Uppdatering! Jag provade att återställa alla lightroominställningar och dra in några avfotograferade neg i photoshop istället. Satte vitpunkt, svartpunkt och "gråpunkt" i ett curves-lager + att jag justerade exponeringen för att svärta ut nåt märkligt blått brus i lågdagrarna i vissa bilder, och det blev så grymt mycket bättre. Verkar dessutom vara hyfsat batchöverförbart medelst kopiering av justeringslager (med mindre justeringar efteråt av framförallt vitbalans/gråpunkt) till andra bilder tagna i artificiellt ljus från samma rulle. Ska se om jag kan fixa klart ett par exempel och länka in här lite senare idag eller imorgon.sara skrev:Jag sköt nyligen min första Cinestill 800T på ISO 1600 och bad Veikko pusha den i framkallningen enligt Cinestills FAQ (+2 om jag inte minns fel), och till skillnad från t.ex. Kodak Portra så får jag verkligen inte ordning på färgerna när jag fotograferar av negativen och postprocessar i Lightroom. Skuggorna blir toklila och högdagrarna tokgröna hur jag än gör (ok kanske något överdrivet, men ni fattar...). Nån som har samma erfarenhet, eller fixar era scanners det där bättre? Ska göra ett nytt försök i helgen och kanske postar nåt exempel här. Ska även prova att köra igenom en rulle på ISO 800 också så småningom, och se om det blir nån skillnad.
/Sara
Känns i alla fall gött att läget inte är helt hopplöst, särskilt eftersom jag just backade Cinestills 120-formatcrowdfundingkampanj: https://www.indiegogo.com/projects/cine ... x/13326992#/