:

http://www.sigmaaldrich.com/catalog/pro ... &region=SE

http://www.sigmaaldrich.com/catalog/pro ... &region=SE


Långt inlägg men jag behövde få detta ut ur systemet. ;)

Användarvisningsbild
krevad
Inlägg: 24
Blev medlem: 3 april 2014, 09:35
Ort: Uppsala

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av krevad » 27 augusti 2014, 11:04

Hur blev gick det med miljökonverteringen till slut? Gick ni vidare med Xtol, eller hur blev det?

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av NiklasG » 27 augusti 2014, 12:09

krevad skrev:Hur blev gick det med miljökonverteringen till slut? Gick ni vidare med Xtol, eller hur blev det?
Hela projektet gick lite i stå när vi inte kom fram till någon lösning för pappersframkallaren. Det lutar dock mot att den enda rimliga lösningen för film är just Xtol.

Användarvisningsbild
krevad
Inlägg: 24
Blev medlem: 3 april 2014, 09:35
Ort: Uppsala

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av krevad » 31 augusti 2014, 19:30

Jag är själv "hybridare" utan riktigt mörkrum, så du får läsa mina funderingar i det ljuset (dvs jag vet inte vad jag talar om). Har emellertid sett folk på nätet hävda att det går att framkalla kopior i Xtol, men att det tar lite längre tid. Tror du det kan finnas fler nackdelar med att använda Xtol även för papper?


Sent from my iPad using Tapatalk

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av NiklasG » 31 augusti 2014, 19:53

Det största problemet som jag ser med att använda Xtol till pappersframkallning är nog priset. Utöver det så borde vilken filmframkallare som helst kunna fungera även till papper och tvärtom som vi kunde se i "posta en bild" tråden, där Jojonas postade en bild som var framkallad i Dektol.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av johan_lindgren » 6 november 2014, 16:44

Någon som provat någon caffenol-variant på papper?

Här finns lite kul info också, dock för film som det verkar: http://www.dagiebrundert.de/ECaffenol.html
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av jojonas » 6 november 2014, 20:34

johan_lindgren skrev:Någon som provat någon caffenol-variant på papper?
jo, jag hade en workshop på klubben där vi provade olika papper i caffenol. vi körde caffenol c-m fast jag tror vi ökade styrkan på blandningen lite (vi tog även bort vitamin c). det vart väldigt olika på olika papper. modernt plastpapper vart typ vanligt bara nån äldre sort (agfa tror jag) fick mer ton och en gammal ilford fiberpapper fick såklart en brun ton i papperet men fint ändå, bra framkallad. ett graderat kodak bromide papper tog åt sig ordentligt och vart mörkare brun i basen.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Miljövänlig fotokemi

Inlägg av NiklasG » 25 november 2014, 22:36

Uppdatering om pappersframkallare. Efter att jag mailat miljöansvarige på landstinget och där lagt fram skillnaderna mellan hydrokinon och hydrokinon sulphonic acid, där den senare endast klassificeras som irriterande medan hydrokinon som hälsovådlig, miljöfarlig och cancerframkallande, så gick det igenom. Vi har nu beställt ett antal liter av Spur Paper Dur Green.

Vi behåller T Max som filmframkalllare tills vidare då åtgången av den inte är så hög att miljöriskerna ansågs så stora. Xtol är dock inte helt borta men dess dåliga hållbarhet och att det kommer som pulver talar mot den i nuläget.

Hittade ett recept i Dakroom cockbook (eller vad den nu heter) på en D76 variant som man kan blanda själv och vilken inte innehåller hydrokinon. Också ett alternativ om man frågar mig.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Miljövänlig fotokemi

Inlägg av jojonas » 25 november 2014, 22:54

men hejja! hur är planen att hantera kemin sen?

Posta ett svar