Plötsliga framkallningsproblem

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av roos » 7 november 2014, 10:12

Körde igår fyra filmer, en film i taget.

Tre kom ut helt blanka, inte ens kantmarkeringar. Den tredje i raden glömde jag förskölja, bara på den bet framkallningen.

WTF!!!

Tre olika filmtyper, två olika framkallare, två olika fix användes samt vatten från kranen på kungsholmen, inga andra kemikalier.

Någon som varit med om något liknande?

PS
Jag försköljde inte jättemycket på de andra filmerna heller.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av jojonas » 7 november 2014, 10:15

låter som kass framkallare/stopp kvar i framkallningsdosan/spiralen. vad använde du för framkallare?

och du har välmarkerade tillbringare för de olika kemikalierna så du inte kan råka blanda? bara så vi utesluter det med en gång.

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av roos » 7 november 2014, 10:21

Det var ju (tack och lov) testrullar så vi körde enklast och safast möjliga.

1,5l D76 1+1, blandad förra veckan, körd på två 13x18 blad tidigare och nyblandad r09 inköpt 2013 som funkade fint häromsistens. Bara kranvatten som stop. Jag sköljde tuberna rejält varje gång efter första misslyckandet.

Funderade på om någon hällt tillbaka fix i d-76:en och vice versa, då bytte jag till annat fix och r09 med samma resultat.

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av roos » 7 november 2014, 10:31

Kameran och blixten testades sedan med polaroid med normalt resultat.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av NiklasG » 7 november 2014, 10:48

De enda gångerna jag varit med om att det inte blir någonting är vid de gånger filmen inte blivit fastsatt ordentligt på upptagningsspolen och det inte blivit någon exponering. Men nu körde du, om jag förstått rätt, bladfilm? Kan det vara så att du glömt att ta bort den där skyddskivan från kassetten??

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av roos » 7 november 2014, 10:52

Nej, det var 120 film, men kantmarkeringarna borde framkallats även om inte resten av filmen exponerats.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av NiklasG » 7 november 2014, 10:55

roos skrev:Nej, det var 120 film, men kantmarkeringarna borde framkallats även om inte resten av filmen exponerats.
Nej, om man framkallar en oexponerad rulle så kommer inte kantmarkeringarna med. Har råkat göra sånt ett flertal gånger. ;)
IMG_0098.JPG

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av roos » 7 november 2014, 11:14

NiklasG skrev:
roos skrev:Nej, det var 120 film, men kantmarkeringarna borde framkallats även om inte resten av filmen exponerats.
Nej, om man framkallar en oexponerad rulle så kommer inte kantmarkeringarna med. Har råkat göra sånt ett flertal gånger. ;)
IMG_0098.JPG
Nu gör du mig förvillad. Är du helt säker på det? Hur skulle det gå till?

Det skulle innebära en ganska övergripande förändring av min världsbild. Till exempel skulle jag behöva fundera på om mitt ena bakstycke ibland får min centralslutare att inte öppnas vilket är omvälvande nog. Risken är dock att även min tämligen icke-aristoteliska vetenskapssyn skulle få sig en rejäl släng av revidering på köpet...

:)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av NiklasG » 7 november 2014, 11:17

Oj, en övergripande förändring av din världsbild. :-)

Men som jag förstått det så skapas själva kantmarkeringen vid exponering i kamera. Den präntas in vid tillverkning på något sätt och aktiveras vid exponering. Det är enda förklaringen jag har till att det inte finns något på oexponerad och framkallad film, som i bilden jag lade upp tidigare.

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av roos » 7 november 2014, 11:27

Jag väljer nog att stoppa huvudet i sanden och fortsätta tro att sidmarkeringarna blir synliga när man framkallar i övrigt oexponerad film, iallafall tills ytterligare bevis eller en rimlig förklaringsmodell framkommit.

Man ska vara stark i sin tro (och inte fega med att blända ner).

Posta ett svar