Posta en bild du tagit

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av monotux » 3 december 2016, 15:54

Konir skrev:
monotux skrev:Har jag visat den här förut?

Bild

Gammal bild, men omprintad med bättre utrustning än tidigare. Selentonat negativ, femmans filter, kondensorförstorare och ren optik. Äntligen lite för mycket kontrast!
Får man chansa på att du fotat i Borås? :)
Nära - den är tagen i Antibes, strax utanför Nice på franska Rivieran. :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 5 december 2016, 08:17

Verkar vara en poppis konstnär? här är en från Umeå
BildStudio Session-847-8 by jonas lundström, on Flickr

isf konstnären Jaume Plensa
http://www.umedalenskulptur.se/us/index ... &Itemid=68

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av Jönsson » 14 december 2016, 00:24

vicnor skrev: Lite porträtt taget med Pentacon Six och en lånad Biometar 2.8/80 på FP4+. Jag använde en monopod, men tycker att 1/30s är på gränsen till vad man vågar använda. Är det ngn som har bra teknik att få knivskarpa bilder även vid längre slutartider, tex hålla kameran i ett speciellt grepp eller så?
Tjusig bild!
Jag brukar hålla andan när slutartiderna börjar bli långa. Men knivskarpa blir de nog inte. Använder mest långa tider för just oskärpans skull :)

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av Jönsson » 14 december 2016, 15:20

BildYour land by Martin Jönsson, on Flickr

Man har ju hört att fotografier blir bättre om man känner något inför det man fotar. Att om man inte känner något, hur kan man då förmedla en känsla till betraktaren. Det är nog bland det jag tycker är svårast med fotografi.

Jag stod länge och tittade på flaggan innan jag tog den här bilden. Vad betyder Sveriges flagga för mig? Och för andra?
För mig är det landet där jag är född, där jag kan känna mig fri och trygg. Något som är lätt att ta för givet men som jag är väldigt glad för. Något jag önskar och vill att så många fler i världen kunde få känna. Att fler kunde få titta på samma flagga, eller en annan och känna samma sak.
Samtidigt finns det andra som tycker att samma flagga på något sätt tillhör dom. Att det som den representerar inte är något man ska dela med sig av. Det tycker jag är så märkligt. Det gör mig också ganska ledsen.

Jag kände alltså ganska mycket när jag tog bilden. Själv tycker jag att den blev rätt bra. Så det ligger väll något i det.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av johan_lindgren » 15 december 2016, 07:29

Jönsson skrev:Man har ju hört att fotografier blir bättre om man känner något inför det man fotar. Att om man inte känner något, hur kan man då förmedla en känsla till betraktaren. Det är nog bland det jag tycker är svårast med fotografi.

Jag stod länge och tittade på flaggan innan jag tog den här bilden. Vad betyder Sveriges flagga för mig? Och för andra?
För mig är det landet där jag är född, där jag kan känna mig fri och trygg. Något som är lätt att ta för givet men som jag är väldigt glad för. Något jag önskar och vill att så många fler i världen kunde få känna. Att fler kunde få titta på samma flagga, eller en annan och känna samma sak.
Samtidigt finns det andra som tycker att samma flagga på något sätt tillhör dom. Att det som den representerar inte är något man ska dela med sig av. Det tycker jag är så märkligt. Det gör mig också ganska ledsen.

Jag kände alltså ganska mycket när jag tog bilden. Själv tycker jag att den blev rätt bra. Så det ligger väll något i det.
Oj den gillar jag skarpt!! Otroligt snygg ton och rörelse i flaggan och vignetteringen passar utmärkt också.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 15 december 2016, 08:51

ja, schysst bild Martin! vinjetteringen sitter fint som sagt men jag är också imponerad av hur tydlig flaggan är. ser nästan ut som urkislad sten.

fina tankar bakom också. det har varit mycket sistone i media om vad som ingår och inte ingår...

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av tinfoiljesus » 14 januari 2017, 19:49

Jönsson skrev:BildYour land by Martin Jönsson, on Flickr

Man har ju hört att fotografier blir bättre om man känner något inför det man fotar. Att om man inte känner något, hur kan man då förmedla en känsla till betraktaren. Det är nog bland det jag tycker är svårast med fotografi.

Jag stod länge och tittade på flaggan innan jag tog den här bilden. Vad betyder Sveriges flagga för mig? Och för andra?
För mig är det landet där jag är född, där jag kan känna mig fri och trygg. Något som är lätt att ta för givet men som jag är väldigt glad för. Något jag önskar och vill att så många fler i världen kunde få känna. Att fler kunde få titta på samma flagga, eller en annan och känna samma sak.
Samtidigt finns det andra som tycker att samma flagga på något sätt tillhör dom. Att det som den representerar inte är något man ska dela med sig av. Det tycker jag är så märkligt. Det gör mig också ganska ledsen.

Jag kände alltså ganska mycket när jag tog bilden. Själv tycker jag att den blev rätt bra. Så det ligger väll något i det.
Jag läser in en hel del mörker och oro i bilden, troligen på grund av att den är just ganska mörk. Den svenska identiteten (finns den?) debatteras, partier vi förr skämtade om är invalda i riksdagen och landet känns mer splittrat än jag någonsin kan minnas. Onekligen en stark symbol den där flaggan.

För att vara nördig, har ni sett gamla fotografier på flaggan? Med ortho-film/plåtar ser den rätt skum ut.

Nyligen framkallad, men tagen innan den långa höstpausen:
Bild

Kändes som en utmaning att få till okej i datorn från en kass scanning. Jag vill jobba mer med de ljusa partierna, framför allt mer separation kring armen/pappret som sticker upp ur skålan. HP5+@800 framkallad i Microphen i 8,5 minuter (kan nog minskas till 7,5). Olympus OM-2 med 50/1.4. Jag får kanske dra ihop en bildserie med biljardbilder, det är fotogeniskt...
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av johan_lindgren » 15 januari 2017, 02:51

Här en hyffsat nytagen 6x9'a:

Måste säga att det är starkt att ta hojjen en sån här dag :-)
Bild374 Bessa I 05 by Johan, on Flickr
Voigtländer Bessa I (zonfokus)
Vaskar 105/4.5
Rollei RPX 400
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av tinfoiljesus » 16 januari 2017, 02:22

Och vilken snygg båge sen! Helt i min smak, borde kanske ta A-lapp någon gång...

Igår var det ju dags för mer framkallning, bland annat en HP5+ som åkt genom OM-2:an som 1600. Åkte ned i gårdagens Microphen som då hunnit köra sex rullar och spädas på med nästan en deciliter vatten för att åter komma upp i den liter som krävdes för att täcka rulle fem och sex. Så jag lade på 2 minuter och höll tassarna. Och ja, underexponerad HP5+ och Microphen kan verkligen lira ibland. Tidigare har jag även fått bra resultat med en skjuten som 3200.

Bild

Bild

Bild

Ja, alltså det är verkligen en kombination för den som gillar hårda tag. :) Kanske var det onödigt att lägga på de två minuterna.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 17 januari 2017, 11:59

tinfoiljesus skrev:Jag får kanske dra ihop en bildserie med biljardbilder, det är fotogeniskt...
tänkte just tipsa om det ;) ofta sköna miljöer med speciell belysning med

Själv preppar jag lite redscale film för #BIFscale17 i februari
PEN73822.JPG
PEN73822.JPG (57.34 KiB) Visad 9383 gånger
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:01:17 13:34:28
Image taken on:
17 januari 2017, 12:34
Focus length:
20 mm
Shutter speed:
1/100 Sec
F-number:
f/2.5
ISO speed rating:
800
Whitebalance:
Manual
Flash:
Flash did not fire, auto mode
Camera-manufacturer:
OLYMPUS IMAGING CORP.
Camera-model:
E-PL2
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
10/10 EV
Metering mode:
Pattern
edit: ah, ser nu att jag blandade ihop senaste nytt tråden med Posta en bild du tagit ditot såatte här kommer en bild dårå :D

Bild
broken bike - detail shot by jonas lundström, on Flickr

Posta ett svar