Posta en bild du tagit

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 10 november 2016, 22:16

roos skrev:OK, nytt försök med ektar i kaffenol:
Bild
verkar inte bättre nu, samma 403.

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av Snytbaggen » 14 november 2016, 21:40

Börjat beta av min (ytterst lilla) backlog med oframkallad film, så här är en från flygdagarna i Linköping nån gång i somras

Bild

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av Konir » 15 november 2016, 17:53

Riktigt härlig komposition på den! :)

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av monotux » 28 november 2016, 21:30

Har jag visat den här förut?

Bild

Gammal bild, men omprintad med bättre utrustning än tidigare. Selentonat negativ, femmans filter, kondensorförstorare och ren optik. Äntligen lite för mycket kontrast!

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 30 november 2016, 15:46

Bild
Lite porträtt taget med Pentacon Six och en lånad Biometar 2.8/80 på FP4+. Jag använde en monopod, men tycker att 1/30s är på gränsen till vad man vågar använda. Är det ngn som har bra teknik att få knivskarpa bilder även vid längre slutartider, tex hålla kameran i ett speciellt grepp eller så?

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av monotux » 30 november 2016, 21:04

Jag använder stativ. Mitt är rätt lätt.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 30 november 2016, 22:01

monotux skrev:Jag använder stativ. Mitt är rätt lätt.
Stativ hade varit det ideala, men jag är inte direkt lyrisk över att kånka med en grej extra på tex tåget till Stockholm, som man ska hålla reda på när man kliver av och kan riskera att glömma. Dessutom, när man är ute på fältet så har jag en kameraväska för småbild och digitalt (samma optik men olika hus), en väska för mellanformat, och troligen en eller två kameror över axeln. Att ha ett stativ i ena handen känns lite otympligt. Men visst, stativ hade nog varit det ideala när det gäller stabilitet.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 1 december 2016, 10:54

vicnor skrev:
monotux skrev:Jag använder stativ. Mitt är rätt lätt.
Stativ hade varit det ideala, men jag är inte direkt lyrisk över att kånka med en grej extra på tex tåget till Stockholm, som man ska hålla reda på när man kliver av och kan riskera att glömma. Dessutom, när man är ute på fältet så har jag en kameraväska för småbild och digitalt (samma optik men olika hus), en väska för mellanformat, och troligen en eller två kameror över axeln. Att ha ett stativ i ena handen känns lite otympligt. Men visst, stativ hade nog varit det ideala när det gäller stabilitet.
en annan väska eller en lösning att kunna fästa stativet på kameraväskan din kanske vore en idé? Jag har märkt att det gör så att jag tar med mig stativ.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av monotux » 1 december 2016, 12:37

vicnor skrev:Stativ hade varit det ideala, men jag är inte direkt lyrisk över att kånka med en grej extra på tex tåget till Stockholm, som man ska hålla reda på när man kliver av och kan riskera att glömma. Dessutom, när man är ute på fältet så har jag en kameraväska för småbild och digitalt (samma optik men olika hus), en väska för mellanformat, och troligen en eller två kameror över axeln. Att ha ett stativ i ena handen känns lite otympligt. Men visst, stativ hade nog varit det ideala när det gäller stabilitet.
Bär mindre prylar. :)

Seriöst så har jag sällan med mig mer än en kamera, nästan oavsett vad jag ska göra. Jag föredrar att koncentrera mig på en sak och hur jag ska använda den, har jag mer än så börjar jag fastna i vilket system jag ska använda, vilken optik, med/utan stativ et c. Då tycker jag det är skönare att på förhand ha en idé eller bara anpassa mig efter vad jag har med mig.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av Konir » 3 december 2016, 15:48

monotux skrev:Har jag visat den här förut?

Bild

Gammal bild, men omprintad med bättre utrustning än tidigare. Selentonat negativ, femmans filter, kondensorförstorare och ren optik. Äntligen lite för mycket kontrast!
Får man chansa på att du fotat i Borås? :)

Posta ett svar