Våra mörkrum

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Våra mörkrum

Inlägg av luminousoctaves » 7 december 2015, 09:11

Jag och en polare hade en idé om att bygga mörkrum på en flakmoppe. Lite afghan camera-style. Har fortfarande tankar på det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Våra mörkrum

Inlägg av monotux » 7 december 2015, 09:47

Jag hoppas rigga upp mitt köksmörkrum nu i veckan, behöver fixa hem förstoraren och en skölj. Peppen!

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Våra mörkrum

Inlägg av Konir » 7 december 2015, 12:48

luminousoctaves skrev:Jag och en polare hade en idé om att bygga mörkrum på en flakmoppe. Lite afghan camera-style. Har fortfarande tankar på det.
Tycker jag låter som ett fint sommarprojekt. Hade varit ett snäpp mobilare om man hade lyckats rymma det hela i sidovagnen på en gammal motorcykel. :)
monotux skrev:Jag hoppas rigga upp mitt köksmörkrum nu i veckan, behöver fixa hem förstoraren och en skölj. Peppen!
Låter riktigt nice! Brukar du använda en klubbs mörkrum i dagsläget eller hur går du till vida?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra mörkrum

Inlägg av jojonas » 7 december 2015, 12:57

monotux skrev:Jag hoppas rigga upp mitt köksmörkrum nu i veckan, behöver fixa hem förstoraren och en skölj. Peppen!
ja, hejja! :)
vad vart det för lösning du körde för mörkläggning?

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Våra mörkrum

Inlägg av monotux » 7 december 2015, 13:45

Konir skrev:Låter riktigt nice! Brukar du använda en klubbs mörkrum i dagsläget eller hur går du till vida?
Jepp, har använt fotoföreningen Linslusens mörkrum sedan jag började plåta analogt. Det känns rätt skumt att lämna det mörkrummet, men det ligger lite långt bort från var jag bor nu och hur jag jobbar. Sen har jag inte varit student på snart 5 år. :)
jojonas skrev:vad vart det för lösning du körde för mörkläggning?
Mörkläggningsgardiner, faktiskt. Hittade ett par färdigsydda som passade mitt fönster & köksdörr perfekt. Det läcker lite, lite ljus men det tänkte jag åtgärda med tejp på gardinerna.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Våra mörkrum

Inlägg av tinfoiljesus » 24 december 2015, 14:55

Bild

Tagen någon gång 2013. Jag körde denna setup tills i somras i mitt badrum, och har tyvärr inga bättre bilder. Den här tog jag på HP5+ för att se hur snabbt jag kunde gå från exponering till print i handen. Under tio minuter blev svaret. 8-)

Badkaret är normalstort/litet och ovanpå det ligger halvtjocka plywoodskivor (tror jag) från en gammal Billybokhylla. Originalskivan är kapad i två så de är enklare att förvara. Från badrumsskåpets eluttag går en sladd till en grendosa som sitter fast i duschdraperistången (är tänkt att skruva fast i bordsskivor, som en skrivbordslampa). På tvättstället som sitter ovanför badkaret står en röd Ikea LAMPAN (http://www.ikea.com/se/sv/images/produc ... 061_S4.JPG) som med en 15-20 Wattslampa blir helsäkert mörkrumsljus. Hett tips om ni hittar på second hand, Ikea har slutat med de röda..

Längst till vänster på bänken står en Durst M301 med CLS35-färghuvudet (gåva från exets mosters man), kopplad till en digital Durst-timer jag hittade begagnad för några tior. En fantastisk liten apparat för oss som måste riva mörkrummet varje gång. Den kan lätt bäras runt och kan stå monterad i en bokhylla. Utan avmaskningsram kan man precis köra 24x30-papper, men 18x24 och mindre var ändå oftast min preferens. Med färghuvudet är den ljusstark och snabbjobbad, och jag har inte märkt av några större problem med det enkla objektivet eller instabilitet. Funderar på att LED-konvertera den och ha den i en portfölj nu faktiskt. Hittar ni en sådan här maskin är mitt råd att köpa/ta emot.

Innan skålarna syns mitt tidtagarur också, en gåva från sjuksyster-faster. Smäcker, gammal och mekanisk. :) Sedan kommer skålarna, 24x30 är absolut max i dessa så de funkar ju bra tillsammans med apparaten. Kör jag RC brukar det vara dev-stop-fix-vatten. FB får HCA i sista, ibland med en vattenskål innan. Sköljde oftast i vasken i köket under kran en stund, sedan fick de ligga i bad runt en kvart innan vattenbyte. Repetera några gånger tills oron försvinner.. :) Senast körde jag med ett lutande tråg i badkaret under kranen istället för FB, det skötte sig rätt bra.

Satt på en fällstol framför karet, så om någon behövde toaletten var det bara att ta bort stolen. Upp- och nedtagning av rummet var väl runt en kvart. Dörren gjordes ljustät genom att hänga en filt över och ha släckt i hallen. I nederkant kunde man se lite lite ljus, men det har aldrig sabbat något. Ibland lade jag en handduk där.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra mörkrum

Inlägg av jojonas » 27 december 2015, 22:19

fint setup där! vidar att det kan gå riktigt fint i badrummet hemma :)

Posta ett svar