Spännande?panna skrev:Men fota utomhus i stadsmiljö på kvällstid? Alltså när det är mörkt ute och ljus från trafikljus, affärer mm, hur blir det då?
Cinestill 800
Re: Cinestill 800
Re: Cinestill 800
ja, jag tycker dom snyggaste bilderna med filmen är tagna I sådana miljöerKonir skrev:Spännande?panna skrev:Men fota utomhus i stadsmiljö på kvällstid? Alltså när det är mörkt ute och ljus från trafikljus, affärer mm, hur blir det då?
-
- Admin
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
- Kontakt:
Re: Cinestill 800
Köpte en rulle i somras eller vad det nu var och stoppade in den i min Canon Demi EE17 halvformatare härom dagen. Ville ha någon liten kamera med färg och Konican med dagsljusdia på ISO 100 lockar inte nu för tiden. Så nu är det pang pang som gäller för att bli klar innan midsommar.
Re: Cinestill 800
Har manglat igenom två rullar nu, får se vad det blir sen när Veikko hällt kemikalier på dem!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se
http://analogfotograferna.se
Re: Cinestill 800
Jag sköt nyligen min första Cinestill 800T på ISO 1600 och bad Veikko pusha den i framkallningen enligt Cinestills FAQ (+2 om jag inte minns fel), och till skillnad från t.ex. Kodak Portra så får jag verkligen inte ordning på färgerna när jag fotograferar av negativen och postprocessar i Lightroom. Skuggorna blir toklila och högdagrarna tokgröna hur jag än gör (ok kanske något överdrivet, men ni fattar...). Nån som har samma erfarenhet, eller fixar era scanners det där bättre? Ska göra ett nytt försök i helgen och kanske postar nåt exempel här. Ska även prova att köra igenom en rulle på ISO 800 också så småningom, och se om det blir nån skillnad.
/Sara
/Sara
Flickr: https://www.flickr.com/photos/sarajoelsson/
Instagram: @sjoelssonphotos
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Instagram: @sjoelssonphotos
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Re: Cinestill 800
Återkommer när jag testat att scanna (på 800). Veikko gnällde lite när han såg mina cinestill, han tyckte inte de blev riktigt bra i framkallningen fick jag känslan av, alltså att han framkallade korrekt men att han inte kände sig helt nöjd med vad han levererar.sara skrev:Jag sköt nyligen min första Cinestill 800T på ISO 1600 och bad Veikko pusha den i framkallningen enligt Cinestills FAQ (+2 om jag inte minns fel), och till skillnad från t.ex. Kodak Portra så får jag verkligen inte ordning på färgerna när jag fotograferar av negativen och postprocessar i Lightroom. Skuggorna blir toklila och högdagrarna tokgröna hur jag än gör (ok kanske något överdrivet, men ni fattar...). Nån som har samma erfarenhet, eller fixar era scanners det där bättre? Ska göra ett nytt försök i helgen och kanske postar nåt exempel här. Ska även prova att köra igenom en rulle på ISO 800 också så småningom, och se om det blir nån skillnad.
/Sara
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se
http://analogfotograferna.se
Re: Cinestill 800
hm... ja, jag har läst att de egentligen blir bättre i den framkallare som de var ämnade för från början. vad var det den hette nu?
ah, ECN-2 http://motion.kodak.com/KodakGCG/upload ... lsheet.pdf
inte för att jag hört exakt vad skillnaden skulle bli
ah, ECN-2 http://motion.kodak.com/KodakGCG/upload ... lsheet.pdf
inte för att jag hört exakt vad skillnaden skulle bli
Re: Cinestill 800
Mmm, han nämnde nåt när jag lämnade in min film också - men det gällde nog mer att han sett att den kunde få som ljuseffekter/lensflareaktiga saker (om jag fattade rätt) t.ex. mitt i bilden som inte borde vara där. Jag trodde först han menade "halos" kring ljuskällor som är ett känt problem eftersom denna film saknar anti-halationlager men det var tydligen nåt annat. Jag tror jag fick det han pratade om på en bild, men resten var okej i det avseendet, bara märkliga färger som sagt. Ska dock prova att justera dem i Photoshop också och se om det spelar roll att Lightrooms vitbalansreglage för temperatur slog helt i botten (detta brukar jag annars kunna kompensera för med RGB-kurvorna, men det skadar ju inte att prova andra lösningar).panna skrev: Återkommer när jag testat att scanna (på 800). Veikko gnällde lite när han såg mina cinestill, han tyckte inte de blev riktigt bra i framkallningen fick jag känslan av, alltså att han framkallade korrekt men att han inte kände sig helt nöjd med vad han levererar.
Flickr: https://www.flickr.com/photos/sarajoelsson/
Instagram: @sjoelssonphotos
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Instagram: @sjoelssonphotos
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Re: Cinestill 800
Nu har jag scannat ena rullen. Det är ju skitsvårt att scanna färg, och skitsvårt att scanna när det inte finns nån scannerprofil för filmen... Jag är inte så road av att sitta och trixa med olika scannerinställningar, så jag snabbtestade några varianter och valde Portra 800 som filmprofil av den enkla anledningen att det typ fanns andra profiler som såg värre ut
Här är ett par stackars rutor iallafall. Har inte gjort nåt med färgen efter scanning.
Veikko klagade mycket riktigt på att det ibland blir nåt slags haloeffekt på Cinestill, inte kring ljuskällor utan på andra ställen. Han pekade på några av mina frames som han tyckte såg misstänkta ut, men nu när jag har scannat den ena rullen så tror jag faktiskt att det var gatlyktor han såg.
Här är ett par stackars rutor iallafall. Har inte gjort nåt med färgen efter scanning.
Veikko klagade mycket riktigt på att det ibland blir nåt slags haloeffekt på Cinestill, inte kring ljuskällor utan på andra ställen. Han pekade på några av mina frames som han tyckte såg misstänkta ut, men nu när jag har scannat den ena rullen så tror jag faktiskt att det var gatlyktor han såg.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se
http://analogfotograferna.se
Re: Cinestill 800
färg är ju jättekul att skanna! (obs: ironi!)
tycker hur som du fick till det schysst. glöden i gatlyktorna är precis så där fint som jag hoppas på när folk fotar med den filmen
tycker hur som du fick till det schysst. glöden i gatlyktorna är precis så där fint som jag hoppas på när folk fotar med den filmen