Foto utmaningar

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Foto utmaningar

Inlägg av Siompa » 15 september 2014, 14:08

Hänger en del på APUG som säkert många andra här, och har deltagit i deras "Monthly Shooting assignment" och tycker det är en väldigt kul grej. Tänkte kolla om man kanske köra nåt liknande här?

Så som den på APUG ser ut är att:
Varje utmaning går över 2 månader i taget. Är nog en bra grej eftersom det ändå tar ett tag att hitta lite keepers.
Varje tema bestäms av föregående utmanings vinnare. Däri ligger också ansvaret att utse vinnare när utmaningen är slut.

Mer än så är det inte än så länge. Man kanske borde ha en gräns på hur många bilder man får bidra med per utmaning. Vet att på APUG verkar det inte finnas någon. Jag var nära på att vinna den senaste, då frågade den som hade ansvaret om jag ville vinna eftersom det innebär en del jobb, och i och med hur det ser ut där med obegränsat antal bidrag skulle jag inte hinna.

Tänkte mest bara kolla om det vore något att köra här och om inte annat få igång en diskussion :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Foto utmaningar

Inlägg av johan_lindgren » 15 september 2014, 15:38

Jag känner delvis till konceptet, men eftersom jag inte kikat på APUG's tävling så vet jag inte vad det stora jobbet är om man vinner så som det är tänkt där.. Brukar väl bara vara att kopiera föregående tävlings regler och posta det efter en temaändring typ?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Foto utmaningar

Inlägg av Siompa » 15 september 2014, 15:50

johan_lindgren skrev:Jag känner delvis till konceptet, men eftersom jag inte kikat på APUG's tävling så vet jag inte vad det stora jobbet är om man vinner så som det är tänkt där.. Brukar väl bara vara att kopiera föregående tävlings regler och posta det efter en temaändring typ?
För min del skulle det stora jobbet innebära att välja ett tema, gå igenom alla bilder efter 2 månader och välja en vinnare. Ska dock tillägga att jag jobbade 14 timmars dagar i 2 veckor när detta skulle vara, vilket det inte alltid är :P

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Foto utmaningar

Inlägg av johan_lindgren » 15 september 2014, 16:31

Siompa skrev:För min del skulle det stora jobbet innebära att välja ett tema, gå igenom alla bilder efter 2 månader och välja en vinnare. Ska dock tillägga att jag jobbade 14 timmars dagar i 2 veckor när detta skulle vara, vilket det inte alltid är :P
Är det inte bättre att ha en omröstning om alla bilderna bara?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Foto utmaningar

Inlägg av Siompa » 15 september 2014, 16:35

johan_lindgren skrev:
Siompa skrev:För min del skulle det stora jobbet innebära att välja ett tema, gå igenom alla bilder efter 2 månader och välja en vinnare. Ska dock tillägga att jag jobbade 14 timmars dagar i 2 veckor när detta skulle vara, vilket det inte alltid är :P
Är det inte bättre att ha en omröstning om alla bilderna bara?
Jo det kanske är en bra idé!

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Foto utmaningar

Inlägg av jojonas » 15 september 2014, 20:58

låter som en kul idé det hela. kör på! :)

fast för att underlätta för en omröstning så får nån admin låsa upp så man kan skapa polls i forumet. -tycker jag allt! ;)

Användarvisningsbild
krevad
Inlägg: 24
Blev medlem: 3 april 2014, 09:35
Ort: Uppsala

Re: Foto utmaningar

Inlägg av krevad » 16 september 2014, 21:56

Jag tycker nog ändå att det skulle vara bättre att förra vinnaren väljer nästa vinnare. Dels blir det ett hedersuppdrag, men dels ett uttryck för en personlig bildsmak. Detta är också intressant.

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Foto utmaningar

Inlägg av Siompa » 17 september 2014, 09:33

krevad skrev:Jag tycker nog ändå att det skulle vara bättre att förra vinnaren väljer nästa vinnare. Dels blir det ett hedersuppdrag, men dels ett uttryck för en personlig bildsmak. Detta är också intressant.
Du har en poäng där faktiskt. Vad säger ni om en gräns på hur många bilder man få posta?
Kan bli lite kul att man faktiskt väljer bilderna med omsorg på ett annat sätt än om man kan slänga in obegränsat.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Foto utmaningar

Inlägg av jojonas » 17 september 2014, 10:46

ja, max tre kanske? Jag hade nöjt mig med en men om folk vill visa olika tolkningar på temat så borde tre vara nog tänker jag :)

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Foto utmaningar

Inlägg av Siompa » 17 september 2014, 11:20

jojonas skrev:ja, max tre kanske? Jag hade nöjt mig med en men om folk vill visa olika tolkningar på temat så borde tre vara nog tänker jag :)
Låter bra, hur länge ska det gälla?

Apug kör 2 månader i taget men jag vet inte, kanske lite väl långt? vad känner folk?

Posta ett svar